Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
21 juni 2015 om 15:20 In reactie op: Informatie C20NE slepers / tuimelaars / nokvolgers gezocht #18150055
Dat zijn mooie waardes vooral het koppels, hoe zijn de tuimelaars nu kapot gegaan dan?
21 juni 2015 om 11:08 In reactie op: Informatie C20NE slepers / tuimelaars / nokvolgers gezocht #18150053Absoluut geen 16v :P
Wij hebben de versterkte klepslepers toegepast met mechanische stoters, tot nu toe geen problemen gehad.
Moet nog een verslag je posten…..maar op de rollerbank bijna 4u gestaan en uit het hoofd 260pk met 350nm met max 7000 toeren.
Nu twee wedstrijden gereden en beide zeer goed doorlopen!
Kijk dat klinkt goed Freek! Mooi spruitstuk.
Ga je die 300pk met benzine draaien?richtvermogen is 300pk. Ik heb er geen gevoel bij of de standaard kopbouten en pakking dit aankunnen. Bij een stalen koppakking hoef je niet perse andere bouten toe te passen, maar als we het dan doen doen we het ook “goed”…..
Onderblok schijnt tot 300-350pk de boel voor korte duur wel aan te kunnen.
Bedankt voor jullie reacties.
Vandaag weer aan de sleutel geweest, één lager schaal zat verkeerd om en blokkeerde de krukas. Omgedraaid en van het probleem af….scheelt weer.
Motorblok zit weer in de auto, lucht inlaat is nu bijna af nu bezig de injectie rail aan te passen.Nu zijn we op het punt gekomen dat we moeten kiezen of de standaard pakking met standaardbouten. Of de stalen koppakking met de 12.9 bouten, hiervoor moet de kop lichtelijk aangepast worden en moet de draad in het onderblok (M11–>M12) opnieuw getapt worden.
Twijfel….hierboven lees ik al dat met een standaard koppakking en kopbouten 315pk zou kunnen, zijn er nog meer meningen?? Zou ze graag horen…zaterdag weer aan de gang.Met vier weken hebben we een wedstrijd en moet hij op de rollerbank zijn geweest. Binnenkort E85 ophalen uit Duitsland, wordt allemaal nog spannend.
Gegroet,
Zo goedemiddag allen,
We zijn weer een stukje verder. Het blok is compleet uit elkaar gehaald en leek nog goed.
Het blok hebben we opnieuw gehoond en er zijn nieuwe zuigerveren ingekomen. Nieuwe drijfstang lagers en krukaslagers. Ik moet zeggen dat na het monteren van de nieuwe lagers het allemaal behoorlijk strak loopt. Kunt de krukas met moeite ronddraaien. Toch met voldoende olie gemonteerd. Is dit erg of gebruikelijk bij het monteren van nieuwe lagers.
zuigerbodemkoeling sproeiers zijn geïnstalleerd
olie pomp gemonteerd van eenC20LET motor. Aanzuigbuis voor de olie dubbel uitgevoerd zodat hij voldoende kan opzuigen.
vliegwiel geslepen en sinterplaat voorzien van nieuwe voeringmotorruimte gespoten
paddle tires zijn binnen (hopelijk zijn de aandrijfassen sterk genoeg)
ondertussen is ook het inlaat spruitstuk bijna klaar, voor afdichting naar de kop gaan we o-ringen gebruiken
stalen koppakking is gehaald, 12.9 bouten thuis liggen M12x1.25 in plaats van origineel M11x1.25
Nu zijn we op het punt gekomen dat we moeten kiezen of de standaard pakking met standaardbouten. Of de stalen koppakking met de 12.9 bouten, hiervoor moet de kop lichtelijk aangepast worden en moet de draad in het onderblok (M11–>M12) opnieuw getapt worden.Twijfel….hierboven lees ik al dat met een standaard koppakking en kopbouten 315pk zou kunnen, zijn er nog meer meningen?? Zou ze graag horen ook betreffende de krukas.
s
Hoi Max,
Brandstofpomp momenteel is: Extern in line 225L / 6 bar, turbo-parts.de. Maar de bedoeling is om dit jaar voor betrouwbaarheid te gaan afgelopen jaar 4x blokwissel gehad en aantal koppakkingen, mij iets teveel van het goed. Ookal zijn energieke kameraden geweldig kan ik je zeggen!
