Ik kan helaas alleen praktijkervaring op het vlak van benzineverbruik delen. Zelf rijd ik met een rustige rijstijl ongeveer 600 km op 1 benzinetank (Opel Adam Slam 100 pk) met nog 50-100 km reserve, in juli 2013 gekozen voor Adam Slam 100 pk voorraadmodel omdat ik hier ongeveer 2000 euro korting op kreeg.
Fabriekopgave brandstofverbruik volgens de ADAM prijslijst
Bifuel (LPG) verbruik: 6,9 liter / 100 km [ 1 op 14,5 ] (7,0 liter / 100 km met 225/35 R18 banden/velgen)
Benzineverbruik: 5,1 liter / 100 km [ 1 op 19,6 ]
http://www.opel.nl/Media/Showroom/PDFs/NL/ADAM_prices.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
LPG tankinhoud: 41 liter (max. vulgraad 80%) = 32,8 liter = ongeveer 475 km op 1 tank LPG wanneer je de tank volledig zou leegrijden
Benzine tankinhoud: 38 liter = 745 km op 1 benzinetank wanneer je de tank volledig zou leegrijden
De 5de versnelling (overbrengingsverhouding 0,89) van de Adam is niet echt een overdrive, dus niet echt een versnelling gericht op zuinig rijden, er komt wel een nieuwe 3 cilinder turbomotor en 6 versnellingsbak in 2014 beschikbaar in de Adam, jammer dat Opel niet sinds de introductie een 6-versnellingsbak levert, dan had men nog zuiniger kunnen rijden.
Als je alleen maar op LPG zou willen rijden dan ben je volgens mij elke 400 km LPG aan het tanken, bij combinatie rijden op LPG en benzine zou je ongeveer 1000 a 1100 km ver kunnen rijden indien de auto automatisch overschakelt naar een andere tank zodra een tank leeg is.
T.o.v. een Mini Cooper automaat (verbruik 6,4 liter / 100 km of 1 op 15,6) zal je wel zuiniger rijden in een Adam 87 pk Bifuel maar prestaties zullen wel wat minder zijn alhoewel de Adam (als Slam-uitvoering, Glam-uitvoering heb ik niet gereden) wel vlot rijdt. Benieuwd eigenlijk hoe zo'n Adam 87 pk Bifuel rijdt en waarom men van een automaat overschakelt naar handgeschakeld, meestal hoort men vaker dat men na het rijden met een automaat niet meer terug wil naar een handgeschakelde auto.
Groet, Erik