@theunm wrote:@pionok
de topic's hier en beetje beter in de gaten houden.
het lijkt wel of ze voor de moderne motoren fiets kettingen gebruiken.
ja een ketting zou onderhoudsvrij moeten zijn alleen de ervaring leert dat je beter een riem kunt hebben.
dan weet je tenminste wanneer je tegen welke kosten aanloopt.
moderne kettingen zijn zeer kwetsbaar.
Sorry theunm, maar ik ga hier niet alle topics onnodig lezen. Ik lees wat ik interessant vindt. En tsja ik zit nog niet heel lang op dit forum dus heb dit nooit meegekregen.
btw. een gemiste kans van opel dan om zulke slechte kettingen te maken. Als een saab (ook GM) uit 2003 dik 2ton rijdt met een ketting zonder enige problemen waarom zou je dan een riem nemen? volgens mij omgekeerde wereld. De ketting is er juist om het vervangen van de riem te voorkomen. Maar jij wilt het liever andersom. wat ik vreemd vindt, want waarom wil je graag op kosten gejaagd worden door om de zoveel tijd je distributieriem te vervangen? Nee sorry dan rij ik liever met een ketting die er na 12 jaar nog steeds prima inzit.
Dat opel zulke slechte kettingen maakt is gewoon jammer, want er zijn genoeg merken die het gebruik van een ketting al jaren hebben, zonder enige problemen.
Opel zal dus bij het gebruik van kettingen wat beter zijn best moeten gaan doen en betere kwaliteit gaan leveren. Maar het is me al meer opgevallen dat opel de laatste jaren het laat afweten wat kwaliteit betreft. Waarschijnlijk gaan ze hier nog wel op terugkomen over een paar jaar net als Renault. die zet nu ook een geheel nieuwe lijn in waarvan ze hopen dat deze auto's kwalitatief een stuk beter in elkaar zitten dan de versies zoals laguna 2002 en megane modellen uit die tijd.
gr. rene