ECU verschil

Febe

Post weinig
Van mijn C20XE met M2.5 ging vorig jaar de ECU stuk. Helaas pindakaas...

De defekte FP-ECU heb ik toen vervangen door een GY (van een Calibra?).

Werkt allemaal prima, dus probleem opgelost.

Nu hoor ik dat een FP is gemaakt voor een raildruk van 2.5 Bar en een GY voor 3.0 Bar

Wat betekent dit nu voor mij, geeft een GY geen problemen met een drukregelaar van 2.5?

Er wordt nu misschien met te weinig druk ingespoten?

En wat zou daar dan het gevolg kunnen zijn, te arm mengsel? (risico's?)

Zomaar wat gedachten. Zoals ik al zei, het werkt allemaal prima, maar toch houdt het me bezig...

Wie weet het?

ik denk dat het geen probleem geeft.

je druk wordt namelijk mechanisch geregeld door de drukregelaar. dit kan een 2,5 of een 3 bar zijn.

M2.5 heeft orgineel een 2,5bar drukregelaar ;)

ik zou me geen zorgen maken.

als hij te arm zou lopen was hij al lang stuk ;)

ik denk dat het geen probleem geeft.

je druk wordt namelijk mechanisch geregeld door de drukregelaar. dit kan een 2,5 of een 3 bar zijn.

M2.5 heeft orgineel een 2,5bar drukregelaar ;)

ik zou me geen zorgen maken.

als hij te arm zou lopen was hij al lang stuk ;)

@ Febe; Je heb een 3 bar regelaar nodig.

Een 3 bar ECU met een 2,5 drukregelaar gaat niet goed, andersom wel.

@ GSI racer; Een Calibra met een GY ECU is ook een M2.5 maar heeft ook een 3 bar regelaar.

@ Febe; Je heb een 3 bar regelaar nodig.

Een 3 bar ECU met een 2,5 drukregelaar gaat niet goed, andersom wel.

@ GSI racer; Een Calibra met een GY ECU is ook een M2.5 maar heeft ook een 3 bar regelaar.

In een GY computer zijn de brandstofmappen veel lager ingeprogrammeerd dan bij een FP computer.

Deellast zal de lambda-sonde de boel een eind bijregelen totdat hij zijn max. regelbereik bereikt.

Vollast loopt hij gewoon te arm en heb je vermogensverlies.

De meeste lopen trouwens vollast iets te arm omdat de Luchtmassameters door de jaren steeds

slechter worden ;-).

Dus je moet de drukregelaar naar 3 bar tikken!

In een GY computer zijn de brandstofmappen veel lager ingeprogrammeerd dan bij een FP computer.

Deellast zal de lambda-sonde de boel een eind bijregelen totdat hij zijn max. regelbereik bereikt.

Vollast loopt hij gewoon te arm en heb je vermogensverlies.

De meeste lopen trouwens vollast iets te arm omdat de Luchtmassameters door de jaren steeds

slechter worden ;-).

Dus je moet de drukregelaar naar 3 bar tikken!

@Miruni wrote:

slechter worden ;-).

Zou je dit weer op kunnen vangen door iets aan het CO schroefje te draaien in de LMM? Mits deze aanwezig is dan.

Das een goeie. Dat heb ik nooit geprobeerd.

Of hij dat over het hele bereik doet vraag ik me af.

Ik zal het eens een keer proberen wanneer ik weer bij de testbank ben.

@Miruni wrote:

slechter worden ;-).

Zou je dit weer op kunnen vangen door iets aan het CO schroefje te draaien in de LMM? Mits deze aanwezig is dan.

Das een goeie. Dat heb ik nooit geprobeerd.

Of hij dat over het hele bereik doet vraag ik me af.

Ik zal het eens een keer proberen wanneer ik weer bij de testbank ben.

Aan dat schroefje draaien schijnt er alleen maar voor te zorgen dat het nooit meer lekker loopt heb ik van een 'vrij ervaren' tuner gehoord... Laat ik het zo zeggen diegene bouwt die motoren, dus ik denk wel dat dit advies betrouwbaar is.

Als je een nieuwere luchtmassameter zoekt, zijn nog zat volvo's op de sloop te vinden met de zelfde LMM.

Aan dat schroefje draaien schijnt er alleen maar voor te zorgen dat het nooit meer lekker loopt heb ik van een 'vrij ervaren' tuner gehoord... Laat ik het zo zeggen diegene bouwt die motoren, dus ik denk wel dat dit advies betrouwbaar is.

Als je een nieuwere luchtmassameter zoekt, zijn nog zat volvo's op de sloop te vinden met de zelfde LMM.

Terug
Naar boven