How-To Airbag en/of knoppenmodules of stuur vervangen Corsa C

Dit betreft een handleiding of instructie

MrSoso

Lid
Omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk een tic had waarbij hij op één specifiek punt het stuur met zijn linkerhand bij iedere rit mishandelde, was een slijtplek over zo’n 15 cm ontstaan waarbij je duidelijk het onderliggende hard-foam van het stuur zag verschijnen. Nadat ik een beter 2de-hands stuur op de kop had getikt bleek de vorige eigenaar daarvan een ware disk-jockey te zijn geweest want de knoppen voelde nogal gebruikt aan en de CD-selectie-knop piepte zelfs. Ik besloot daarom ook de knoppen-modules van mijn eigen stuur (ik hou niet zo van muziek onder het rijden) over te zetten.

Oké, dan nu de HOW TO.

Veiligheid eerst:
Omdat je met het demonteren ook de air-bag moet verwijderen, dien je als eerste een van de polen van de accu los te koppelen en een kleine 15 minuten te wachten zodat je er zeker van kan zijn dat er geen spanningen meer door het circuit lopen die de air-bag plots af zouden kunnen laten gaan met alle (eerste hulp) gevolgen van dien. Het is ook verstandig om bij het handelen van de air-bag een latex handschoen te dragen aangezien als je de air-bag ter hand neemt, je met je vinger de polen van de connector makkelijk kunt raken, waardoor er zomaar een statische ontlading plaats kan vinden welke de air-bag kan laten afgaan.

Demontatie:
Achterop, aan weerszijden op het stuur vindt je 2 gaten waarin zich 2 T30 (Torx) boutjes bevinden. Deze boutjes zijn de enige boutjes die de air-bag verankeren in het stuur. Deze boutjes (gezekerd zodat zij er na het losdraaien er niet uitvallen) moeten eerst los. Hierna kun je de (verbazend zware) air-bag via de bovenzijde naar je toe kiepen en voorzichtig uitnemen. Maak de stekker aan de achterkant los. (op dit connectortje zit een groen “bruggetje” met een dubbel palletje welke je eerst omhoog moet wippen voordat de stekker losgetrokken kan worden). Leg de air-bag met de zware metalen kant naar onder ergens op een veilige plek.

Je ziet nu een klein kabelboompje met geheel bovenin en geheel onderin 2 verzamelstekkers die de claxon draden (boven) en de draden van beide knoppenmodules (onder) doorgeeft naar de BCM (Body Control Module). Trek eerst de onderste stekker eruit welke door het stuur naar buiten en dus naar de BCM gaat. Ontgrendel dan de bovenste connector door hier tussen een klein instrumentmakers-schroevendraaiertje te steken zodat het plastic van de female-connector opwipt, waardoor het vergrendelings-nokje geen grip meer heeft en je de stekker eruit kunt nemen. Het is even een gepiel, maar het zij zo.

Maak nu de beide knoppenmodules los welke ieder met 2 T10 (Torx) boutjes gemonteerd zijn in het stuur. Klap één van de knoppenmodules naar achteren en neem hem via het gat eruit, waarna je hem in de lengte weer terug kunt voeren naar de holte in het stuur. Herhaal dit met de andere knoppenmodule en je hebt nu bijna alles vakkundig gedemonteerd.

Als alles klopt kijk je nu naar 3 nokken waarop de air-bag rustte en 2 T30 boutjes welke de air-bag fixeerden en bovenin een niet aangesloten stekker welke naar beide claxon-knoppen loopt en 2 connectoren die uit het stuurhuis komen, waarvan één op de onderste connector aangesloten heeft gezeten en de ander op de airbag. En als laatste kijk je in het midden nu naar een Torx-bout met de maat T50. Indien je deze losdraait en verwijderd heb je door rechtstandig te wrikken het stuur in zo handen (Niet verbaasd opkijken als dit ineens een inbus bout blijkt te zijn).

De fabriek adviseert bij hermontage de T50 bout te vervangen voor een nieuwe, maar ik gebruik gewoon de oude. Omdat de oude met blauwe middelvaste schroefdraadborging gezekerd was, dien je dit absoluut ook te doen bij her-montage van het stuur.

Als je onzeker bent, maak van te voren even een fotootje van de aansluitingen, maar het kan allemaal maar op één manier weer aangesloten worden.

De aanhaalmomenten:
Voor de 2 T30 boutjes welke de air-bag fixeren: 8 Nm.
Voor de centrale T50 bout op de stuuras: 30 Nm (met borgvloeistof).
Voor de 4 T10 boutjes van de knoppenmodules: (Handmatig) Niet te los, niet achterlijk vast.

Ik heb mijn HOW-TO (geen technisch hoogstandje) expres zo gedetailleerd mogelijk geschreven, omdat ik weet dat veel mensen een drempel over moeten en eerst het liefst alles willen weten wat ze tegen gaan komen voordat ze in hun eigen auto zaken gaan demonteren.

Als iemand in de toekomst wat heeft aan deze omschrijving, geef gerust een “like” zodat ik weet dat het niet voor niets is geschreven. (ik ben geen like-farmer)​

Kleine aanvulling op mijn vorige relaas. Ik denk, omdat het hier toch om een trekbout handelt (welke eenmalig dienen te worden ingezet) welke het stuur op de stuuras verankert, deze nieuw aan te schaffen. Het zij via Opel enerzijds, of leveranciers zoals PartsPoint of webwinkels anderzijds. Het gevaar bestaat namelijk dat deze uitgerekte trekbout wel eens af zou kunnen breken in je stuur as... You don't want that, believe me. (ik ga de mijne nu ook vervangen). Kies overigens wel een betrouwbare leverancier en niet iemand die het juiste Chinese boutje wel denkt gevonden te hebben.

Laatst bewerkt:
ZUCHT!!!!!
Bij navraag bleek dit TOCH GEEN TREKBOUT te zijn. Het advies van Opel om hem te vervangen komt voort uit dat iemand bij hermontage kan vergeten borgvloeistof aan te brengen. Op nieuwe bouten van Opel zit deze speciale vloeistof (gedroogd) reeds op de bout aangebracht. Bij het aandraaien knappen microbolletjes waardoor de vloeistof vrij komt en de bout borgt.

Vanwege dit (in eerste instantie ongenuanceerde) advies van Opel zelf, ging ik er vanuit dat het hier om een trekbout handelde. Later viel het kwartje pas dat deze bout helemaal niets te houden heeft en daarom toch geen trekbout kon zijn. Dit is nu geverifieerd, en kan dus de oude bout, mits voorzien van nieuwe (medium) vloeibare borg, gewoon hergebruikt worden.

Excuus voor het ongemak.​

Terug
Naar boven