Kachel aansluiting noodzakelijk?

Oh gaat dokter theun me nou pillen voorschrijven, wat leuk! king:

Okee, misschien kunnen de moderators dit even naar een nieuw topic dumpen. Interessant is het wel en het haakt natuurlijk wel in op het topic hier. Heb in de tussentijd nog met wat motorsport fanaten uit Engeland en Duitsland gediscussieerd en het blijkt dat ik in bovenstaande de koppakking niet moet vergeten. De gaten daar in zijn namelijk betrekkelijk klein en dwingen de vloeistof weer omhoog door het rechthoekige gat bij de kachel aansluiting. Daar kan het of wel door die aansluiting naar buiten, of terug in de kop bovenlangs richting thermostaat. Zo blijkt er dus wel degelijk een circulatie mogelijk zonder deze uitgang. Alleen moet je koppakking daar voor wel in gezonde toestand zijn, vaak na vele jaren lost hij namelijk een beetje op waar deze 'restricties' zijn aangebracht en openen ze zich verder zodat de flow weer meer langs cylinder 1 blijft. Een Z20LET koppakking schijnt daarom ook zo goed te werken op een XE, omdat deze gaten sowieso kleiner zijn en de flow meer langs alle cylinders dwingt.

Overigens is bij formule wagens die rare slang op de waterpomp vervangen voor een simpel S-bochtje, omdat de flow door de inlaat daar niet zo gewenst is, hoe koeler die blijft in dat geval hoe beter. Alle inlaat verwarming schijnt in de race sport niet zo'n gewenst ding te zijn...

Blijkbaar is dit wat er gebeurt:

3pBGybU.jpg

De pomp duwt dus het water het onderblok in en de enige plek waar dit vol op kan ontsnappen is door het rechthoekige gat naast cylinder 4. Daar verdwijnt het de kop in en gaat ook als de kachel tuit afgesloten is gewoon bovenlangs terug naar de thermostaat. Zo bereikt het water wel degelijk de hele motor. Weliswaar met een risico, als de koppakking ouder wordt wordt deze werking slechter.

Zo is dan de flow:

lXZ7oAM.jpg

Heeft iemand nog een kop om aan plakjes te zagen.

Mijn spulletjes liggen 200km verderop.

ga nog wel een keer met een lapje in een onderblok en kop kijken.

hoe of de waterloop door de motor gaat

Ehm, dat heb ik zojuist gedaan, alle gaatjes in de koppakking zijn klein, pomp zit in het onderblok en thermostaat zit in de kop. Grootste gat zit bij cylinder 4. Dussss....

Ben vandaag nog mijn blok met verwijderde kop (in mijn opslag) gaan bestuderen, olie door de kanalen heen gespoten. Toen de koppakking nog niet zo bekeken, maar als je daar nou met de info hierboven goed naar kijkt is het eigenlijk hartstikke logisch.

Wauw, echt een hele hoop informatie! Ik begon me al ernstig zorgen te maken maar dit is gelukkig niet nodig. Om toch aankomende winter een kacheltje te hebben, wil ik deze z.s.m. aansluiten. Maar omdat de mijne rwd is moet ik dus me blok er half uithalen of me kop demonteren, dat zie ik niet echt zitten. Nu werd er gesproken over een vriesplug...

1: waar zit deze vriesplug?

2: Kan ik hier me kachel op aansluiten?

Gr Renzo

En aan de andere kant achter op de motor bij de inlaat, achter het spruitstuk.

Is nog niet heel eenvoudig om wat op aan te sluiten, moet je eerst ook tappen en zo... In gietijzer. Tappen in de kop is makkelijker... Die vriespluggen zijn gewoon stalen dekseltjes die een opstaand randje hebben en zijn met een likje sealant in de gaten geslagen. Er uit halen is een kwestie van door rammen en dan buigen ze in, en dan pluk je ze er zo uit met een tang.

Hier zie je ze alle vier op een rijtje vlak onder de koppakking:

DSCN3598.jpg

Terug
Naar boven