c20xe-c20xev

@KiLLaHeRTz wrote:@Haasje17 wrote:Het komt er dus op neer dat je niks kunt gebruiken van een c20xe of je moet de kop en zuigers ervan overzetten in je x20xev.

En dan ben je een zo goed als nieuw motorblok aan het opbouwen.

Wil je vermogenwinst behalen zul je opzoek moeten gaan naar spagettie spruitstuk en scherpere nokkenassen voor een x20xev, bijvoorbeeld die van een x20xer.

wilt nog niet erg lukken om die te vinden.

Hoezo niet?

http://www.ebay.de/itm/EDELSTAHL-Fa...71123?pt=DE_Autoteile&hash=item3f00bf3713" onclick="window.open(this.href);return false;

En misschien past er wel een XER uitlaatnokkenas in, maar heel veel gaat je dat allemaal niet brengen, want een dikke uitlaat heeft pas zin als je een goed ademende kop hebt.

Overigens over het nut van het gebruiken van het XEV onderblok, en het verschil met een XE is ook dat de XE een closed deck block is. Dat wil zeggen dat er een hele hoop 'vlees' om de cylinders zit en dat maakt het ook zo'n mega sterk onderblok.

Anders krijg je wel eens dit:

cylinder_zpsa85730c5.jpg

viewtopic.php?f=19&t=180075

Dat zul je met een Saab B204 niet zo snel zien! Die zijn namelijk ook closed deck.

legend003b.jpg

Echt als je kosteneffectief bruut vermogen wil lepel je er lekker een B204 in, en met wat minimale aanpassingen en een licht vliegwiel, dikke turbo, en het super vette vrij programmeerbare Trionic motormanagement wat je er bij kado krijgt. Heb je met een beetje mazzel momenteel voor een habbekrats een donor auto met zo'n blok er in die nog tonnen mee kan, want ze zijn gewoon oerdegelijk. Opel bak past er ook zo op...

Je haalt het vermogen van een XER Vinci met enkel spagettie en XER nokken en chippen kan maar hoeft zelfs niet.

Dan haal je al meer dan 150 pk dus gewoonweg het vermogen van de c20xe. Zo slecht ademt de xev niet hoor.

En dat de cilinder wand breekt dat gaat toch echt pas gebeuren als je turbo's of compressoren gaat monteren. Closed deck is ook slechter gekoeld en word minder mooi gelijkmatig warm.

Tja, we weten allemaal nog steeds niet hoe ver de topicstarter wil gaan, maar meestal als men meer vermogen wil dan is dat een soort verslaving, vandaar dat ik een XE in dat opzicht ook al een betere keus vind, want je hebt in principe al een hele goede basis om een C20LET ombouw te doen. Frisse start dan, kost geld, maar dan heb je wel een écht verse LET.

Hoe dan ook, het is net als moderne auto's, ze halen de specs op hun tenen, sprongetje, berg af, wind mee, duwtje in de rug, waar een XE het op z'n sloffen haalt, en naast de piekgetallen ook nog daar omheen een hoop te bieden heeft. Bruikbaarheid van het hele toerental is ook erg goed, gasresponse. Kortom, wat aan het begin al gezegd werd, karakter is erg fijn.

En ja, er zijn gare olieboten bij, toen ik mijn huidige XE ging kopen heb ik er ook eerst drie laten staan, hele land plat gereden, veel verbaasde gezichten gehad dat ik hem toch niet mee nam. Ging op pad met compressiemeter, volle extra accu en startkabels en endoscoop. Bougietjes bekijken zegt al heel veel.... Er zijn nou eenmaal een hoop mishandelde XE's in omloop. Iemand die een goede heeft zal hem niet snel verkopen voor een paar honderd euro.

En dan zelf voor de montage even alle keerringen en dergelijke vervangen, heb je gewoon weer een lekker fris motortje.

Als je de nokkenstokken en spagetie hebt en je laat hem chippen bij een goede tuner haalt die ook 170 pk.

Dus op zn tenen valt ook wel mee.

Overigens spreken jullie volgensmij allen over ervaringen van anderen, en ik spreek over eigen ervaring. Overigens de lage prijs van de xev komt niet doordat de motor slecht is maar deze is gewoonweg vele malen meer geproduceerd dan en c20xe. Dus er is veel meer aanbod.

@Haasje17 wrote:Als je de nokkenstokken en spagetie hebt en je laat hem chippen bij een goede tuner haalt die ook 170 pk.

Curve is veel scherper, dus minder bruikbaar bereik. Dat bedoel ik met op z'n tenen.

@Haasje17 wrote:Overigens spreken jullie volgensmij allen over ervaringen van anderen, en ik spreek over eigen ervaring. Overigens de lage prijs van de xev komt niet doordat de motor slecht is maar deze is gewoonweg vele malen meer geproduceerd dan en c20xe. Dus er is veel meer aanbod.

@Haasje17 wrote:En dan bedoel ik over het vermogen en stuklopen.

Ervaringen van anderen, maar wel mensen die ik goed persoonlijk ken en auto's waar ik ook zelf in gereden heb. Ik zit bij een garage club aangesloten met vele honderden leden, en daar zitten ook veel Opel eigenaren. Meestal zijn ze zelf helemaal niet zo blij met hun XEV, en meestal zijn mensen wel super blij met hun XE, en dat zegt wel wat. Hoe je het ook bekijkt, of het nou wel of geen eerstehands info is, als je naar het track record kijkt van beide motoren dan is het denk ik duidelijk welke de voorkeur heeft. Beide motoren hebben hun eigen soort kuren, maar bij de XEV/XER zie je over het algemeen meer onderblok problemen. Blijf er dus bij dat je met een XE kop er op niet echt een gouden combi hebt ofzo. Ook niet met XE zuigers er in.

