Insignia 1.4 uit 2011 slaat niet aan

goedenmiddag allen,

Mijn zoon is in het bezit van een insignia 1.4 uit 2011 en heeft nogal een probleem.
Wagen is op de snelweg gaan stotteren en inhouden,wagen naar de vluchtstrook gereden
en na nog even stationair pruttelen is deze afgeslagen.
Wagen wou paar uur nadien ook niet meer aanslaan,ik heb er al een nieuwe brandstof pomp ingezet.
Had leiding bij inspuiters losgehaald en gestart maar hier kwam niks uit.Na vervanging brandstofpomp nog steeds geen brandstof,
relais eruit gehaald en op 30plus aansluiting geen spanning!!!!!
Nu heb ik ook het idee dat door het vele starten de motor heel ratelig klinkt(kan ook aan mij liggen hoor)
Heeft iemand een idee???

Geen spanning op klem 30 bij een Opel Insignia betekent dat er geen directe, ongeschakelde 12V-voeding (batterijspanning) aankomt op een specifiek onderdeel of in de zekeringkast
. Klem 30 is de "permanente stroom"-draad.
Hier zijn de meest waarschijnlijke oorzaken en stappen voor onderzoek, gebaseerd op de techniek van de Opel Insignia:

1. Belangrijkste Oorzaken
  • Hoofdzekering gesprongen: De primaire zekering(en) in de motorruimte (vaak in de zekeringkast op de accu of nabij de accu) die de klem 30-distributie voedt.
  • Corrosie of losse accupolen: Controleer of de klemmen op de accu goed vastzitten en niet geoxideerd zijn (wit/blauw poeder).
  • Defect in de BCM (Body Control Module): De BCM beheert veel klem 30-circuits.
  • Kabelbreuk of slechte massaverbinding: De massakabel van de accu naar de carrosserie is gecorroseerd.
  • Defecte accuklem-zekeringkast: Bij de Insignia zit er een zekeringkast direct op de pluspool van de accu. Deze kan inwendig defect raken.

2. Onderzoek en Oplossing
  • Zekeringkast motorruimte (UEC): Controleer alle grote zekeringen (maxi-fuses) in de zekeringkast onder de motorkap. Een "intermitterend" verlies van vermogen kan duiden op een zekering die wel goed lijkt maar intern haarlijnscheurtjes heeft.
  • Controleer de kabelverbindingen: Volg de dikke rode pluskabel vanaf de accu. Controleer de aansluiting op de startmotor en de dynamo.
  • BCM/Interieur zekeringkast: Controleer de zekeringkast in de auto (vaak aan de bestuurderszijde, achter een klepje bij de A-stijl).
  • Meet de accuspanning: Controleer met een multimeter of de accu zelf wel 12.6V+ levert. Een zwakke accu kan door de boordcomputer (BCM) worden uitgeschakeld om startcapaciteit te sparen, wat lijkt op 'geen spanning op klem 30'.

3. Diagnose met uitleesapparatuur
Als de auto in "limp mode" staat of helemaal niet start:
  • Lees de foutcodes uit. Een code als 00668 (Supply Voltage Terminal 30) of een "Battery voltage too low" melding duidt op een onderbreking in de stroomtoevoer.
  • Bekijk de "Live Data" van de BCM om te zien of de klem 30-spanning wordt herkend.
Samengevat: Begin bij de accu zelf, controleer de maxi-zekeringen in de motorruimte en controleer op corrosie in de zekeringkast.
Disclaimer: Werken aan het elektrische systeem van een moderne auto als de Insignia vereist kennis. Zorg dat de accu is losgekoppeld bij het vervangen van grote zekeringen.

Terug
Naar boven