HELP WAT IS DIT GELUID MOTER Z22SE ?????

markdankers123

Post weinig
Quote:

Goedeavond allemaal

Ik zit met een probleem en hoop dat iemand me kan helpen

Ik heb de moter Z22SE zelf opgebouwd

Alles was goed tot dat ik een paar weken later de distributie set heb vervangen

en de oliepomp

Heb enkele video's toegevoegd van het geluid / trillingsdemper

Hard jankend / fluitend / krassend geluid !!!

" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook vind ik de schroef van de triliingsdemper behoorlijk bewegen als de moter stationair loopt!!! is dit normaal???

4000 toeren

Nu heb ik een enkele mogelijke oorzaken......

Krukas krom ???(geen profesioneel gereedschap gebruikt voor schroef trillingsdemper)

Bout van de trillingsdemper is niet vervangen (misschien krom)

Olie pomp is niet goed (2e hands gekocht)

(Olie druk gecontroleerd in oliefilterhuis)

Distributie ketting raakt iets

Wat denken jullie hiervan ???

Alle tips zijn welkom

Bij voorbaat dank

Mark Dankers

ff een update:

heb vandaag alles gecontroleerd

niets kunnen vinden de kettingen liggen goed raken niets

de balansas ketting was een klein beetje slap

de kettingsspanner lijkt te werken ook de spanner van de nokkenas ketting

En bij een koude moter is het geluid er bijna niet

maar als de moter heet is hoor je het heel erg!!!!

misschien toch de olie pomp???

heb gecontroleerd als die zuigt en ja lijkt voldoende

maar heb hem niet open gemaakt

rara wat is dat geluid

iemand nog ideeën??

@midnight black wrote:Waarom is oliepomp in eerste instantie vervangen? Is er een originele voor terug gekomen?

Had een hoop haarscheurtjes de deksel

Heb een 2e handse gekocht originele

De oude helaas weggegooid

@Haasje17 wrote:Kapotte oliepomp door foutieve montage!

Wat is er fout gegaan??

Zijn er voorbereidingen voor nodig?

Kan ik zo rijden zie dat er wel olie in filter huis komt

Olie lampje brand 1 sec bij koude start

Bvd

het olie lampje hoort gelijk uit te gaan als de motor aan staat en, niet 1 seconde te blijven branden.

in de oliepomp zit een getande ring met daarin een tandwiel die ronddraait, als daar te veel speling in zit zou die wel eens herrie kunnen gaan maken.

die speling controleren ze normaal met een voelermaat en daar voor moet de pomp open .

de poelie die je in het filmpje laat zien, daar lijkt ook de herrie achter vandaan te komen en, dan vermoed ik toch dat je oliepomp het geluid veroorzaakt.

aangezien je olielampje 1 seconde blijft branden, wat naar mij idee komt door de oliepomp die niet snel genoeg op druk komt omdat er speling op zit, in het ergste geval zit er daalijk ijzer slijpsel in je olie omdat het tandwiel in je oliepomp heen en, weer ratelt door de speling

Oke bedankt voor je info man

Kan ik wel rijde. Korte stukken want moet naar me werk enzo

Dit weekend krijgt die een nieuwe pomp

Dus jullie zeggen zeker oliepomp??

En wanneer gaat het oliedruk lampje aan??

Bvd

Koude olie is dikker en vult ruimtes op dunne olie zal minder ruimte vullen en dus eerder geluid maken.

Overigens heb je de oliepomp vol met vet / olie gedaan bij montage? Anders heeft de motor te lang geen olie gehad bij starten en zullen lagers ook al wel wat schade hebben opgelopen.

Ja had er wat olie inb gedaan

En hoe merk jr. Als de lagers kapot zijn

En als het olie lampje niet brand

Dan is er wel druk toch

Wat kan ik het beste doen

Nieuwe pomp ofwat

???

Help

olie lampje gaat ongeveer branden als de druk onder de 0,5 bar komt.

ik zou zelf de oliepomp vervangen voor een nieuwe en, geen 2e hands dan weet je zeker dat je een goede pomp heb die ook goed ze werk doet.

ik zou dan ook de olie en, oliefilter verversen om eventueel ijzerslijpsel er uit te halen, als de olie nog niet zo oud is en, je zit wat krap dan zou je de olie ook nog door een hele fijne zeef kunnen gieten dan kan je het weer hergebruiken maar, zie je slijpsel in je zeef dan zou ik het risico niet nemen en, gewoon nieuwe olie erin doen

