@Haasje17 wrote:@KRSA2000 wrote:
giuliettaevo wrote:
Je kunt eigenlijk ook helemaal niet zeggen bij hoeveel koppel de bak stuk gaat.dat is namelijk van wel wat meer factoren afhankelijk... Wagengewicht,aantal aangedreven wielen en hoeveelheid grip zijn hier ook zeer belangrijk in.een lichte auto met fwd en weinig grip zal niet snel de bak slopen.gebrek aan grip zorgt voor een hoop rook maar veel minder belasting van de bak.een f28 in een corsa heeft het lichter als eentje in een calibra bv. Als je veel grip hebt ga je de bak pas echt belasten. 4wd auto's zijn een goed voorbeeld daarvan. Ook de koppeling van zo'n auto heeft het vaak een stuk zwaarder.
Maar ik ben benieuwd hoe de bodem er hier straks uit komt te zien met al dat vw spul eronder. :agent
Lees je post nog eens door... leg desnoods een boek basis natuurkunde ernaast.
Voel je dan vrij om aanpassingen te maken!
Ehm? Ik denk niet dat dat nodig is.
g.evo heeft het in zn verhaal over vermogens overdracht van blok naar wegdek (wagen-gewicht, wrijvings- coëfficiënten, enz). Dit heeft idd invloed op hoe een bak belast wordt, maar heeft verder niks te maken met het nominale sterkte van een versnellingsbak.
Je kan heel makkelijk bepalen bij welke koppel een bak naar de haaien wordt geholpen. Zet hem op een (test)draaibank en draai aan de knoppen tot ie niet wilt!
Hoe denk je dat de fabrikanten het doen?
On-topic:
Ik ben ook benieuwd hoe alles in elkaar gaat passen!