Klopt, ik snap je punt ... maar volgens mij heb je in de ons omringende buitenlanden over het algemeen makkelijker brandstof met hoger octaan dan hier in Nederland. Ik vind bij mij in de regio alleen nog 1 tankstation met BP Ultimate en 1 tankstation met Shell V-Power, maar verder is alles hier tegenwoordig RON95 of een of andere milieuvriendelijke, zogenaamd zuiniger variant hierop ..... In Duitsland, Luxemburg en Frankrijk heb je nog V-Power 100 of Aral 102 oid.
Wat ik weet van mijn tijd toen ik nog Alfa Romeo reed, is dat je best soms RON95 kan tanken met een gechipte auto, de pingelsensor liet de ECU de boel terugregelen. Hierdoor had je niet het optimale vermogen, maar je motor bleef wel netjes heel. Ik neem aan, maar ik ben niet technisch, dat een Astra uit 2005 zeker voorzien is van dergelijke zaken. Ten slotte moet deze auto in standaard vorm ook RON91 aankunnen welke zo her en der in Europa te krijg is ....
En mocht je op zeker willen gaan, dan kan je altijd een flesje octane-booster in het dashboardkastje bewaren voor het geval dat?
Grtz,
Aad ~ Doix