Inlaat wordt van aluminium, ookal zou rvs niet veel zwaarder hoeven zijn.
Ik zit inderdaad steeds meer te denken aan een standaard pakking of eentje van een C20xe of C20LET
Mocht je echt low budget willen, dan kun je zelf de kop zoals freek bewerken met een bovenfrees. Wel de tijd nemen maar resultaat kan prima zijn!
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=20&t=186312&start=25
Succes met je project!
@kiyamizio
Momenteel standaard brandstof leiding maar ik heb hoogverdichtingsslang gekocht, welke geschikt is voor E85. Originele tank zit er al niet meer onder dus zijn maar korte stukjes die vervangen dienen te worden.
@max
ja klopt, idd maar de weg ergens naar toe is net zo mooi als het resultaat, lekker de ontwerpen bij een biertje bedenken en dan materiaal halen en lassen die hap. Het is toch hobbie en hoeft allemaal niet zo snel te gaan.Injectoren zijn 550cc EV14 en zouden op E85 genoeg zijn voor 350pk, voor de rollerbank richten wij ons op 300pk met stabiel vermogen tot 7000 toeren, vandaar de aangepaste inlaat met de korte runners. Koppakking houd ik denk ik standaard, wellicht nog O-ringen (hoef je ook niet weer, maar daar moet ik nog even naar kijken)
Wat betreft de versnellingsbak, idd de tandwielen eruit halen zal zeker helpen en gaan we ook doen, maar mijn doel was ook om de bak zelf in te korten maar daarmee haal ik mij gewoon teveel werk op de hals.
Iig bedankt voor het meedenken, wij gaan druk aan de slag. Afgelopen week weer de nodige zaken binnen gekregen:
uitlaatpijp 89mm
intercooler
mechanische stoters
versterkte tuimelaars (ookal lijken ze zwakker)
aluminium voor de inlaat (toch gekozen boven RVS)
zuigerbodem spoeiers (blok gaat toch uit elkaar, denk te richten op de inlaat zijde)
kleinere radiateur.
kelken voor de inlaat
brandstofslang geschikt voor E85@max wrote:
Heb je er al eens aan gedacht de brandstofsoort te veranderen?
E85 of E100?Das ook wat, dacht ik dat ik ook had geschreven maar nog niet dus.
Wij zijn momenteel bezig om te motor om te bouwen naar E85. Zoals het nu lijkt hoeft alleen de brandstofleiding maar aangepast te worden.Injectoren en brandstofpomp zijn reeds geschikt.
@freek corsa wrote:
Goed dat er meer mensen nadenken :D
Ik ben nieuwsgierig naar het type koppakking je nu gebruikt als 16v pakking?
Ik gebruik een C20XE koppakking op mijn C20NE, zonder problemen.
Maar mijn C20XE koppakking lijkt niet op jou 16v pakking.Van Mtech de stalen koppakking, daarin lopen de waterkanalen te ver door. Ligt niet aan Mtech, nette winkel geeft zelf aan dat het niet past. Alleen helaas verkeerd gegokt.
Ik wil toch nog even terugkomen op dit verhaal. Veel mensen zeggen dat de koppakkingen tussen 8v en 16v uitwisselbaar zijn. Dit is NIET vanzelfsprekend.
@yapgermoto wrote:
Zo weer een stukje verder. Turbo is in orde. Zoals het nu lijkt past de dikke koppakking dus niet, overal zit olie en water tussen…ook is de kop gescheurd…doel donderdag op de rollerbank.
Ik vond op een Duitse site bevestigende informatie:
http://www.kadett-forum.de/board34-kadett-e/board12-motorfragen-kadett-e/71940-suche-f%C3%BCr-c20ne-verst%C3%A4rkte-zylinderkopfdichtung/De oude pakkingen erbij gepakt, en zie onder het resultaat inderdaad tussen cilinder 2 en 3 raakt het olie kanaal het water kanaal. Dit komt dus niet door het onderblok maar juist door de kop.
