Even redeneren. Als je afremt op de motor, of in elk geval met een ingeschakelde versnelling zonder de koppeling in te trappen, dan loopt de motor op de uitloopregeling, dat wil zeggen dat er geen benzine ingespoten wordt omdat de motor dan door de wielen aangedreven wordt. Trap je vervolgens de koppeling in omdat de motor dreigt af te slaan bijvoorbeeld, dan moet het motormanagement de stationair loop inschakelen. Er wordt dan weer benzine ingespoten en de stappenmotor regelt de hoeveelheid lucht/benzinemengsel.
Op je filmpje zie ik dat het toerental oploopt tot ongeveer 2000 rpm. Exacte getallen weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat zal best puur voor de stappenmotor binnen het regelbereik zijn.
Wat ik nu als eerste zou doen is het gasklephuis bekijken en de boel schoonmaken, dus ook de stappenmotor loshalen. Mocht dat niet helpen dan is verdere diagnose nodig. Zeker ook het hoge toerental na het starten is niet erg goed voor de motor en is iets wat toch snel opgelost moet worden.
Kun je misschien nog wat meer erover vertellen, bijvoorbeeld hoe lang dit al is en of het in dit koude weer erger geworden is etc.?
Groet,
Jasper