Okay, na lang testen en diverse bobines te hebben getest is mijn conclusie dat ik het systeem ga wijzigen met andere bobines. Die VAG dingen zijn er niet voor niks in tientallen generaties, want ze zijn gewoon bagger. Ik heb de types die her en der online als "de betere" worden bestempeld allen getest en ze zijn geen van alle echt langdurig bruikbaar. Paar maanden en dan sterven ze al langzaam af.
Heb de motor weer even naar de standaard verdeler teruggebouwd. Wel heerlijk dat dat nog geen tien minuten sleutelen kost haha! Heb tevens de bobine eens vervangen voor een spiksplinternieuwe originele. Moet zeggen dat de oude bobine ook niet heel best meer was. Ook al leek hij het nog te doen, rond de 1800-2000 toeren ging het altijd een klein beetje pulseren in het gas, daar onder en daar boven was het prima, maar vooral onder kracht (heuveltje op) pulseerde het telkens een klein beetje. Niet problematisch, maar wel irritant. Dus heb je een twintig jaar oude bobine, trakteer jezelf maar eens op een nieuwe, want hoe degelijk ze ook zijn, ze hebben nou ook weer niet het eeuwige leven. Mijne meette secundair 6,5Kohm, en dat is gewoon te laag. Hij moet minstens 7 Kohm meten, en de nieuwe die ik er nu in heb meet 7,5K. Dit geldt overigens alleen voor de originele bobine. Andere merken/types hebben andere specs, een MSD heeft bijvoorbeeld 4,5K aan de uitgang, en dat is normaal. Een Beru heeft 10,5K aan de uitgang. Hier valt verder niet echt de kwaliteit uit af te lezen, maar als het niet meer aan de specs voldoet kan je wel concluderen dat het ding niet goed (meer) is.
Nu maar eens op zoek naar passende hoogwaardige COP bobines, en het systeem daar op baseren.