Oud topic, weet het, maar inmiddels een heel stukje wijzer geworden en een hoop geprobeerd in de afgelopen jaren.
Ik ga het toch proberen, en ik weet 99% zeker dat het goed zal bevallen voor mijn gebruik. Ik wil gelijk zeggen dat ik de reacties van mensen die het afraden niet ga tegen spreken, want er zitten nadelen aan die voor de meesten ook zwaar wegen.
Heb intussen een F16CR 3.55, een F20CR 3.42, een F18CR 3.45 en inmiddels een F18WR 3.74 er in gehad. Die laatste bevalt mij qua bakverhoudingen het beste van alle. Alle CR bakken vond ik een veel te zware 1e versnelling hebben, wat misschien op een atmosferische motor wel de beste 0-100 tijd geeft, maar ook de noodzaak in het leven roept om altijd met een dikke dot gas en slippende koppeling op gang te komen. En alle CR bakken vond ik een veel te lichte 5e versnelling hebben, waardoor ik elke keer na een lange rit gebroken en met een rock concert piepje in mijn oren uitstapte. Inmiddels vind ik dat niet zo fijn meer...
De WR bak die ik nu heb is super lekker stil op de snelweg, de auto komt heerlijk makkelijk van z'n plek en door de al iets zwaardere 3 rijdt hij heel fijn 50. Alleen is hij gewoon versleten. En dat waren alle vier die bakken wel in mindere of meerdere mate. Vooral de eerste drie versnellingen geven de huilende tandwiel geluiden die bekend zijn van harder in de achteruit rijden en da's niet goed. Kan het ze vanwege de leeftijd en vele kilometers niet kwalijk nemen hoor...
Heb nog zitten kijken naar nieuwe lager setjes die je voor een eurootje of 130 kan kopen. Alle pakkingen, keerringen, lagers van de hoofd assen heb je dan. Maar is nog wel een klusje om er in te zetten, en dan heb je nog dikke kans op dat door scheve slijtage de boel nog steeds herrie maakt.
Even voor de duidelijkheid, ik rij die bakken altijd en alleen met originele GM olie die er in hoort. Schakelen gaat prima soepel, alleen de huilende geluiden verklappen dat de boel versleten is.
Nu is bij de F18WR 3.74 de 5 nagenoeg identiek aan de 6 van de F28. Blijft enkel de hogere bewegende massa en wrijving en de 20 kilo overgewicht nog staan als nadelen van deze bak. Nou goed, zal ik niet de snelste meer zijn en niet de zuinigste, maar ik denk wel dat het een duurzame en sterke bak is die heerlijke bakverhoudingen heeft.
Het juiste advies is altijd een kwestie van de wensen van de gebruiker inzien, en daar gaat het bij mij altijd mis, want als je advies vraagt voor een XE denken mensen altijd dat het enkel gaat om de snelste te zijn. Ik gebruik mijn XE daar niet in de eerste plaats voor, maar om met de vakantie lekker mee bergen enz. door te kunnen komen. En voor de XE is bergen spul leverbaar. De XE is lekker snel, maar dat komt voor mij niet op de 1e plek.
Dus heb een F28 gekocht en we zullen wel zien of het bevalt, en zal het hier nog wel even opschrijven voor diegenen die het ook om de zelfde redenen aan het overwegen zijn.
Overigens zie ik me ook nog wel eens op een dag mijn oude XE uit de opslag trekken om hem te laten opboren op overmaatse Omega zuigertjes en er een lekkere turbo aan vast te schroeven op een spruitstukkie van A. Botter... Dusss....