Lekkage aan het Koelsysteem

Even een vraagje: ik heb een insignia A 1.6 turbo uit 2012.

Nu heeft de vorige eigenaar een knutselwerkje gemaakt van het koelsysteem.
Wie weet hoe het wel hoort want ik vind nergens een tekening van hetgeen er wel op moet.

Op de foto zie je dat vanaf het Thermostaathuis een kort slangetje is geplaatst met 2 slangenklemmetjes.
Daarop een gefrutseld T stuk en wederom met slangenklemmetjes.

Volgens mij moet dit klik en klaar zijn en niet met slangenklemmen.

Wie heeft hier een goed antwoord op?

Bijlagen

• 2.webp
    2.webp
    180,7 KB · Weergaven: 0
  • 3.webp
    3.webp
    217,8 KB · Weergaven: 0
  • 4.webp
    4.webp
    142 KB · Weergaven: 0
  • 1.webp
    1.webp
    288,8 KB · Weergaven: 0
Als ik jouw foto's vergelijk met wat ik kan vinden aan afbeeldingen van de 1.6 turbo motor, lijkt het mij verder wel origineel. Alleen heeft men op bepaalde delen andere slangklemmen gebruikt dan OEM Opel, dat zou geen probleem hoeven zijn.

Die slang is overigens voor eventueel koelmiddel wat door warmte uitzet en weer terug in het vaatje moet komen. Staat verder geen druk op of zo.

Als ik jouw foto's vergelijk met wat ik kan vinden aan afbeeldingen van de 1.6 turbo motor, lijkt het mij verder wel origineel. Alleen heeft men op bepaalde delen andere slangklemmen gebruikt dan OEM Opel, dat zou geen probleem hoeven zijn.

Die slang is overigens voor eventueel koelmiddel wat door warmte uitzet en weer terug in het vaatje moet komen. Staat verder geen druk op of zo.
maar dat stukje slang vanaf het thermostaathuis naar boven en dat t stukje daar spuit op sommige momenten koelvloeistof uit.

Jouw 1e post ging over of datgene op de foto geknutseld is of niet. Daar heb je nu antwoord op.

Vond de titel al vreemd, aangezien je niet aangaf dat en waar het lekte. Dat is nu punt 2.

Er kan idd koelvloeistof lekken, maar normaal gaat dit naar het koelvloeistofvat als dit overtollig is door uitzetting bij warmte. Het kan meerdere oorzaken hebben dat t lekt:

- scheur in slang
- scheur of breuk in kunstsofdelen
- slangklem onvoldoende aangedraaid of klemt niet voldoende meer (in geval van de oem klemmen)

Haal het spul eens los en check of er ergens zichtbaar scheuren oid zichtbaar is. Slangen kunnen poreus en breekbaar worden door ouderdom, vervangen is dan de enige oplossing. Ook staat het thermostaathuis bekend dat daar scheuren in ontstaan door ouderdom. Dus het is nu de vraag, zijn het de slangen/ t-stuk of het thermostaathuis waar t lekt.

Jouw 1e post ging over of datgene op de foto geknutseld is of niet. Daar heb je nu antwoord op.

Vond de titel al vreemd, aangezien je niet aangaf dat en waar het lekte. Dat is nu punt 2.

Er kan idd koelvloeistof lekken, maar normaal gaat dit naar het koelvloeistofvat als dit overtollig is door uitzetting bij warmte. Het kan meerdere oorzaken hebben dat t lekt:

- scheur in slang
- scheur of breuk in kunstsofdelen
- slangklem onvoldoende aangedraaid of klemt niet voldoende meer (in geval van de oem klemmen)

Haal het spul eens los en check of er ergens zichtbaar scheuren oid zichtbaar is. Slangen kunnen poreus en breekbaar worden door ouderdom, vervangen is dan de enige oplossing. Ook staat het thermostaathuis bekend dat daar scheuren in ontstaan door ouderdom. Dus het is nu de vraag, zijn het de slangen/ t-stuk of het thermostaathuis waar t lekt.
juist, ja dat was eigenlijk vraag 2 :p dus ik kan het expansievat leeg maken en dan die slangen van het thermostaathuis afhalen?
en bestaat er een tekening waarop ik kan zien hoe de juiste slangen aangesloten zitten?

want eerlijk dat t stuk tussen die 2 slangen is zo een stuk waar een slang op kan met zo een klemmetje erin.

Zoals ik al zei, wat ik kan vinden over de 16LET (1.6 turbo) ziet er gelijk uit, dus die onderdelen zullen gewoon jormaal en orihineel zijn. Door veroudering kan dit kapot gaan. Je zal dus idd zaken moeten leegmaken en losschroeven om de oorzaak te achterhalen van de lekkage. Kijk goed hoe t nu zit en maak eventueel foto's zoadat je in omgekeerde volgorde de boel weer kan monteren.

Er is geen exploded view te vinden of tekening van deze onderdelen op internet. Wellicht zal de dealer hier wel aan kunnen komen, maar dar is voor eigen gebruik. Of iemand anders op het forum moet je daaraan kunnen helpen.

Lekt t al als de motor niet draait of alleen als deze draait? Maak alles goed droog en kijk waar t vandaan komt. Dingen uitsluiten en diagnose stellen, meer advies kan ik je niet geven.

Terug
Naar boven