Wilde het jullie niet onthouden. Vraag is natuurlijk welke niet standaard koppakking is geschikt voor een c20ne motor. Iemand ideeën?
Hoi mensen leuk dat jullie nog meelezen.
tijdje hier afwezig geweest, maaaarrr er is nog nieuws. Na de compressie verlaging hadden wij nog steeds last van brekende tuimelaars, daarom hebben wij de klepveren vervangen voor sterkere exemplaren:
Na deze versterkte klepveren te monteren hebben wij geen last meer gehad van brekende tuimelaars. Toch willen we de kop nog mechanisch maken om ook geschikt te maken voor de hogere toeren. Omdat de drang naar meer vermogen toch groot was hebben wij ervoor gekozen de makkelijkste manier gekozen pk’s injecteren:
Met de injector spoten wij 75 pk bij, maar komend seizoen wordt dit 100pk.
In Zuidwolde hebben wij de laatste race van 2014 gereden (eerste keer met lachgas), met een mooie plek 1st plek in de special klasse, heel erg tevreden mee.
Filmpje :D :D : http://youtu.be/PvUr1iXHbFoWe hebben problemen gehad met de niet constante turbodruk, in de laatste race in zuidwolde greep de computer te vaak in, als je onderstaand deel van de log bekijkt komt dit waarschijnlijk omdat de wastegate de lucht niet kwijt kan (uitlaat zit onder de auto), waarschijnlijk komt de uitlaat komend seizoen aan de zijkant uit de auto….nice :thumb .
Hieronder de log, vooral gaaf om te zien wat de lachgas doet met de inlaat temperatuur:
Maar het moet harder sneller en met meer geweld daarom zijn wij druk bezig voor volgend seizoen met o.a. de volgende plannen:
– turbodruk omhoog naar 1.2bar overdruk
– flatshift schakelsysteem (om van 1 naar 2 te schakelen)
– Deze winter op de rollerbank om de auto af te stellen, dit is nog nooit gedaan.de auto moet vooral “leaner!” dus lichter en alles beter geplaatst naar ons ontwerp dit houdt in:
– kleinere radiateur (civic eg type)
– intercooler monteren (vandaar de kleinere radiateur)
– turbo waterkoeling verwijderen (schijnt voor een korte tijd geen probleem te zijn, als je hem goed na-koelt, scheelt slangen en gewicht)
– rempomp vervangen voor eentje van een motorfiets.
– lachgas schakelen op de motorcomputerook cosmetisch moet er wat gebeuren:
– tablet inbouwen (voor het uitlezen van de motorcomputer)
– motor ruimte spuiten.
– motorkap vervangen voor plaat aluminium
– plaatwerk makkelijk demontabel makenOok zijn er enkele ideeën afgevallen:
– scherpe nokkenas monteren (is bij deze motor in combinatie met een turbo nadelig, de uitlaatlucht wordt teveel gekoeld)
– dry sump tank (teveel gedoe voor te weinig gewicht winst, eventueel het carter 3cm inkorten).
– water methanol injectie (door de lachgas is de hogere klopvastheid niet nodig)Ook blijven er nog vragen:
– De kopbouten maken mij niet gerust hier moeten andere exemplaren voor komen, zelf zit ik te denken aan draadeinden van sterk materiaal kwaliteit 12.9, iemand ideeën?
– Ook zijn er nog wat plannen om de versnellingsbak aan te passen, door versnelling 3-4-5 te verwijderen. Echter omdat deze versnellingen tussen de ingaande as en versnelling 1 en 2 zitten is dit technisch gezien erg lastig. (afbeelding van internet)
– Eventueel komt er per runner een lachgas injector.
– Wij zijn nog bezig om een nieuwe luchtinlaat te bouwen (volgens onderstaand ontwerp) echter het is mij niet duidelijk of dit genoeg extra vermogen brengt….dus dat wil ik eerst beter uitzoeken voordat daar veel tijd in gaat zitten.
Tot zover even de informatie van deze kant, vragen en opmerkingen hoor ik heel graag!
Ik wens jullie nog een goed weekend !7 september 2014 om 09:59 In reactie op: Informatie C20NE slepers / tuimelaars / nokvolgers gezocht #18150049@sylvester1 wrote:
Ik had mijn versterkte slepers en klepveren bij dpt vandaan.
