lekkende tankdop opel ascona B - 1978

Hallo Beste Opel liefhebbers,

Ik ben sinds januari vorig jaar de trotse eigenaar van een Opel Ascona B 1.9 N de Luxe uit 1978,
een prachtexemplaar, heeft altijd binnen gestaan.
Er moest wel het een en ander (motorisch) aan gebeuren, maar het meeste is nu opgelost.
Er is echter 1 hardnekkig "probleem" : De tankdop blijft maar benzine lekken.
Er zat een tankdop bij met slot, zonder sleutel, die lekte al.
Vervolgens nog 2 andere typen tankdoppen geprobeerd, maar helaas, het blijft lekken, vooral als ik
net getankt heb. Nou slaat de benzinepomp al vrij snel af bij het tanken, daarom hou ik de tuit v d
slang er ook wat gedraaid in. Maar hij is nooit nokkievol.
Bij de laatste tankdop zonder slot heb ik een nieuwe rubberen afsluitring gesneden, de oude was aan het
verteren, dus dat zou de boel eigenlijk goed af moeten sluiten, maar toch weer steeds benzinestrepen op de lak en
stank in de cabine !
Kunnen echter kenners mij adviseren wat ik nog kan doen om dit "incontinentieprobleem";) op te lossen ?
Heeft het misschien ook iets met de ontluchting te maken ?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie, bij voorbaat mijn dank daarvoor.
Ik kan desgewenst ook foto's sturen van de geprobeerde tankdoppen.

Opelgroeten van M.

Je schrijft hetzelf al, is de tankontluchting wel op orde?
Misschien drukt de benzine er daardoor uit?

Oorzaken en Oplossingen
  • Verouderde/Uitgedroogde Rubberen Pakking: De ronde rubberen afdichtring aan de binnenkant van de dop wordt hard en broos, waardoor deze niet meer goed afsluit op de vulhals.
    • Oplossing: Vervang de tankdop of probeer de rubberen pakking te vervangen. Soms werkt het om een extra pakking uit benzinebestendig rubber te snijden en deze naast de oude te plaatsen voor meer druk. [1, 2, 3, 4]
  • Probleem met Ontluchting (Drukopbouw): Als de tank niet goed ontlucht, ontstaat er druk of juist vacuüm, waardoor de benzine door de dop naar buiten wordt geperst.
    • Oplossing: Controleer de ontluchtingsslang (breather pipe) die in de wielkast zit. Deze kan verstopt zitten. Maak deze schoon met perslucht. [1, 2, 3]
  • Vergrendelingsmechanisme Slijtage: De 'lipjes' van de tankdop die achter de vulhals haken, kunnen verbogen of versleten zijn, waardoor de dop niet strak genoeg zit.
    • Oplossing: Probeer de lipjes voorzichtig iets bij te buigen voor een strakkere passing. [1]
  • Te vol tanken: De Ascona B tank is gevoelig voor overvullen. Door uitzetting van de benzine (warmte) kan het eruit lopen.
    • Oplossing: Tank niet tot de 'nok' vol en stop zodra de pomp automatisch afslaat. [1, 2]

Handige Tips & Onderdelen
  • Nieuwe dop: Tankdoppen voor de Ascona B (1975-1981) zijn nog via diverse klassieker-webshops verkrijgbaar.
  • Cawi doppen: Wees voorzichtig met imitatie-dopppen (zoals sommige Cawi-modellen), deze lekken soms direct al.
  • Schoonmaken: Maak de vulhals grondig schoon met WD40 om roest en oude benzineresten te verwijderen, dit verbetert de afsluiting. [1, 2, 3]

Terug
Naar boven