nu we toch lekker aan het door zagen zijn
alles wat hier boven staat weet ik, en vele die hier mee rijden al jaren.
ook ik heb vele wagens bij de verzekering gemeld van een motorswap, sommige op kenteken een enkeling niet (toen het nog schreeuwend duur was) heb zelf verschillende keren te horen gekregen dat dat niet uit maakte en dat er niets op papier verandert hoeft te worden. en dat men alsnog verzekerd was.
Omdat dit ook mijn studie gebied is vermoed ik het volgende.
stel je verzekert je woning tegen brand (is een vereiste bij elke hypotheek) en je hebt een rieten dak ben je duurder uit als een pannen dak, de rede hiervoor mag duidelijk zijn.. riet brand makkelijker) geef je bij aanvang van z,n verzekering aan dat het huis een pannendak heeft, terwijl het werkelijke een rieten dak heeft ben je of geheel onverzekerd (als de verzekerings maatschapij dekking uitsluit op rieten daken, of onderverzekerd als de premie daarvoor duurder zou zijn.
ik vermoed dat dat net zo bij auto`s is stel je koopt je auto met een 1.2 en doet daar een 2.0 in vermoed ik dat je bent verzekerd, de wagen was immers een 1.2 bij aanvang van de verzekering, dit vermoed ik omdat er volgens de verzekeraar niks hoeft te worden aangepast op de papieren en gegevens van de verzekeraar, ik ben dit tegen gekomen bij zowel omgekeurde auto`s als niet omgekeurde auto`s dus dit is deels waar theorie en praktijk elkaar tegen spreekt.
Ik wil niet oproepen om je verzekeraar hier niet van in te lichten ik deel slechts mijn ervaring er mee.
Zoals hier boven staat is er al jurisprudentie van de gevolgen van het verkopen van een technisch onverzekerde auto die niet opnieuw ter keuring bij de rdw is aangeboden bij verkoop.