Astra G Z16SE ombouw naar betere motor?

Hay goededag, een vriend van mij heeft een Z16SE astra waarvan de motor kapot is gegaan na koppaking eruit gegaan is.

nu is de auto lage km. en schoon met hoge kwaliteit wrap en flocked dashboard enzo.. dus zonde om auto te laten slopen op dit punt..

na 1700 euro betaald te hebben aan een garage voor nieuwe koppaking. spuit de motor nog steeds olie uit het zeikant van het blok en KVS bij de cylinders... dus gok garage niet gechecked hebt of kop kapot is. of een scheur in onderblok,

Dus ik probeer nu even de opties te overwegen om hem weer op weg te krijgen voor een ok prijsje..

Nu zie ik dat een Z16SE motorblok om een of andere reden weinig te koop is. en ook duur is op facebook/marktplaats/onderdelen lijn, (weinig verkocht model misschien?) en het lijkt alsof een hele auto kopen voor puur de motor een goedkopere optie kan zijn...

Is er eventueel een optie om er een groter of ander motorblok in te doen dat meer beschikbaar is zonder dat half de auto verbouwt hoeft te worden kwa aandrijving?

voor een Z18XE moet alle motorruimte bedrading gewisselt worden en dan ecu inleren/modules wisselen, maar ik gok dat dit het geval zal zijn met iedere motor wissel,

Ten eerst zou ik die garage aansprakelijk stellen voor het feit dat ze het niet goed gerepareerd hebben.

Daarnaast is een ombouw naar een grotere motor, zoals jezelf al schrijft, het beste te doen als je een donor auto hebt.

Ik ken iemand die van een Z16XE naar Z18XE is gegaan, maar daar moet je heel veel voor aanpassen, want zelfs het rempedaal is anders nog afgezien van de kabelboom, computers etc..

Vergeet ook niet dat je na deze ombouw langs het RDW moet voor een herkeuring en mogelijk door gestuurd wordt naar Lelystad.

Ten eerst zou ik die garage aansprakelijk stellen voor het feit dat ze het niet goed gerepareerd hebben.

Daarnaast is een ombouw naar een grotere motor, zoals jezelf al schrijft, het beste te doen als je een donor auto hebt.

Ik ken iemand die van een Z16XE naar Z18XE is gegaan, maar daar moet je heel veel voor aanpassen, want zelfs het rempedaal is anders nog afgezien van de kabelboom, computers etc..

Vergeet ook niet dat je na deze ombouw langs het RDW moet voor een herkeuring en mogelijk door gestuurd wordt naar Lelystad.
Helaas ging het hier om een buiten rekening garage in regio rotterdam dus helaas niet zoveel te doen er tegen,

daarom probeer ik voor die gozer zo goedkoop mogelijk 'n oplossing te vinden.. ik kan zelf wel proberen die kop eraf te halen en laten vlakken en kijken of die nu met een 3de koppaking weer goed werkt, maar will niet nog meer van z'n geld verspillen,

ik kreeg als suggestie dat je blijkbaar een X16SZR motorblok kan 'omtoveren" naar een "franken z16se"?

dus alle Z16SE bolt ons op de X16SZR zetten ofziets.. ik weet echter niet wat voor verschil hier zit in pk. nog minder? of dichter bij de Z16SE PK's ivbm injectie en betere electra.

Maar ik kan hier zelf niets van terug vinden online,

ik zie zelf heel veel meer X16SZR'S tekoop staan dan Z16SE's dus daarom zit ik even verder te kijken.

1700 euro bij een buiten rekening om garage.....
Tering dat is wel heel veel betaald.

Mijn complete X16XEL motorrevisie kwam met in- en uitbouwen (met nieuwe zuigers, koprevisie etc.) uit op een € 2500 euro. In- en uitbouw zelf gedaan, revisie laten doen met bon / garantie.

Ontopic:
De X16SZR is de voorloper van de Z16SE, d.w.z. beide motoren zijn geleverd in de Astra G.
X16SZR 55KW / 5200
Z16SE 62KW / 5400
Geen idee waar de verschillen precies zitten.
Ik vermoed dat er een verschil zit in de cilinderkoppen bij de inlaatpoorten.

1700 euro bij een buiten rekening om garage.....
Tering dat is wel heel veel betaald.

Mijn complete X16XEL motorrevisie kwam met in- en uitbouwen (met nieuwe zuigers, koprevisie etc.) uit op een € 2500 euro. In- en uitbouw zelf gedaan, revisie laten doen met bon / garantie.

Ontopic:
De X16SZR is de voorloper van de Z16SE, d.w.z. beide motoren zijn geleverd in de Astra G.
X16SZR 55KW / 5200
Z16SE 62KW / 5400
Geen idee waar de verschillen precies zitten.
Ik vermoed dat er een verschil zit in de cilinderkoppen bij de inlaatpoorten.
rekening was totaal 2600 euro. maar daar zit ook remmen en andere onderhoud bij in.

1700 was alleen voor de motor. 2x een koppaking (garage zegt kop was gevlakt de 1ste keer. ik gok van niet tbh)

Probleem is er all sinds midden 2025 toen koppaking er op snelweg uitvloog rond de 140k.. sinds dien constant problemen zelfs na reparatie.

momenteel KVS bij cylinder 1. dus rook uit uitlaat. en olie lekt tussen kop en blok naar buiten toe bij cylinder 1,

maar geen KVS bij olie of olie bij KVS zover ik zag..

heb wel even op locatie gekeken en kop bouten zijn wel nieuw en zitten stevig vast...

Ik blijft in tussentijd wel kijken voor Z16SE motoren, even paar slopen aflopen, X16SZR kan ik vinden voor 50 euro zonder garantie als ik hem er zelf uit trek, dus gok zelfde verhaal voor een Z16SE mocht die een keer te voorschijn komen

Terug
Naar boven