Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dat kun je doen door je ecu naar Peter van obdtuner te sturen. Hiervoor moet je uiteraard wel betalen. Je kunt hem bereiken via het mailadres op de website.
Weer ff een update:
Grotere injectoren geplaatst (van de Z20LEH) omdat de Z20LET injectoren redelijk snel uit hun bereik liepen. Dat is het mooie aan de nieuwe software, OBDTuner, waarmee ik logfiles kan maken. Hier een plaatje van een paar parameters die met de logging te zien zijn:
Toen de benzinerail er toch af lag, kon ik gelijk de MAP sensor vervangen voor een TMAP sensor, inclusief temperatuursensor voor de inlaatlucht dus. Deze gecombineerde sensor meet een relevantere temperatuur (namelijk na de compressor) dan de OEM temperatuursensor die zich voor de compressor bevindt. En met de nieuwe software is het dus mogelijk zelf de ECU te laten weten dat er een nieuwe TMAP sensor in zit en grotere injectoren. Je bent daarmee niet afhankelijk van een tuner die dat voor jou moet doen. De TMAP sensor:
Verder heb ik iets aangepakt waar ik me al een tijdje aan stoorde: de accu. Ik heb deze nu gemonteerd in de bak van het reservewiel. Hierdoor kan ik mijn kofferbak weer normaal gebruiken. Dan denk je misschien: hoe doe je dat dan als je een lekke band hebt? De huidige banden zijn bijna op en er komen over een maandje ongeveer run flats op. De accu op de nieuwe plek:
Na het monteren van de TMAP sensor en de grotere injectoren moest de ECU opnieuw ingeleerd worden. Ook dit is zelf te doen met de OBDTuner software. Hiervoor is het nodig zoveel mogelijk verschillende toerentallen en gasklepposities te laten voorkomen. Donderdag ben ik hiermee begonnen, helaas regende het heel erg en was het overal druk op de weg. Hierdoor kon ik niet voldoende hogere snelheden aanhouden. Tot 4500 toeren is ie goed ingeleerd, daarboven nog niet. Van de week ga ik dit opnieuw doen en dan maak ik ook weer een nieuwe logging. Tot zover!
Thanx allen! @dolby: Precies wat jij beschrijft dus… :agent
Thanx mensen. Ben erg tevreden met de bumper inderdaad. Ik heb nog niet gehoord van een zafira met deze ombouw. Misschien als je de motorkap aanpast…
Ff een update van mijn project: grotere intercooler geplaatst.
Hiervoor was het nodig een bumper te plaatsen met meer ruimte aan de voorkant. Dat is geworden de Prodrive bumper van de in Engeland geleverde Astra 2.0 Sri Turbo. Deze past goed bij de standaard achterbumper die er bij mij opzit.
Bumper zit er nog niet helemaal goed, ga van het weekend proberen hem wat strakker te krijgen.Ook nieuwe verbeterde cold air intake gemonteerd:
Maar belangrijkste update: nieuwe software. Namelijk die van OBDTuner. Helemaal op maat geschreven voor de Z22se motor en het verschil is echt enorm. Auto rijdt zo veel beter hiermee. En de fijnafstelling is allemaal zelf te doen via de OBD-poort van de auto. Ideaal dus.
Straks kerstvakantie en dan nog wat kleine dingetjes doen / perfectioneren en dan is ie eigenlijk eindelijk helemaal af. Hoewel ik dat al eens eerder gedacht heb….. :D Motorruimte ziet er nu zo uit:
Hee bedankt,
Heb jij destijds nog een speciaal soort soldeer gebruikt ofzo?
Ik kan de bedrading gebruiken van de huidige sensors.Probleem opgelost. Bedrading was inderdaad slecht bij de linkerkopkamp. Waarschijnlijk met het vervangen vd radiateur het laatste zetje richting verdoemenis gekregen. Alles netjes gemaakt en alles werkt weer zonder knallende zekeringen. WimV6 bedankt!
