Astra G uitlaatspruitstuk.

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort mijn uitlaatspruitstuk gaan vervangen door een spaghettispruitstuk die ik via via heb weten te verkrijgen. Nu heb ik dit nog nooit gedaan, maar wil het toch zelf gaan proberen. Nu vroeg ik mij af of jullie enige tips en adviezen hebben hoe te werk te gaan. En of ik de lambdasonde zomaar los en vast kan koppelen zonder de zooi in de war te gooien. :)

Ik heb me een beetje erin verdiept, en heb een general idea hoe het in zn werk gaat. Vele zeggen dat het opzich een relatief simpel werkje is. Maar als iemand die het nog nooit gedaan heeft ben ik toch wat zenuwachtig.

Heb in ieder geval gelezen dat het verstandig is eerst de moeren goed in te spuiten met wd40 en deze voorzichtig los te draaien.

Even ter informatie het gaat om een x16xel blok.

Thanks!

Is het verstandig om dezelfde moeren te gebruiken of kun je beter nieuwe erop zetten? Misschien een wat domme vraag.

Zitten er nog bijzonderheden aan de spruitstukpakking monteren of is dit een geval verwisselen met de oude en spruitstuk ertegenaan monteren?

als de moeren er nog goed uit zien kun je ze nog hergebruiken... maar voor die extra paar centen kun je net zo goed nieuwe halen.. moeren kosten niet zo veel...

ik denk dat de pakking best wel fragiel is.. en kapot kan gaan met los halen..

http://www.fsrs-opelwebshop.nl/pakking-uitlaatspruitstuk-opel-astra-corsa-tigra.html" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de pakking voor jouw motor

de prijs voor zo`n pakking stelt niet veel voor in vergelijking met het uitlaatspruitstuk zelf..

ik zou deze gewoon mee vervangen en weet je zeker dat je het werkje goed doet..

Bedankt voor de uitleg en informatie! Die nieuwe moeren zijn inderdaad de kosten niet. Moeten deze nog met een bepaald aanhaalmoment vastgedraaid worden of kan dat gewoon met de hand?(vast is vast) Pakking ga ik zeker ook bestellen. Nu wachten tot het moment. :D

ik kan zo geen aanhaal momenten vinden...

maar vast is vast.. als je te vast draait dan met het uitzetten drukt het metaal de pakking kapot..

is best wel simpel idd..

het wordt alleen lastig als bouten/moeren/draadeindes afbreken door leeftijd...

als ze afbreken kun je een nutbuster tang pakken als er nog wat draadeind op zit en anders is het uitboren en nieuw draad eind erin..

als je zeker wilt weten dat je met het loskoppelen van de lambdasonde niks door de war wilt gooien kun je de accu loskoppelen... maar dit zal niet echt nodig zijn als je je contact niet aan het staan...

wd40 helpt idd veel..

de auto op steunpoten/bokken zetten dan kun je via de onderzijde van de auto je spruitstuk naar boven doen en vast maken..

Thanks voor de snelle reactie!

Dat geeft wat motivatie om er aan te beginnen. Ik kan eventueel in een hobbyhal een brug huren voor iets van 7.50 per uur.

Maar het is dus ook zonder te doen als het moet. :)

een brug is nog handiger... daar zou mijn voorkeur naar uit gaan.. maar met een krik is ook te doen idd

en btw als je niet weet wat een nutbuster is

hiermee kun je oude draadeindes los halen en dol gedraaide bouten..

deze kun je bij iedere bouwmarkt in de schappen vinden

ik heb bij me corsatje alle draadeindes verwijderd en inbus bouten er terug in gedaan.. wil ook wel goed werken..

Vergeet niet dat je nog een flens met katalysator nodig hebt omdat de katalysator nu aan de voorpijp zit.

En dat de verbinding naar de middenpijp wellicht aangepast of gelast moet worden.

dat kan idd kloppen.. vaak zijn spagetti spruitstukken niet berekend op een kat i.v.m. de flow van de uitlaatgassen... maar ik weet niet hoe dat spruitstuk er uitziet van de topic starter...

die van M-tech komen met of zonder aansluiting voor een cat

Ik heb hem zo overgenomen van iemand die hem onder zijn Astra vandaan heeft. Inclusief kat die er nog aan vastzit. Dus dit zou goed moeten zijn denk ik?

Het was idd hetzelfde motortype. Ook een 1.6 16v. Alleen weet niet of de motorcode ook hetzelfde was. Maar dacht dat dat wel passend was, hoop ik. :hmmz. We zullen het wel merken. :D

Beetje een noob vraagje, maar heeft de Astra G '98 nu 1 of 2 lambdasondes? Ik hoorde dat er ergens bij de kat er ook nog een kan zitten.

Terug
Naar boven