Koppelingspedaal veer los geschoten / slappe koppeling (Corsa D 1.4 Enjoy 2008)

Sidney

Lid
Beste forumleden,

Ik rijd in een Opel Corsa D 1.4 Enjoy uit 2008 met het kunststof/plastic koppelingspedaal (hydraulische koppeling).

De retour-/bekrachtigingsveer (clutch return spring) is er bij mij uitgeschoten nadat ik het pedaal een keer iets te ver naar me toe heb getrokken, omdat mij iets wijs werd gemaakt op internet. Sindsdien voelt het pedaal vreselijk slap aan en is het pedaal heel makkelijk in te drukken. Het komt vanwege de hydraulische koppeling wel vanzelf terug, maar het pedaal heeft geen gevoel meer.

Het probleem is dat ik nergens op de pedalenbox of het plastic pedaal zelf meer een haakpunt kan vinden om de veer weer aan vast te haken.

Wie heeft dit eerder meegemaakt bij een Corsa D en weet hoe je dit het beste kunt herstellen? Alle tips of bekende oplossingen zijn welkom, want met deze slappe koppeling rijden is echt een ramp. Ik heb nog een foto toegevoegd van de veer zelf.

Alvast bedankt

Bijlagen

• 20260721_221510.webp
    20260721_221510.webp
    330,2 KB · Weergaven: 16
Het kunststof mechanisme waar deze veer ooit aan hing, is zéér waarschijnlijk afgebroken (dit schijnt een euvel te zijn bij dit model). Om dit de garage te laten repareren kost erg duur omdat het hele pendaalblok gedemonteerd moet worden. Maar er is een oplossing. Een vervangende veer. Anders van vorm maar makkelijk te monteren als het afgebroken is. Hieronder de link naar een filmpje (In het Engels) die het haarfijn uitlegt. Als je overigens in Google typt: "koppeling veer Opel Corsa D" krijg je deze link:

Hier het filmpje:

Het kunststof mechanisme waar deze veer ooit aan hing, is zéér waarschijnlijk afgebroken (dit schijnt een euvel te zijn bij dit model). Om dit de garage te laten repareren kost erg duur omdat het hele pendaalblok gedemonteerd moet worden. Maar er is een oplossing. Een vervangende veer. Anders van vorm maar makkelijk te monteren als het afgebroken is. Hieronder de link naar een filmpje (In het Engels) die het haarfijn uitlegt. Als je overigens in Google typt: "koppeling veer Opel Corsa D" krijg je deze link:

Hier het filmpje:
Ik heb de kunststof / plastic koppelingspedaal volgensmij past die veer die je stuurt alleen op de koppelingpedaal die van metaal is gemaakt

Ik vond wel dit plaatje. Dar gaar het duidelijk over hoe deze gezeten heeft bij kunststof pedalen. Misschien kun je er uit wijs.
1784674462531.webp

Ik vond wel dit plaatje. Dar gaar het duidelijk over hoe deze gezeten heeft bij kunststof pedalen. Misschien kun je er uit wijs.
Bekijk bijlage 640
Dankjewel voor het helpen zoeken, ik had zelf deze foto nog gevonden ga morgen ff verder kijken bij me auto. Aan de foto die jij hebt gevonden daar heb ik nou eindelijk echt wat aan. Heb je toevallig een link waar je die foto hebt gevonden?

Bijlagen

• 18447.webp
    18447.webp
    27,8 KB · Weergaven: 12

Bijlagen

• 18459.webp
    18459.webp
    184,5 KB · Weergaven: 13
  • 18458.webp
    18458.webp
    125,2 KB · Weergaven: 13
Ik denk dat je het daar even moet reinigen om werkelijk te zien of er iets afgebroken is van het pedaal. Alles lijkt dik in de white grease te staan. (misschien met een oude tandenborstel en een doekje waar je het steeds even aan afveegt) Als ik jouw foto zo even vlug zie, lijkt het of er niets stuk is, maar dat de veer gewoon er vanaf gevallen is toen jij je pedaal teveel naar je toe trok.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven