Dat van de spiebanen bedoelde ik eigenlijk in de aandrijfas vanaf de bak naar de achteras. Je kunt nu eenmaal niet de originele aandrijfas van de 1200 bak gebruiken, je zult dus van twee aandrijfas één passende moeten maken. Bij een 1200 zit de aandrijfas met spiebanen in de bak, maar het kan ook zo zijn dat de auto waar jij de bak van neemt dit niet heeft, maar bijvoorbeeld de spiebanen in de achteras heeft, een schuifstuk in de as heeft of dat de aandrijfas tussen rubber ringen hangt om zo enige werking mogelijk te maken.
De spiebanen waar de koppelingsplaat overheen schuift: als de koppelingsplaat behorende bij de vervangingsbak te groot of klein is zou je zelfs het hart over kunnen zetten. Dit zit meestal geklonken.
Als de vorm van het koppelingshuis van de originele bak en de vervangingsbak redelijk overeenkomt zou je ook kunnen denken aan een pasplaat tussen het blok en de bak. Je moet dan wel een dikker vliegwiel laten draaien, dan zou je ook meteen het probleem van een eventueel te korte prise-as op kunnen vangen.
Voordat ik het 1400 ohc idee had heb ik er ook over gedacht de 1200 van een 5 bak te voorzien. Ik had toen ook het idee om de originele vierbak gewoon recht achter het koppelingshuis door te slijpen en dan gewoon wat gaten te boren om de nieuwe bak aan vast te zetten. Nooit gekeken of dit te doen is, maar je kunt het eventueel als optie openhouden.
Dat van het koppel van de 1200 heeft mij toen ook laten kijken naar een andere motor, buiten CIH, een 1200 opfokken is ook flinke aanpassingen, je behaalt er meestal ook wel meer pktjes mee, maar ik meen dat het met het koppel nou niet zo veel doet, het ging mij er meer om dat als ik kleinere bandjes zou monteren dat det niet zo'n jankertje wordt, maar normale toerentallen kan behouden.
Groeten, MArk