Mwah, Klopper heeft wel een klein beetje gelijk. Het is veel moeilijker om veel PK's op de weg te krijgen in een FWD dan in een RWD.
Dat zegt natuurlijk niet dat het compleet onmogelijk is, maar het is wel een grotere uitdaging.
Bij het wegtrekken tilt de neus omhoog, wat bij een RWD auto de druk op de achterwielen plaatst waardoor je (potentieel) meer grip hebt.
Met FWD verlies je juist grip, en moet je andere trucjes uithalen om dat te compenseren, wat prima te doen is, maar wel een grotere uitdaging vormt.
Wat dat betreft: kudo's aan de FWD dragracers.
@Klopper: Ik denk dat je ooit eens een schrijfsel van mij over winterbanden hebt gelezen, is het niet?
In essentie klopt het idee van meer druk per vierkante centimeter wel, maar er zijn meer factoren. Situatie en soort band doet ook een hoop.
Voor winterbanden is druk inderdaad belangrijker dan de hoeveelheid rubber, want de lamellen hebben druk nodig om uit te vouwen en zo modder en sneeuw te kunnen grijpen, en om de band als geheel in de sneeuw te laten zakken zodat je niet zijwaarts weg glijd.
Anyway, als je interesse hebt, wil ik nog wel eens wat meer schrijven en dan met betrekking op situatie en band afhankelijkheid.