@theunm wrote:
op een fiets gaat het wat makkelijker.
Hahahah, dacht je dat nou echt? Of bedoel je alleen het vervangen van het setje??
Als reken voorbeeld is het perfect vergelijkbaar hoor, tel de details maar na, precies de zelfde stappen om tot een goed rijdend resultaat te komen.
Ja, het vervangen gaat wat makkelijker, maar met 24", 26", tegenwoordig 27,5", 28" en 29" en dan alle bandenmaten en nog heeeel veel meer disciplines als in de autosport!!!?? BMX, freeride, fourcross, dirtjumping, trial, downhill, crosscountry, veldcross, enduro, allmountain, marathon, baanracen, tijdritten, tours en ga zo nog maar een middagje door...... En voor al die disciplines zijn er bij vele meerdere door UCI toegestane wieldiameters in het prof segment.
Ga jij dat maar eens aan een prof wielrenner uitleggen dat dat allemaal wat makkelijker is, dan wordt je vierkant uitgelachen. Tegenwoordig rijden die gasten met 10 of 11 bladen achter, dat is 33 versnellingen!! Nee, op beenkracht is het eerder nog tien keer zo ingewikkeld als in de autosport.
Niet iedereen fietst enkel om dronken vanaf het café thuis te komen! :jerry
Maar inderdaad ree ik met mijn F18C3.45 meestal door de stad in de 4 en dan net boven de 50, terwijl ik nu met de F18W3.74 makkelijk in de 3 kan blijven.
Zoals op opel-infos te zien is bestaat de F20 enkel in CR, terwijl de F16 in WR en CR ook nog in twee varianten bestaat, dus vier verschillende 'cassettes' met nog een hele winkel aan eindoverbrengingen, zoals in de tabellen er onder te zien is bij de auto modellen waarin ze zijn toegepast. De F18 is een beetje het zelfde verhaal omdat de + versie ook een iets andere 'cassette' heeft, naast het feit dat ze er in CR en WR bestaan.
Overigens zijn alle delen van al deze bakken zo uitwisselbaar, als je de hoofd assen maar bij mekaar houdt, maar een cassette past zo in een ander huis, als je het ringwiel van het diff, of complete diff mee wisselt.
En in detail is een korte eindoverbrenging meer slijtageonderhevig en kwetsbaarder, simpelweg omdat het tandwiel wat aan de uitgaande as zit kleiner is en dus per wielomwenteling vaker rond gaat dan een langere eindoverbrenging.
Er zijn nog talloze details verder die tussen de bakken verschillen, een F18 heeft bijvoorbeeld minder kogels in sommige lagers. Een F18 heeft een terugroepactie gehad voor de differentieels, die zijn bij een vrij grote serie erg afgemonteerd met zeer slechte planeetwielen die kunnen afbreken. En de F20 heeft als enige een dikker diff ringwiel. Dan nog de verschillen in behuizing, die zijn zeer divers. Zo heeft de F16 en F20 het inspectieluik en de holle ingaande as, zodat je makkelijk de koppeling kunt vervangen. Dat zou theoretisch de behuizing van een F18 sterker maken, want daar is de 'bellhousing' uit één stuk. De F20 heeft her en der wat meer ribben dan de F16. Er bestaan ook stalen en alu deksels, waarvan de laatste geluid tegen gaat. De F18 heeft ook voor alle tandwielen meer kleinere tanden dan de F16 en F20, dit ook om geluid te reduceren, hoewel mijn ervaring is dat dit eerder averechts werkt.
Zo kan ik ook nog wel een middagje door gaan, ken die bakken inmiddels vrij goed, goed genoeg om ze tot de laatste synchro uit mekaar te trekken en weer werkend in mekaar te schroeven....