Rijdt 1 op 3 :???: Als hij ergens naar toe gaat met dat ding zoekt ie eerst de tankstations langs de route op
Ja het is allemaal lekker krap in het vooronder. Vriend van mij heeft een Plymouth Scamp. Zeëen van ruimte…
Heel nice :thumb
Welke ET-waarde hebben die velgen?@wim-v6 wrote:
van water in de koplamp zal je zekerning niet springen, deze kan je zelfs aanzetten als je onderwater ligt met je auto, is ook een algemene tip! zo kunnen ze je makkelijker vinden..
denk toch een draadbeschadiging thv de radiateur, daar loopt tenslotte de bedrading langs..
Willem
Bedankt Willem, ik heb inmiddels ontdekt dat zodra ik het linkerknipperlicht aan doe de zekering er uit valt. Ook als ik de stekkers van de koplampen los heb. Moet dus voor die stekker zitten. Morgen nogmaals wat draden nalopen… was inderdaad wel een beetje sjorren met die radiateur.
Dat dus ja… :thumb
Ik heb dit ook gehad, de printplaat en de batterij maakten niet goed contact. Als je de sleutel open maakt kun je een stukje papier of karton tussen de batterij en de binnenkant van de behuizing zetten waardoor ze steviger tegen elkaar aan zitten. Bij mij was het probleem opgelost hierdoor. Sowieso daarna sleutel in contactslot en een paar keer op die knoppen drukken tot de deuren op slot gaan en weer open. Hoop dat het n beetje duidelijk is wat ik bedoel…
ik had de radiator al liggen, kabels om de accu naar achter te plaatsen, injectoren heb ik nog liggen. En de bedoelling was precies zoals je hierboven beschrijft. Alleen heb de supercharger verkocht omdat ik een huis had gekocht en het geld ook wel goed kon gebruiken. Daarnaast was ik werkzaam bij een opel dealer wathet gebruik van kennis, gereedschap en brug mogelijk maakte, dat heb ik nu ook niet meer. Dus het gaat niet meer gebeuren helaas.
Ik ben daarom wel jaloers in de goede zin van het woord dat jij het wel hebt doorgezet. Echt geweldig![/quote]
Ja, begrijpelijk. Een goede werkplaats is ook wel heel handig ja. Astra is nu even opgeborgen in de garage tot die witte troep weer weg is. Zal daarna ook wel ff een filmpje maken.
Ik laat ze wel een rondje rijden :thumb
Goede informatie dit, thanx!@Blue-Dragon wrote:
Vind het een heel mooi project wat je met je Astra hebt gedaan.
Mag ik vragen of je ook alles op papier hebt laten zetten want de politie is tegenwoordig niet meer zo gek.
Want mochten ze je is aanhouden en ze vragen je de motorkap te openen ben je gelijk aan de beurt.
Ze nemen dan je auto in beslag en krijgt een hoge boete en je moet er asap mee naar het RDW.Zou namelijk zonde geld wezen als ze je is zouden aanhouden.
Bedankt. Dit is wel een punt wat af en toe door mijn hoofd spookt. Zeker in geval van ongelukken etc. Niet dat ik roekeloos rijdt, maar toch. Stel ik laat het omzetten bij de RDW, wat betekent dat concreet voor verzekering, wegenbelasting, keuringskosten, etc.?
@Tusk wrote:
wow wat ontzettend gaaf!!
wat heeft je dit project nou ongeveer gekost?
Haha, veel te veel. De auto is een klein half jaar geschorst geweest en niet rijden betekent ook geen benzineverbruik. Ik had begroot 2000 euro, maar de mapping heeft duurder uitgepakt, dus kwam op bijna 2500 uit. En daar zit dan ook een compleet nieuwe uitlaatlijn bij.
@NoFear1696 wrote:
:jerry :jerry :jerry wel een Vet geluid hoor :thumb loopt echt als een kanon
Leuk he? Bedenk me nu wel dat hij een cabrio heeft en waarschijnlijk daar met open dak reed. Dan hoor je het helemaal goed natuurlijk. In de Speedster zit die compressor vlak achter je, da moet ook een ervaring zijn…
@NoFear1696 wrote:
@Laserlite wrote:
Heel mooi!
