Dat is erg leuk remutr... maar hij heeft wat gedoe met verzekering e.d. daardoor vallen zijn vaste lasten al erg hoog uit...
X12XE's zijn in mijn ogen best wel gevoelig voor slecht onderhoud, als je verkeerde olie gebruikt gaan ze snel ratelen/tikken. Heb zelf de ervaring dat de sensoren allemaal kapot gegaan zijn nu de auto 200k gereden heeft... Dus heb ze nu een voor 1 vervangen...
Voordeel van de X12XE is dat alles bereikbaar is in de motorruimte, lekker veel ruimte... En je hebt ene ketting i.p.v. riem.
Voordeel aan de X14XE? Betrouwbare ECU + sensoren, onderdelen zijn betaalbaarder en meer pit... Nadeel? Worden veel afgetrapt dus één zoeken voor weinig geld is een uitdaging...
Nadeel? Motorruimte zit propvol met meuk, vooral als je een Airco+Stuurbekrachtiging editie hebt zoals ik (en dan heb ik nog ruimte over waar ook nog een ABS kan zitten)... Dus de powerbox monteren is leuk om te doen, heeft als voordeel vooral dat je motorruimte wat vrije ruimte krijgt... Weer handig met sleutelen

De performance zou ik 't niet eens voor doen...
Nadeel is wel dat de X14XE wsslijk net zoveel weegt als je Astra F, 890kg weegt mijne. De X12XE zit een klasse goedkoper (850kg).
En m.b.t. de X12XE wat je al zei neem een sport editie, niet eens om de uitvoering... maar omdat je dan het onderstel erbij krijgt... De wegligging van een sport is veuuul beter dan die van een ECO.