he kneus je mag mijn naam wel goed schrijven
@soepkiepe wrote:nee die extra draad nog niet, wou ff stap voor stap doen.
corrigeer me ff als ik het nu verkeerd zeg.
de d+ hoort er voor te zorgen dat ook mijn accu lampje gaat branden.
met de auto op contact, een een ander stuk draad op de d+ rechtstreeks op de stekker van het dashboard zou hij na mijn idee branden moeten.
gebeurd dus niks.
met de auto op contact de min kabel van de multimeter in de massa gedrukt, en de + op de d+ van de dynamo, krijg iets in beeld van 0.23.
ik zou dus haast zeggen dat de d+ van de dynamo niet werkt zoals hij werkt.
ff helemaal terug naar het begin.
de dynamo die de vorige eigenaar er op heeft gezet had een andere aansluiting dan de 2 dynamos die er na de tijd op hebben gezeten.
zou het mogelijk zijn dat de aller 1e dynamo nooit kapot is geweest, maar dat waarschijnlijk toen het accu lampje kapot was?
en dat deze 2 dynamos het niet doen simpel weg omdat er nu een andere stekker aansluiting op zit?
gewoon ff een wilde gok hoor.
@tehun.
dat kabeltje van de d+ naar de plus van de dynamo, als ik dat doe moet ik ook gewoon dat stekkerstje die normaal op de d+ zit er op laten? of moet ik die er af laten?
je lampje gaat branden omdat er geen spanning uit je dynamo komt
lampje is massa geschakeld
als je een er een schema bij pakt zie je dat de andere kant van het lampje bij aan de plus van je oliedruk lampje is aan gesloten.
de d+ sluiting heeft 2 funkties zorgt voor indicatie dan dynamo werkt maar ook voor het start magnetisch veld.
het lampje dient dan als stroom begrenzing.