Origineel gepost door Astraman
Je ken er met relatief gemak een 6 cilinder lijn uit bijv. een senator inleggen, meeste werk is de achterasconstructie en de versnellingsbak want hoe krijg je die power op de weg....er zijn ook c-kadett met een rover v8 erin, dat zijn lekker lichte blokken van aluminium en die kun je opboren tot 5.2 liter, heb je ruim 280 pk met bijpassend geluid in je c-tje liggen :wub
Rover is idd een licht Motorblok en weegt rond de 180 kg ca. 50 kg meer dan
een C20XE 16 kleppen motor. Met alleen opboren bereik je geen 5,2 ltr. als je van een oud SD1 3,5 ltr. blok uitgaat. De latere Rovers 4,8 hadden ook een andere slag. Je komt met de breedte wel weg in een c-Kadett, maar de lengte is wel een probleem, door de lange uitstekende waterpomp. Die kun je door een elektrisch aangedreven pomp vervangen. Een goede optie in een lichte auto is bv de 3,9 ltr. Rover. In een Volvo Amazone heb ik eens meegereden, en dat trekt als een lier. Hoogstens 200 pk had die wagen, maar dat ging al hard door het grote koppel.
Ik denk alleen dat men het niet gemakkelijk goedgekeurd krijgt. Mijn B-Kadett '69 met 16V en 5-bak had nog geen type goedkeuring in die tijd, en daar ligt de zaak iets anders.