Er staat in de P.J. Olving vraagbaak van de E Kadett een heel apart hoofdstuk voor de 13NB motor. Ik kan daar foto's van maken en posten, maar zo'n boek bevat nog veel meer goede info en kost weinig, dus ik zou aanraden er eentje aan te schaffen. Op pagina 216 begint het.
Op die opvolgende pagina's staan testjes voor een lucht circuitje op de inlaat met een vertragings klep en een klep die aan de choke zit die electrisch bediend wordt met een schakelaar op je koppelingspedaal. De bedoeling hiervan zoals beschreven is dat de toeren van de motor met het afremmen op de motor tijdelijk hoog worden gehouden om onvolledig verbrande benzine in de uitlaat te voorkomen en zo de uitstoot te verbeteren. Zo kreeg deze motor de zgn. S6 norm toegewezen.
Die testjes houden in dat je met een vacuum pompje dat lucht trajectje iets vacuum trekt met een onderdruk van 400 millibar. Zo kun je controleren of na een X aantal seconden de toeren veranderen of die vertragingsklep open gaat.
Lijkt me iets om wel even te controleren, jou probleem klinkt als iets wat hier mee te maken heeft.
Misschien zijn die onderdelen wel dusdanig betaalbaar dat je ze preventief kunt vervangen zonder de testjes....