Injectoren laten reinigen

@Spacejam wrote:Bedankt voor de tips, ik las ook dat het kan voorkomen dat de brandstofpomp kapot gaat bij het ontluchten, is die kans reëel of komt het slechts sporadisch voor?

Moeten ze ook nog echt met een momentsleutel vastgezet worden of gewoon vast is vast?

Officieel met de momentsleutel. Maar uit mijn ervaring weet ik dat dat nog te los is.

Ik probeer ze zo strak mogelijk te draaien, want als ie te los is gaat ie lekken.

Brandstofpomp ontluchten hoeft haast niet meer bij deze motoren, zijn nagenoeg zelfontluchters. Kun je niet heel veel aan doen.

Meestal is het starten en lopen, alleen moet je dan niet gelijk gas willen geven, laat hem gewoon rustig stationair draaien.

Mischien een beetje startpiloot gebruiken om hem wat sneller aan te laten slaan.

Heb het wel eens gehoord dat een pomp droog gelopen was tijdens ontluchten. Maar dat was bij een ouderwetse dieselmotor.

Oke, dus gewoon met gezond verstand moet het goed komen, niet net als bij een cilinderkop dat alles exact vastgedraaid moet worden. Er wordt ook aangeraden om de brandstof leidingen ter vervangen naar de commonrail, dat zou een kostenpost zijn van 120euro extra. Dit zou denk ik ook wel erna alsnog kunnen als hij blijkt te lekken lijkt me.

Net ook even gekeken met de op-com, injector 3+4 geven behoorlijke afwijkingen (-3,5), wat vrij fors is, dat zijn ook precies de verstuivers die het meeste geluid maken. Misschien maar gewoon 4 nieuwe(gereviseerde) plaatsen...

Het vervangen is gelukt de eerste zat behoorlijk vast maar uiteindelijk gingen ze allemaal los, ik was er 1,5uur in totaal mee bezig geweest. Het was wel enorm lastig om die schachten in de cilinderkop schoon te maken, met een schroevendraaier, doek en compressor is het uiteindelijk wel redelijk goed gelukt. De eerste drie waren gitzwart aan de onderkant en de 4e was een beetje geroest aan de onderkant :wtf

De motor loopt nu weer goed. één verstuiver heeft nog een afwijking van 0,7mg per slag. Valt dit binnen de marge?

Even hier een schopje tegenaan.

Ik rijd nu een klein half jaar rond met de nieuwe injectoren, voorheen moest ik om de 10.000km een kwart litertje olie erbij doen omdat het olie lampje ging branden (het gele oranje pijl lampje, niet het rode olie druk lampje).

Nu heb ik inmiddels zo'n 25.000km zonder olie bij te vullen en hij zit nog gewoon tot de max. Kan het zijn dat met de slechte injectors er een lichte zuiger kanteling was waardoor de auto meer olie verbruikte en nu niet meer omdat hij weer goed? Voorheen tikte hij ook met een koude motor, nu niet meer.

Terug
Naar boven