@b07 wrote:het olie lampje hoort gelijk uit te gaan als de motor aan staat en, niet 1 seconde te blijven branden.

in de oliepomp zit een getande ring met daarin een tandwiel die ronddraait, als daar te veel speling in zit zou die wel eens herrie kunnen gaan maken.

die speling controleren ze normaal met een voelermaat en daar voor moet de pomp open .

de poelie die je in het filmpje laat zien, daar lijkt ook de herrie achter vandaan te komen en, dan vermoed ik toch dat je oliepomp het geluid veroorzaakt.

aangezien je olielampje 1 seconde blijft branden, wat naar mij idee komt door de oliepomp die niet snel genoeg op druk komt omdat er speling op zit, in het ergste geval zit er daalijk ijzer slijpsel in je olie omdat het tandwiel in je oliepomp heen en, weer ratelt door de speling

ja lijkt me een duidelijke conclusie

dus heb een kapotte 2ehands pomp gekocht

ga nu een nieuwe kopen helaas

bedankt voor het meedenken!!!!

ga hem morgen weer demonteren

en kijken wat er binnen is gebeurt

ook ga ik de olie controleren

en hoe snel heeft een blok schade door weinig olie?

nogmaals bedankt

mark

@b07 wrote:olie lampje gaat ongeveer branden als de druk onder de 0,5 bar komt.

ik zou zelf de oliepomp vervangen voor een nieuwe en, geen 2e hands dan weet je zeker dat je een goede pomp heb die ook goed ze werk doet.

ik zou dan ook de olie en, oliefilter verversen om eventueel ijzerslijpsel er uit te halen, als de olie nog niet zo oud is en, je zit wat krap dan zou je de olie ook nog door een hele fijne zeef kunnen gieten dan kan je het weer hergebruiken maar, zie je slijpsel in je zeef dan zou ik het risico niet nemen en, gewoon nieuwe olie erin doen

ja logische verklaring

ik heb er nieuwe moterolie in zitten,

maar tienallen kilometers mee gereden in lage toeren

ga even de olie controleren en de pomp

Weet je toevallig hoeveel spelling er mag zitten tussen de tanding vn de pomp?

bedankt alvast!!!

@Haasje17 wrote:Koude olie is dikker en vult ruimtes op dunne olie zal minder ruimte vullen en dus eerder geluid maken.

Overigens heb je de oliepomp vol met vet / olie gedaan bij montage? Anders heeft de motor te lang geen olie gehad bij starten en zullen lagers ook al wel wat schade hebben opgelopen.

nee dat niet in de meeste gevallen gestart zonder bobine

daarna bombine erop en starten

hoop geen schade dat blok kost me handen vol geld

ff een spec

€660

cilinderkop vlakken / afpersen / controle

onderblok rivisie / drijfstanglager / bouten / zuigerveren

€500

gereviseerde cilinderkop gekocht bij bedo opel demontage

€200

distributieketting set nokkenas

rest is filters bouten 2x olie keerringen enz enz enz enz enz

dus veeeel te duur denk ik

bedankt voor het meedenken

@markdankers123 wrote:@b07 wrote:olie lampje gaat ongeveer branden als de druk onder de 0,5 bar komt.

ja logische verklaring

ik heb er nieuwe moterolie in zitten,

maar tienallen kilometers mee gereden in lage toeren

ga even de olie controleren en de pomp

Weet je toevallig hoeveel spelling er mag zitten tussen de tanding vn de pomp?

bedankt alvast!!!

even naar beneden scrollen, vanaf pagina 9 staan tekening en, speling toleranties :

http://www.speedsterclub.nl/bibliot...gates/00301318-Oil pump, Overhaul (Z22SE).pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Oke bedankt

Waar kan ik die pomp het beste kopen

Ik zie zo niks op internet hebben jullie een web winkel

Of weet iemand iets in de buurt van Eindhoven

voor de z22se kom ik niks tegen maar misschien passen andere type's ook, zou hun even mailen sales@fsrs-carparts.nl :

http://www.fsrs-partswebshop.nl/en/pump-assy-oil-opel-astra-omega-speedster-zafira-c.html" onclick="window.open(this.href);return false;

kwam een repairkit tegen, weet niet wat het inhoud:

http://www.ebay.com/itm/Rep-Set-Oil..._Vehicles_CarParts_SM&hash=item35d8ec831d" onclick="window.open(this.href);return false;

die pompen zijn wel onwijs duur zeg:

http://www.ebay.com/itm/Oil-Pump-64..._Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d51729684" onclick="window.open(this.href);return false;

dealer heeft ze zo en zo

Terug
Naar boven