Heb je niet toevallig een filmpje? :D
lijkt mij ook superr dat geluid van die charger :wub
Ik heb geen filmpje, maar dit is een link naar een clip van een jongen in duitsland die met bijne dezelfde setup als mij rijdt. http://www.youtube.com/watch?v=NMFAvM3AHmQ” onclick=”window.open(this.href);return false; Hij heeft een open filter waardoor je dat aanzuiggeluid meer hoort. Dat hoor je bij mij alleen vanaf 4500 toeren ofzo. Z’n motor is overleden en hij bouwt er nu een andere motor in die meer vermogen toestaat.
@robert_corsa wrote:
zeer bijzonder project.
mijn collega ook maar een kietelen om dit te doen.
die vind de ruimte van een zafira a geweldig. zijn ideale auto.
helaas is hij snelle wagens gewend. bmw 6 cilinders, mercedes diesel etc.
zijn zafira heeft een 1.8 16v, en trekt dus niet erg makkelijk een caravan.
met een 2.20 16 lukt dat natuurlijk wel. helemaal met zo’n leuke update.
liefst koop hij een opc:) maar een 2.2 is toch wel veel leuker.je broer heeft een revisie bedrijf in hoorn zeg je? mag ik weten waar?? mijn x16xe moet gereviseert worden namelijk. en kom uit wognum
Ik weet niet of de zafira genoeg ruimte heeft onder de kap, maar meten is weten!
Mijn neef werkte bij een revisiebedrijf in Winkel, min of meer in de buurt van Hoorn. Noord-Hollandse motorrevisie heet het. Goed bedrijf met hele kundige mensen. Ze hebben daar apparaten staan die ik nog nooit gezien had. Mijn neef vertelde wel dat het plaatsen van een 2ehands of nieuwe motor vaak goedkoper is dan reviseren. Hangt er wel vanaf wat er gedaan moet worden natuurlijk en hoe zeldzaam of populair de motor is@AsconaC20NE wrote:
geweldig project! Ik stond op het punt om dit ook te doen, zelfs de supercharger had ik in huis, alle info ook. Op het laatste moment afgeblazen omdat ik de auto door omstandigheden dagelijk nodig had en er nog wat geld geinvesteerd moest worden.
Ja, ik ben wel eens wat van jou tegengekomen op het web volgens mij. Als ik het weer zou doen, zou ik de auto zo lang mogelijk rijdbaar houden. Dus alle klusjes van de conversie die niet met het spruitstuk en de supercharger te maken hebben al doen (chargecooler installeren, bedrading aanpassen, dynamo wisselen, accu naar achteren, etc. Zodat het alleen nog maar een kwestie is van oude inlaat er uit, nieuwe er op, nieuwe map en klaar. Courtenay heeft nu de basismap voor de Astra, dus binnen een week kan je je ECU terug hebben. Overweeg je het alsnog?
@2000 wrote:
Mooi, heb ook wel eens met de gedachte gespeeld, verder ben ik niet gekomen ;)
Woon je ook in de buurt van Velsen, of alleen de auto daar gescoord?Ja, in Haarlem. Was toen nog een echte Opel-dealer, nu opgegaan in het motorhuis-conglomeraat
@kaneelschep wrote:
Goed dat je doorgezet hebt en dit lekker werkend hebt gekregen! Het ziet er ook nog vet mooi uit, zo’n sc voorop je blok. :thumb
Veel plezier!Thanx allemaal! Het is inderdaad een kwestie van doorzetten geweest, want er waren best een paar momentjes waarop ik dacht: ik parkeer hem in de sloot….
Projecttopic gemaakt!
viewtopic.php?f=5&t=172849@Dolby wrote:
Welkom op het forum. Gaaf om te zien zo een 2.2 16V met compressor. :thumb
Bedankt, leuk om te lezen allemaal die positieve reacties. Ben ff druk met werk deze week, maar dit weekend start ik een projecttopic. Dan zal ik wat meer foto’s plaatsen en wat schrijven over de conversie.
-
AuteurBerichten