Aankoopadvies eerste auto🥳!

Opelfan1

Komt weleens kijken
Beste mede-Opelfans,

Afgelopen maandag was het zover: rijbewijs gehaald! Als Opel-liefhebber ga je dan natuurlijk gelijk op zoek naar mooie pareltjes. ;)

Ik ben eigenlijk op zoek naar een Astra G Cabrio, het liefst met de Z18XE-motor. Persoonlijk vind ik dat het een tijdloos design heeft en dat hij er best wel sportief en elegant uitziet.

Nu staat er op het forum het een en ander over de cabrio, maar ik zie dat de meeste topics inmiddels redelijk verouderd zijn. Vandaar dat ik deze topic wil plaatsen, met de vraag waar men vandaag de dag op moet letten bij de aankoop van zo'n auto.

Wij hebben zelf altijd Opels gereden. Eerst een Astra F uit 1996, 5-deurs hatchback, daarna een Astra G uit 2001, 5-deurs hatchback, en nu een Zafira A uit 2004. Stuk voor stuk echt topauto's!

Zelf heb ik redelijk wat ervaring met sleutelen. Denk aan remmen, koelventilator, KVS-slangetjes en natuurlijk basis onderhoud zoals filters en olie. Dit heb ik voornamelijk aan de Zafira zelf gedaan, wat natuurlijk veel gemeen heeft met de Astra G uit die tijd.

Nu jullie (hopelijk) een beetje een beeld van mij hebben:

Waar moet ik specifiek op letten bij de Astra G Cabrio?

Zit er verschil in (bouw)kwaliteit ten opzichte van bijvoorbeeld onze Astra G die we hebben gehad, aangezien de cabrio's in Italië zijn geproduceerd? En kan ik qua betrouwbaarheid ongeveer hetzelfde verwachten als bij de Opels die wij eerder hebben gehad?

Verder zie ik dat de cabrio's vaak toch 200.000 km of meer hebben gelopen. Is dat veel voor deze auto, of valt dat met goed onderhoud wel mee? Ik lees vaak dat de Z18XE over het algemeen een zeer betrouwbare motor is, maar wel gevoelig kan zijn voor olieverbruik. Is dat tijdens een testrit enigszins te testen?

En bij zo'n kilometerstand, wat kan ik van de koppeling verwachten? Wat is de beste manier om tijdens een proefrit een grove inschatting te maken van de staat van de koppeling en hoeveel levensduur deze eventueel nog heeft?

En nog iets wat mij opvalt: deze auto's hebben vaak een redelijk hoog aantal eigenaren, vaak toch wel 6-8. Is dat iets waar ik me zorgen over moet maken, of is dat bij een auto van deze leeftijd eigenlijk niet zo vreemd?

Zijn er daarnaast nog andere specifieke aandachtspunten bij de Astra G Cabrio waar ik op moet letten? Bijvoorbeeld bekende problemen met het cabriodak, carrosserie, onderstel, elektronica of de Z18XE?

Ik hoor graag jullie ervaringen en expertise!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Opelfan1

Terug
Naar boven