Nou, daar kan ik wel een boek(je) over schrijven.
De accu's zijn op zich uiterst oké / prima, alleen de veiligheidsnormen die Opel fabriekswege hanteert zijn absurd hoog.
Wat ik daarmee bedoel :
ik heb bijna 6 jaar een GLX gereden. Echter, na een jaar of twee functioneerde het Start Stopsysteem niet meer. Heel concreet betekende het dat je bij het tot stilstand komen (bijv bij een verkeerslicht) het lampje van het S&S systeem zag knipperen, maar dat de motor niet 'in rust'ging'. M.a.w. het systeem werkte niet.
Ik wil proberen dit verhaal niet te lang te maken dus ik ga nu de oorzaak in relatie tot de accu proberen te comprimeren.
Opel heeft de software zodanig ingesteld (geprogrammeerd) dat wanneer de accuspanning onder een bepaald percentage komt (ik weet de exacte cijfers niet meer, ik heb er 3 jaar geleden veel tijd en energie in gestoken om het uit te zoeken) ik gok / zeg 80%, dat het S&S systeem niet MAG functioneren, bang als Opel is dat onder bepaalde omstandigheden de auto niet meer naar behoren zou willen werken / starten.
Bij sommige andere merken is die accuspanning veel lager ingeregeld, soms wel te 50 a 55%.
Bij Opel betekent / betekende het dat wanneer je auto / accu een jaar of 2 a 3 oud was en de accuspanning onder die 80% kwam het gevolg was dat het S&S systeem niet meer deed wat het behoorde te doen. Een nachtje de accu onder spanning zetten en het e.e.a. functioneerde korte tijd weer helemaal prima.
Dus ja, ik was super tevreden over de accu (heb bijna 6 jaar in een nieuwe GLX gereden zonder één accuprobleem) m.u.v. de door Opel ingestelde accu-veiligheidswaarden voor het al dan niet werken van bepaalde systemen.
Is dat veilig? Ja. Was dat hinderlijk? Ja, ook!