Het werkt!
Het heeft een poos geduurd maar AFL werkt en is geprogrammeerd.
Even een “korte” aanvulling: Nadat ik de andere sensor op de achteras had geplaatst bleven de foutmeldingen aanwezig (storing koplamp hoogteregeling en AFL lampen vereisen service). Xenon werkte ook niet en schema's klopte volgens mij toch echt 100%. Nogmaals met dealer gebeld en hij gaf aan dat de foutmelding definitief van de achteras sensor afkomstig was. Hij adviseerde me om de sensor wat hoger te plaatsen (gaten uitvijlen). Jeroen gaf me per mail al aan dat de koplampen bij het op contact zetten moeten initialiseren en hij de gaten v.d. achterassensor niet vergroot had... Uiteindelijk een nieuwe AFL module gekocht, andere koplampen en nieuwe ballasten. Nadat ik deze gemonteerd had verdwenen de foutmeldingen en initialiseerden de koplampen bij contact aan. Ondertussen had ik Op-Com ook werkend gekregen dus kon ik in ieder geval de BCM en AFL uitlezen.
Ik heb de ballasten en de oude AFL module nog eens afzonderlijk geprobeerd maar hierbij kwamen de foutmeldingen terug. In mijn geval was de AFL module kapot, niet compatible of had wellicht geprogrammeerd moeten worden.. Oude koplampen werkten wel zonder probleem..
Nog maar een tweede afspraak bij de Dealer in Duitsland gemaakt om AFL te programmeren. Na twee dagen kreeg ik van de monteur een telefoontje dat het hem niet ging lukken. De hardware in mijn BCM ondersteund AFL niet… Hierdoor kregen ze het xenon dimlicht en grootlicht niet aan het werk en werden de LED dagrijlichten niet herkend (waardoor foutmeldingen mbt defecte verlichting). Ik had nog een BCM uit de schade auto waar ik ook de kabelboom van had in de kofferbak gelegd voor het geval dat. Deze heeft de monteur geprobeerd te programmeren maar ook zonder succes. Ik kwam er nu helaas pas achter dat ze nooit VCI codes hadden aangevraagd en dat ze dit ook niet zouden gaan doen omdat het absoluut niet mogelijk is. Dit had ik na advies van Jeroen wel vooraf met de service adviseur besproken en was geen probleem.
Bij thuiskomst de verlichting tijdelijk aan de praat gekregen zodat ik in ieder geval in de auto kon rijden. De BCM nog eens op internet opgezocht en deze wordt dus in Roemenie als complete set met o.a. de AFL module (toevallig exact dezelfde module die nu in mijn auto zit) aangeboden. Hij moest dus wel gewoon geschikt zijn.
Na mailverkeer met Jeroen een afspraak gemaakt bij zijn Opel Dealer en AFL correct laten programmeren met VCI. Ze hebben uiteindelijk nog 5 uur werk aan het programmeren gehad omdat ze ook nog een VCI voor de koplampsproeiers (die ik achteraf heb aangesloten) moesten hebben en omdat na programmeren cruise control niet meer werkte. Uiteindelijk functioneert ook deze.
Jeroen nogmaals hartstikke bedankt voor al je hulp en geduld. Zowel in je topic als via e-mail. Als ik nog kan helpen met de dagrijverlichting dan hoor ik het graag. Ik heb je nog een mail hierover gestuurd.
Gr. Ivo