Lekkage plug

Hoi hoi, nieuw hier

Kan iemand mij vertellen wat er achter deze stop zit en of ik deze zo los kan halen. Lijkt alsof koperen pakkingring lekt.
Torx 45. Zit net onder de aircopomp.

Bvd
Mickey_M

Bijlagen

• Screenshot_20260706_181751_Chrome.webp
    Screenshot_20260706_181751_Chrome.webp
    197,5 KB · Weergaven: 8
Aan de hand van de foto lijkt dit de distributiedeksel/timing chain cover van een Opel-motor te zijn (onderaan staat ook "Opel Corsa D Timing chain cover 55556309").

De omcirkelde plug zit in het distributiedeksel en is zeer waarschijnlijk een afsluitplug van een intern oliekanaal. Tijdens de fabricage worden zulke kanalen geboord en daarna afgesloten met een plug en afdichtring. Het feit dat er een afdichtring (O-ring of metalen afdichting) zichtbaar is, wijst daar sterk op.

Dat betekent meestal:

• Achter de plug zit geen veer, klep of distributie-onderdeel dat eruit valt.
  • Direct achter de plug loopt waarschijnlijk een oliekanaal onder motoroliedruk.
  • Als je de plug verwijdert, zal er olie uit komen (afhankelijk van het oliepeil en of de motor draait).
  • Een lekkage ontstaat vaak door een verharde O-ring, beschadigde afdichting of een losgekomen plug.

Top, dank voor je reactie. Heb wel het idee dat die knetter vast zit. Kan er ook slecht bij. Heb geprobeerd, maar ben bang dat ik de plug sloop.

Terug
Naar boven