Knock sensor

rinus747

Post vaak
Ik ben nog steeds mijn Z18XE aan het leren kennen in mijn "doe het zelf master plan"

Net heb ik de de olie level sensor en de krukas positie sensor gevonden en gecontroleerd. Die zitten aan de voorkant onder op het blok.

Als het goed is zou ik ook nog ergens een "knock sensor" moeten hebben (geloof ik), maar ik kan nergens nog een sensor vinden. Wie kan me helpen?

Vriendelijke groeten, Rinus Verdult.

Liviu kun je iets preciezer/uitgebreider zijn? Achter de motor aan de boven kant of achter de motor aan de onderkant?

Het enige dat ik aan de achterkant heb kunnen vinden is de connector van de Lambda 2, die zelf in de uitlaat is geschroefd.

Verder zie ik geen bedrading.

Ik zal morgen bij daglicht nog eens gaan zoeken dan.

Kan iemand mij blij maken met een foto, zodat het zoeken makkelijker is, want vandaag heb ik wel gekeken maar niets kunnen vinden.

Koen. Ik wacht nog op goed weer voor ik er weer onder kruip, maar met jouw hint denk ik wel dat ik weet wat ik zoek.

Hier is een motor waarvan de startmotor verwijderd is

De knocksensor is dus die sensor die op deze foto in het midden zit, met een kabeltje naar de richting de bovenkant van het huis van de distributieriem. Klopt dat?

Verder gaat er nog een lichtje branden: Ik heb ooit een discussie gelezen van iemand die ook met een P130 fout zat terwijl de lambda sensors helemaal in orde waren, en die vond op deze plaats een beschadigde kabel, die waarschijnlijk om zeep was geholpen door een monteur die wat slordig geweest was bij het vervangen van de distributieriem. Dat is dus waarschijnlijk de knock sensor kabel geweest, met als gevolg een moeilijk te vinden en op te lossen P130 fout.

IMG_0011.jpg

Nog een vraag

Is deze stekker aan de bovenkant de stekker van de knock sensor? Of is het iets anders?

Hij zit onder de inlaat bij de MAS sensor, en onder de harde plastic doos waar de kabelboom in zit

klop2.jpg

Is inderdaad nokassensor als in deze opengewerkte foto te zien is...maar.....

nokassensor1.jpg

In die buurt moet toch ook ergens de kabel van de knock sensor (/ klop sensor) lopen, want de sensor zit daar aan de achterkant.

Opeltje (en anderen) kun je beschrijven waar de stekker van de knock sensor ergens zit? Die stekker moet volgens mij zelfs lijken op die die op de foto staat?

Ik heb net nog een connector doorverbinding ontdekt. Hij zit midden tussen de twee grote ECU connectoren op een beugeltje. Dat is dus rechts van de gasklep.

Is dat de kabel die naar de knocksensor/klopsensor gaat? (Zafira A 2001 Z18XE)

klopsensorconnector2.jpg

Ja dat was dus de knock sensor! ....want als ik de connector los neem krijg ik fout P0325: "Aandrijfsysteem Knock Sensor 1 circuit"

Nu ben ik mogelijk ook mijn P130 fout op het spoor :thumbup , die NIET aan de lambda sensors ligt (!). Als ik zonder knock sensor rijdt verdwijnt mijn P130 fout, en gaat de motor mooi in closed loop rijden met het correcte gedrag voor de Lambda 1 en 2 spanningen.

Ik ga dus maar eens een nieuwe knock sensor kopen, om te kijken of dat de echte oorzaak was

Klopt Midnight Black, maar de oude LMM gaf goede signalen. Ik heb hem daarna toch maar vernieuwd, en het werd er niet beter van, dus de LMM was het echt niet.

Kijk ook maar eens in het onderwerp:

Berichttitel: Het P130 probleem en andere oorzaken dan Lambda 1

Meeste gevallen is het toch echt de lamda sonde of de luchtmassameter.

Vaak vervangen door goedkope imitatie zooi veroorzaakt diverse storingen.

Terug
Naar boven