condensvorming

• Topic starter Topic starter tj
  • Startdatum Startdatum

tj

Post weinig
Achterramen links en rechts zijn bijna altijd beslagen en de rest beslaat na een tijdje rijden. Zonder airco rijden is onverantwoord, een enkele keer doe ik even het raam open tijdens het rijden en dan lost de waas direct op. De knop van de ventilator doet het en alle standen werken. Waar zit het probleem want het lijkt me niet normaal dat je het hele jaar de airco moet gebruiken.

@Opeltje17 wrote:Lekkage in de auto meest voorkomende, voel eens aan je vloerbedekking.

Thks Opeltje17. Kurkdroog is de vloerbedekking, het gebeurt tijdens het rijden. Een kilometer onderweg en de achterramen beslaan en daarna de rest. Als ik de airco aanzet dan verdwijnt het direct. op het moment dat ik hem uitzet dan zie je de ramen direct weer beslaan.

@Opeltje17 wrote:Kijk eens naar je interieur filter of die nat is.

Misschien de afvoer gaten in de parafaan verstopt?

Ik ga er eens naar kijken, is de interieurfilter gemakkelijk te benaderen?

Kijk ook eens onder de vloerbedekking: isolatie onder het tapijt is tegenwoordig plaatselijk meer als 5cm dik! dan duurt het even voordat het tapijt nat wordt.

@midnight black wrote:Kijk ook eens onder de vloerbedekking: isolatie onder het tapijt is tegenwoordig plaatselijk meer als 5cm dik! dan duurt het even voordat het tapijt nat wordt.

Vandaag in de garage geweest daar is hij nagekeken. Het interieurfilter is vervangen, en de klep van het filter afgedicht, deze zat los. Het oude filter was vochtig. De knop van de ventilator doet het niet op het raam, wel op andere standen. Daar zit dus ook een probleem, even de lucht laten stroom op het vooruit is er niet bij, hij is bij een allround garage nagekeken en dit euvel heeft hij niet aangepakt. Wat zijn de mogelijkheden en hebben jullie een idee wat dit gaat kosten. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Climate Control in deze auto???

Zo ja, dan kan je rechts van het kachelhuis een stangetje los halen en de klep op de voorruit zetten.

Dit meermaals bij een Astra-G uitgevoerd omdat deze klep niet meer werkt.

andere standen werken nog wel.

Willem

@wim-v6 wrote:Climate Control in deze auto???

Zo ja, dan kan je rechts van het kachelhuis een stangetje los halen en de klep op de voorruit zetten.

Dit meermaals bij een Astra-G uitgevoerd omdat deze klep niet meer werkt.

andere standen werken nog wel.

Willem

Nee, Meriva Cosmo 1.8 16v. Geen climate control, ga van de week nog een keer praten met de monteur. Neem deze tip mee. Andere standen werken nog wel, is het puur mechanisch of zit er een motortje achter.

Zou kunnen dat deze ook Electrisch gaat durf ik zo niet te zeggen.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Inmiddels 2 keer naar de garage geweest en nagekeken. Het laatste advies is de ventilator/kachel uitzetten. En inderdaad de ramen beslaan dan heel erg langzaam. Zet ik de ventilator weer aan dan is het een kwestie van tientallen seconden. Als de auto gewoon op de weg geparkeerd staat dan zijn de ramen helder, het gebeurd alleen tijdens het rijden en hoe hoger ik de ventilator opdraai, bijvoorbeeld 4 dan is het zicht ineens weg. Heb vandaag bij 7 graden boven nul weer de hele dag met de airco aan gereden. Een tijd voluit blazen met de ramen open helpt ook niet. Vanmiddag kwam ik een flink buitje tegen en toen trok de airco het ook niet, de ramen besloegen tijdens deze stortbui. Zijn er nog suggesties? Kan het te maken hebben met de kachel, het interieurfilter is vervangen en dat heeft niets geholpen.

Klep binnencircilatie is in mijn gedachte nog hoofdverdachte.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Ik ga deze drie opmerkingen opschrijven en volgende week langs een andere garage. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Vrijdag een afspraak gemaakt bij een allround garage op de schiebroeksesingel in Rotterdam de lijst met mogelijke oorzaken krijgt hij erbij. Vanmorgen even voor de grap de blazer tijdens stationair op 4 gezet en uiteraard alle ramen potdicht en alles beslagen op 1 vierkante plek na op het kunststof boven het handschoenenkastje rechts. De plek was ongeveer 30 cm groot een soort rechthoek. Waar zit de klep van de binnencirculatie? Is daar gemakkelijk bij te komen.

Nee, deze allround monteur kon niets vinden. Hij suggereerde nog dat het iets te maken kan hebben met het airco deel maar daar had hij geen verstand van. De beslagen ramen tijdens het rijden heb ik dus nog steeds. Een paar keer de airco langdurig uitgezet, meer dan een uur, ventilatie op 3 en maar blazen. Af en toe het raam open om de condens even te laten oplossen en dan weer dicht. Maar het helpt niets, althans het voorruit is dan redelijk helder maar de rest van de ramen zitten potdicht van het vocht dus dan toch maar weer de airco aan. Je wil ook een beetje zicht hebben als je de bocht omgaat. En als ik de kachel opschroef dan gaat het nog sneller. In Blijdorp hou ik mijn bril in warme lucht om de condens op te lossen in mijn auto gaat het de andere kant op.

Hoi,

Ik heb er ook last van gehad.

Ik heb van die ontvochtigers gehaald ( zakjes ) en alle deur rubbers schoongemaakt en me ramen aan de binnenzijde goed ontvet. Ik ben er gelukkig nu vanaf.

Succes

@Merivaopc wrote:Hoi,

Ik heb er ook last van gehad.

Ik heb van die ontvochtigers gehaald ( zakjes ) en alle deur rubbers schoongemaakt en me ramen aan de binnenzijde goed ontvet. Ik ben er gelukkig nu vanaf.

Succes

Hoi Meriva,

Zou dit een typisch Meriva kwaaltje zijn. Slechte afvoer van lucht of luchtcirculatie die langs vochtige delen gaat.

Grt,

tjeerd

Terug
Naar boven