En wat gelijkmatiger warm worden betreft, ik denk dat een XEV de kachel misschien iets sneller warm heeft, maar een XE heeft er qua duurzaamheid of defecten geen problemen mee dat het closed deck is.

Vind nog maar eens een goeie c20xe, dingen zijn nog altijd zeer gewild voor de autocross.

Zoek al maanden naar een goeie orginele astra gsi in binnen en buitenland met c20xe maar kan geen een meer vinden.

Heb gelukkig nog een orginele NL astra gsi die tot op het laatste boutje orgineel is en ook met een c20xe die doe ik nooit meer weg, en die motor is zeker 100%

Ik heb er vorige week 1 verkocht voor €950. Een Astra F2 GSI met 190.000km. Dis onsteking en een 197 inlaat. Ding liep perfect. Gelukkig is die naar een liefhebber gegaan.

Er zijn nog zat goeie XE's. Maar de meeste hebben gewoon ff wat aandacht nodig.

Als je ze zoekt vind je ze nooit, maar toch zie ik ze regelmatig voorbij komen, soms weet ik dat het goede zijn omdat ik de auto ken en het zijn vaak zat prima blokken voor een in mijn ogen belachelijk lage prijs. Alles onder de 600 euro vind ik voor een goede XE echt goedkoop te noemen.

Uit budget-overwegingen een x20xev in de Corsa gelepeld, blokken zijn recenter en daardoor vaak wat minder afgetrapt. Voor 10-20% van de bovengenoemde xe prijzen ben ik zeker niet ongelukkig. Maar ieder zijn eigen...

x20xev zijn vaak ook olieslurpers , van de 2 x20xev die ik heb gehad zopen beide olie als wat heb 12 c20xe's gehad en nooit ook maar iets mee gehad

@Vinci wrote:@Haasje17 wrote:Als je de nokkenstokken en spagetie hebt en je laat hem chippen bij een goede tuner haalt die ook 170 pk.

Curve is veel scherper, dus minder bruikbaar bereik. Dat bedoel ik met op z'n tenen.

@Haasje17 wrote:Overigens spreken jullie volgensmij allen over ervaringen van anderen, en ik spreek over eigen ervaring. Overigens de lage prijs van de xev komt niet doordat de motor slecht is maar deze is gewoonweg vele malen meer geproduceerd dan en c20xe. Dus er is veel meer aanbod.

@Haasje17 wrote:En dan bedoel ik over het vermogen en stuklopen.

Ervaringen van anderen, maar wel mensen die ik goed persoonlijk ken en auto's waar ik ook zelf in gereden heb. Ik zit bij een garage club aangesloten met vele honderden leden, en daar zitten ook veel Opel eigenaren. Meestal zijn ze zelf helemaal niet zo blij met hun XEV, en meestal zijn mensen wel super blij met hun XE, en dat zegt wel wat. Hoe je het ook bekijkt, of het nou wel of geen eerstehands info is, als je naar het track record kijkt van beide motoren dan is het denk ik duidelijk welke de voorkeur heeft. Beide motoren hebben hun eigen soort kuren, maar bij de XEV/XER zie je over het algemeen meer onderblok problemen. Blijf er dus bij dat je met een XE kop er op niet echt een gouden combi hebt ofzo. Ook niet met XE zuigers er in.

En wat gelijkmatiger warm worden betreft, ik denk dat een XEV de kachel misschien iets sneller warm heeft, maar een XE heeft er qua duurzaamheid of defecten geen problemen mee dat het closed deck is.

XER / XEV eigenaren zijn niet blij met hun motor, puur omdat hun monteur onkundig is.

De onderblok problemen komen door een niet juist werkend carterventilatie systeem.

Ik heb echter nooit grote mechanische problemen gehad met de C18XE/L - X18XE - X20XEV - X22XE - Y22XE.

Willem

verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

ik heb ook een x20xev heb niks te klagen op 1 ding naar( klepseals)

verder een fijn blokje waar ik niks op aan te merken heb

volgende week komt mijn kop terug van de revisie

kop is redelijk te bewerken

egr eruit

kleppen poorten heeft hij ook bewerkt ( 3mm van elke klep poort weg gehaald )

hier onder enkele foto's die ik opgestuurd kreeg :afro

10369127_875155639181095_5908429141719913371_n.jpg

10485397_875155589181100_100768780748507083_n.jpg

10480974_875155622514430_3326976385058050495_n.jpg

10527346_875155465847779_850939007428622009_n.jpg

10425080_875155489181110_2967939431865166075_n.jpg

10570498_875155535847772_4030106294132259787_n.jpg

10565113_875155422514450_6956982038391204282_n.jpg

Heb deze topic nu helemaal doorgelezen en ik ben ook fan van de C20XE motor.

Echter ik heb nog wat tuningsspullen liggen voor een C20XER.

Nokkenassen en kleppen, klepveren en mechanische klepstoters van Catcams uit Belgie.

Deze waren voor een project wat niet door is gegaan dus is nog nooit gebruikt.

Weet iemand of deze onderdelen of enkele ook toepasbaar zijn op de C20XE.

De nokkenassen wellicht niet maar misschien de klepstoters en veren en kleppen.

@Haasje17 wrote:Als je de nokkenstokken en spagetie hebt en je laat hem chippen bij een goede tuner haalt die ook 170 pk.

Dat haal je op een c20xe met sfi vervanger en groep a uitlaat.

Ik ben ook een fan van de c20xe heb een gsi gehad c20xe coscast kop was uber mooi :thumbup :thumbup.

Heb er na een z20let gehad maar misde toch de rauwe en mooie geluiden van de c20xe..

Terug
Naar boven