Gaatjes in inlaatspruitstuk

groothuis27

Komt weleens kijken
Goedendag allemaal .ik heb een probleem met mijn corsa c 1.4 van 2004.net onder het gasklephuis zitten in het inlaatspruitstuk links en rechts gaatjes in gesmolten .daar voor niks gemerkt met rijden . Begin vorig jaar is de koppakking vervangen incl ketting waterpomp enz .verlies nog steeds wat koelvloeistof maar zie geen lekkage .gaatjes dicht gemaakt fout gereset en loopt weer perfect .echter de afdichting houd niet , ga nu maar de inlaatspruitstuk vervangen,waar daar komen deze gaatjes en hoe voorkom ik het ? Heb een sloop inlaatspruitstuk ( zelfde bosch code , dus dat moet passen ) , egr klep en gasklephuis . Maar alles mee genomen omdat ik geen idee heb waar het probleem zit .iemand hier ervaring met dit probleem?

Ik denk dat dit maar aan twee dingen te wijten kan zijn.
Als eerste (en meest waarschijnlijke rede) is dat je EGR-klep door roetvervuiling blijft hangen zodat er een continue grote hete luchtstroom in je inlaatspruitstuk komt, waardoor er uiteindelijk smeltgaatjes ontstaan. Je EGR-klep recycled direct van vanaf je cilinderkop een beetje uitgestoten (hete) uitlaatgassen via de luchttoevoer van de motor. Dit om schadelijke NO(x) (Stikstof Oxide verbindingen) in de uiteindelijke uitlaatgassen te verminderen. (Herverbranding dus). Het systeem geeft heel vaak niet direct hierbij een alarm via het motorlampje. Jouw model is hier gevoelig voor, maar het komt bij veel meer merken/types en modellen voor en is niet uniek voor Opel.

De tweede optie is een dichtzittende catalysator waardoor er een grote tegendruk ontstaat en zo wederom, via een klein beetje geopende EGR-klep (welke WEL werkt) onder te hoge druk toch te veel hete gassen terugvoert naar je inlaatspruitstuk. Maar dan heb je vaak ook meer klachten en, je raad het al, een motorlampje dat brand met een te arm mengsel of EGR-storing eraan geknoopt.

Remedie:
EGR-klep reinigen en als deze niet meer functioneert, vervangen en je kunststof inlaatspruitstuk vervangen (is een must) voor een nog goede van de sloop.

spul los gehad , inlaatspruitstuk vervangen , egr klep ook los gehad en die lijkt verder schoon , wat we wel konden zien was dat het er op lijkt dat de pakking niet goed meer was en dat er waarschijnlijk koelvloeistof in het lucht gedeelte kwam , dus dat zou ook de koelvloeistof verlies verklaren . alles weer gemonteerd en motor warm laten draaien [ ventilator sloeg netjes aan ] gevoeld op de plek waar de gaatjes ontstonden bij het oude inlaatspruit stuk en konden aan de buiten kant geen warmte voelen . dus hoop dat dit de oplossing is , anders weer vervangen en de hele egr klep ook vervangen .

Terug
Naar boven