Deur sluit niet volledig

Hallo,

Opel Insignia type b uit 2018. Wij zijn d'r achter gekomen dat de deur aan passagierszijde bij lange na niet sluit. Deur klappert d'r gewoon in. Helaas veel te laat zo ontdekt na aankoop, zal wel keer nieuwe deur ingezet zijn.

Maar zijn er mogelijkheden om er zelf wat aan te doen?

De vanghaak (?) aan B-stijl is niet verstelbaar schijnt. Evenmin het slot in de deur?

Nu heb ik wel wat ideeën aangaande die haak maar misschien is er iemand die dit probleem kent?

Zie foto's

Bedankt alvast,

Ger

Bijlagen

• 20260830_175205.webp
    20260830_175205.webp
    808,7 KB · Weergaven: 39
  • 20260830_175153.webp
    20260830_175153.webp
    1,3 MB · Weergaven: 32
  • 20260830_175216.webp
    20260830_175216.webp
    1,7 MB · Weergaven: 37
Als ik zo naar de 1e foto kijk, lijkt t wel alsof men heeft gepoogd in te breken (zo'n opening aan de daklijk naast het andere portier zie je niet zomaar over het hoofd lijkt me). Als dit resultaat is van een schade-herstel, heb ik zo mijn twijfels over de vakkundigheid van deze schade-hersteller.

Hoe lang is het geleden dat je deze auto hebt aangeschaft? Heb je Bovag garantie? Zit je binnen de tijd-> terug naar de verkoper. Dit is zijn probleem. Werkt deze niet mee, dan procedure starten binnen Bovag regels.

In andere gevallen heb je misschien hier wat aan ( na Googlen):

AI-overzicht

Het afstellen van een autodeur van een Opel Insignia B (bouwjaren 2017–2022) gebeurt op twee manieren, afhankelijk van het probleem: via de deurscharnieren (voor de hoogte en de kanteling) of via de deurvanger/slotvanger (voor hoe diep de deur in de carrosserie valt).

1. De diepte en het sluiten afstellen (Slotvanger)
Als de deur wel recht hangt, maar niet mooi vlak aansluit op de rest van de carrosserie of zwaar in het slot valt, stel je de slotvanger af. Dit is de metalen beugel op de B-stijl (of C-stijl bij de achterdeur).

• Bouten lossen: Draai de twee Torx-bouten van de slotvanger een klein slagje los, zodat de beugel net kan bewegen als je er zachtjes tegen tikt.
    • Positie aanpassen:
      • Tik de vanger iets naar binnen als de deur na het sluiten te ver naar buiten steekt.
      • Tik de vanger iets naar buiten als de deur te diep ligt of moeizaam in het slot klikt.
      • Tik de vanger iets omhoog of omlaag als de deur bij het sluiten 'omhoog geduwd' wordt door de vanger.
    • Vastzetten en testen: Draai de bouten handvast, sluit de deur voorzichtig om de passing te controleren, en draai ze daarna stevig vast.

2. De hoogte en naden afstellen (Scharnieren)
Als de deur 'hangt' (aan de achterkant lager staat) of de verticale naden (kieren) tussen de panelen ongelijk zijn, moet de afstelling bij de scharnieren aan de voorkant van de deur gebeuren.

• Scharnierbouten aanpassen: Aan de binnenzijde van de deurstijl zitten de bouten waarmee het scharnier aan het chassis en aan de deur vastzit.
    • Hoogte corrigeren: Door de bouten op de carrosserie iets te lossen, kan de gehele deur handmatig omhoog of omlaag worden bewogen.
    • Kanteling corrigeren (tegen hangende deur): Draai de bouten van het onderste scharnier iets los en druk de onderkant van de deur iets naar binnen (of de bovenkant naar buiten) om de achterkant van de deur lift te geven.
    • Tip: Plaats een krik met een dikke doek of een houten blokje onder de geopende deur om het gewicht op te vangen en gecontroleerd de hoogte te veranderen tijdens het draaien.

Dus in jouw geval voor beste resultaat: eerst de deur netjes afhangen (stap 2), daarna de slotvanger (haak in de cariosserie) afstellen (stap 1).

Terug
Naar boven