Alsvast allemaal bedankt voor jullie reactie.
Ik heb een 5 drs Corsa C (Z14XE) MAXX b.j. 2004 met CC en ECC. Motortuning heb ik overwogen maar ik rij op LPG en dan is tuning niet zo'n verstandige optie gezien de hogere verbrandingstemperatuur. Vandaar dat ik dus ook geen 2.0L turbo motor wil inbouwen. De ongeblazen versie van de 2.0L is in mijn ogen sterk verouderd en wil daarom niet in mijn 7 jaar oude Corsa inbouwen (ook met het oog op de emissienormen en het nieuwe stelsel van houderschapsbelasting). Het makkelijkste zou gewoon zijn om een Astra 1.8 16V uit pakweg 2008-2010 te kopen met pakweg max 60.000km ervaring en daar LPG G3 in te laten bouwen. Maar gezien het totaalgewicht wil ik daarvoor niet keizen. Ik zoek gewoon naar de beste balans tussen maximaal vermogen en minimale vaste/variabele kosten in gebruik en onderhoud.
Maar goed, ik begrijp dus dat er (nog) geen mensen zijn die ervaring hebben met de ombouw naar 1.8 16v. Ervaingen en verslagen over de ombouw naar 2.0 16V (zonder en met turbo) heb ik ruimschoots kunnen lezen. sw_reijnders geeft het advies om gewoon in UK een complete SRI of GSI te gaan halen met een z18xe zodat ik alles compleet kan overbouwen.
Maar....zijn er in de UK dan zoveel verkocht? En zijn ze in de UK dan zoveel goedkoper dat het zich loont met het oog op de transport kosten? Heb met behulp van het WWW in NL, D en B al eens rond gekeken naar een sloop Corsa GSI/Corsa 1.8 16V maar nog niet echt iets gevonden. En...als zo'n Corsa/blok al ruim 200.000km heeft gedraai zou ik hem niet zonder revisie inbouwen en dan wordt een 1.8 16V blok gewoon veel te kostbaar.
Kijk ik weet op dit moment gewoon niet meer wat wijsheid is. Ik heb overwogen om een nieuwe Corsa D te kopen maar deze heeft: A. te weinig vermogen, of B. een turbo dus niet geschikt om op LPG mijn caravan van 900kg te trekken richting o.a. Frankrijk. Een goede, geschikte Corsa C 1.8 16V 5drs met minder dan 100.000km ervaring, CC en ECC ben ik nog niet tegen gekomen. Dus...lijkt mij de enige oplossing om mijn huidige Corsa (waar ik eigenlijk best aan gehecht ben) om te bouwen naar een 1.8 16v.
Misschien zijn er mensen die mij een eindje op weg kunnen helpen met wat advies en/of tips.....