origineel gepost door Astraman
Kosten van een rechtszaak zijn altijd bij civiele zaken aan de orde omdat de rechten dan een bemiddelende functie heeft (tussen een winkel en een klant bijv). Bij bezwaar maken niet want dat is gewoon een recht.
Op de rechtszaak zal de officier zijn verhaal doen, vaak gewoon het oplezen van het proces verbaal, daarna moet jij je bezwaar toelichten, dus echt vertellen waarom je vind dat je die boete niet hoeft te betalen. De rechter kan mogelijk vragen stellen, die soms best confronterend zijn, soms proberen ze je een beetje uit de tent te lokken om te kijken hoe betrouwbaar het verhaal is. Onder druk veranderen mensen hun verhaal als ze liegen en dan vallen ze door de mand.
Meestal is de beste tactiek, stellig ontkennen, complete verbazing omdat je dit groot onrecht is aangedaan (beetje aandikken mag best, zolang het niet te gek word), maar wel rustig en netjes blijven, want hier beslist de rechter vaak al in z'n hoofd wat te doen. De officier mag daarna dan reageren op jouw verweer en het pv verdedigen, maar dat is meer formaliteit want het woord van de agent telt zwaar hierin dus dat neemt de rechter mee.
Dan gaat de rechter bekijken of het gestelde aannemelijk is, mogelijk kan hij nog vragen stellen, vooral als hij twijfelt en zal dan met een beslissing komen.
Ik denk dat het bij jouw belangrijk is de kernvraag omhoog te krijgen of de agent heeft kunnen zien en gezien heeft dat je de gordel daadwerkelijk niet om had, want hij kan wel roepen dat hij je met de gordel bezig heeft gezien, die conclusie die trekt hij als mens want hij ziet een gastje met een snelle corsa en stopt je in een hokje....dus hij zal z'n gordel wel niet om hebben gehad, maar heeft ie dat daadwerkelijk gezien....dat is de grote vraag. De rest is eigenlijk niet relevant, maar als ie slim is heeft ie dat niet in z'n pv genoteerd, daar staat gewoon keihard, rijden zonder gordel.
Ik ben bang dat het heel moeilijk word maar het is het proberen waard.
Ik reed in de auto van een klant, een Peugeot 306 welke gekeurd moest worden voor de Apk.
Ik denk dat ie mij moest hebben omdat ik voor hem de weg op reed, terwijl dit makkelijk kon.
Ik heb nog geen bekeuring binnen, dat zal wel even duren. Ik heb de brief al wel klaar liggen. Compleet met foto's en een situatieoverzichtje dmv een plattegrondje