Sylvester1, heb je toevallig hier ook de type nummers van? Ben erg benieuwd, ziet er goed uit.
Goed voorbeeld doet volgen (bedankt voor het idee Freek), vond de dikke pakking sowieso niets. Een avondje de bovenfrees en ik, dat ging veeeel beter dan ik had verwacht :afro
Nu nog hier en daar nabewerken.
Dan zou het toch aan het aanhaal moment liggen?? Zal ze binnenkort ff over elkaar legen en foto’s posten. Ik heb er weinig vertrouwen in. Denk dat ik morgen weer een gewone koppakking bestel en met de originele compressie verhouding ga rijden.
Zo weer een stukje verder. Turbo is in orde. Zoals het nu lijkt past de dikke koppakking dus niet, overal zit olie en water tussen…ook is de kop gescheurd…doel donderdag op de rollerbank.
Ja turbo is water gekoeld.
Dus eigenlijk moeten we de kopbouten harder aanhalen? Maar die zitten toch al op een maximum rek?
Corsaboy, “Ik heb hier een echte decompressie plaat liggen” zou je me eventueel een PMetje willen doen met de kosten?Vanavond gaan we eerst kijken of het de turbo is, zoniet dan moet de kop er maar vanaf.
Zal de uitslag plaatsen, of iemand moet nog een ander idee hebben.
Ja we hebben de kop kruislinks aangedraaid volgens spec, van binnen naar buiten eerste keer 30 Nm daarna 3x elke keer 90°
Dit is een decompressie plaat met aan beide kanten een stalen pakking. Wel geschikt voor een C20xe maar deze zijn niet zo verschillend dat olie en koel kanalen wisselen. Wij hebben hoegenaamd geen druk gedraaid. Van het weekend alles opgebouwd en stationair laten lopen. Daarbij rookte de auto. Meer niet.
Pas de volgende morgen viel mij op dat het water niveau zo hoog was.
Hoe kom ik er nu achter wat het is? Turbo kan ik makkelijk afkoppelen en dus uitsluiten. Plug weer in het blok draaien. Kijken of hij dan nog druk opbouwt. Doet hij dat dan, druk op het koelsysteem zetten??? maar dan blaas ik de olie en water terug het carter in…
Hoe kom ik erachter of het de koppakking is of de kop? (als dat de enige mogelijkheden zijn.
Hallo, bedankt voor de reacties,
Wij hebben de decompressie plaat besteld bij Mtech. Deze geeft aan dat er geen extra koppakkingen benodigd zijn.
http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=301334&lhid=&lvid=&mid=183
Hier ga ik dan ook vanuit…Of is dit toch benodigd? Anders nog andere ideeën?
Nou dat was een geweldige dag…..NOT, externe wastegate gemonteerd. So far so good:
Gistermiddag gereden en de auto rookte behoorlijk, maar niet onoverkomelijk. Kom ik zojuist bij de auto ziet het koelwater reservoir en zo uit:
Hier snap ik niets van, gisteren hadden we geen waterdruk bij lopende motor ook totaal geen borrelend water. De vraag is hoe komt al deze olie in het koelwater???
Ook alleen aan de punt van de peilstok nog een drup olie… dus je moet toch wat. Dop van het koelwaterreservoir af en auto gestart geen lucht bellen oid alleen ziet dan heel langzaam het water niveau stijgen. Heeft iemand een idee????Ik ben even uitgedacht,
– zou toch de decompressieplaat van een C20XE kwa kanalen niet passen?
– kop gescheurd?@Sleutel13:
Spruitstuk was voor een 16 klepper en T2 turbo maar iedere ander spruitstuk voldoet in principe, het enige waar wij op hebben gelet is dat de uitlaatpoorten op de juiste afstand van elkaar zitten. Flensen besteld voor zowel de 8v en de T3 turbo en deze eraan gelast (let op kromtrekken!!!) daarna de flenzen vlakken wanneer dit nodig is.
@Noordpoolgsi,
ARP headstuds voor een C20xe passen niet, deze zijn een stuk korter. Had ze besteld bij Mtech maar weer retour gestuurd!Gegroet,
-
AuteurBerichten