Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Maar weer eens een update. Probleem werd erger in de koude periode. Verleden week heb ik er twee busjes EGR cleaner doorheen gespoten, voor de LMM. Die reinigingsvloeistof is dus ook door de LMM gegaan.
Daardoor is het stukken beter geworden. Maar als ik het toerental in de vierde versnelling laat oplopen tot 4500 en dan ineens mijn voet van het gas haal, ping…. is daar het lampje weer.
Met een verschil nu: het gaat na enkele seconden vanzelf uit.
Ik geloof dat ik er mee moet leren leven inmiddels… Inderdaad zou ik graag met iemand van LMM wisselen om te kijken of dat wat uitmaakt, maar helaas ken ik niemand met een gelijke motor hier.
Het is en blijft een vreemd fenomeen.Ik begrijp dat storingen bij auto’s uitlezen niet betekenen dat je kunt stoppen met denken Willem, daar heb je zeker gelijk in. Sterker nog, je moet heel goed weten waar de auto welke gegevens meet, om op die manier te begrijpen waar het mis kan gaan. Het blijft vakwerk.
Inmiddels heb ik naar een revisiebedrijf gegaan (zit toevallig hier in het dorp) en daar even naar de auto laten kijken. De turbo werkte prima, was hun conclusie. Niks aan doen was het advies…
Normaal gesproken zoek je uiteraard door tot je het gevonden heb, maar dit is een storing die je zo gemakkelijk kunt vermijden, dat het niet echt noodzaak is om het op te lossen. Meer dan 4000 toeren in een diesel is erg veel natuurlijk. Toch zou ik het wel graag opgelost hebben voor ik weer met de auto naar Nederland ga, bijvoorbeeld.Wervelkleppen zijn schoon. Het hele inlaatcircuit is inmiddels uit elkaar geweest, schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Inclusief de wervelkleppen, dus dat valt af als oorzaak.
Hoi Zafir, ik heb het geprobeerd, het lijkt bij mij niet te helpen. Vanaf de vierde versnelling bij het gas loslaten vanaf 4000 toeren hou ik storing.
Dat het ook de turbo zou zijn, is niet helemaal nieuw voor me. Het idee is destijds door mij geopperd bij de garage en dat werd min of meer weggelachen.
Mij leek het namelijk wel logisch. Per slot van rekening is een turbo een slijtageonderdeel, en heeft mijn auto er in de vijf jaar dat hij oud is inmiddels 250.000 kilometer op zitten. En omdat de storing in een hoog toerental en een hoge versnelling in noodloop gaat, dus in de momenten dat er van de turbo vermogen wordt gevraagd, was het het eerste waar ik aan dacht. Het leek de monteur erg onwaarschijnlijk.
Vervangen van een turbo hoeft hier in Hongarije niet direct, er zijn erg goede revisiebedrijven hier. Die vernieuwen alle bewegende delen in de turbo en balanceren hem voor ongeveer 225 euro.
Ik wil best de turbo laten reviseren…
Maar… dan zou de auto toch met een andere storing moeten komen dan deze, lijkt me?Ik ga het proberen en hou je op de hoogte!
Leuk dat je me op de hoogte houdt! Dat inlaatkanaal schoonmaken kan je trouwens, heb ik begrepen, het beste met draaiende motor doen. En met een spray, die best veel van remmenreiniger weg zal hebben, maar EGR Cleaning Spray wordt genoemd.
Overigens heb ik nog wat merkwaardigs opgemerkt, namelijk dat, wanneer ik het gaspedaal heel geleidelijk indruk, het toerental ook geleidelijk stijgt, tot 3800 toeren. Dan begint het toerental te zweven tussen 3800 en 4000 toeren. Net het gebied waarin de storing optreedt.Het is nog steeds niet opgelost. Wel is de auto al drie keer naar de garage geweest. De LMM is nog niet vervangen. Wel is het hele inlaattraject los geweest en schoongemaakt.
Wat je beschrijft klopt trouwens helemaal: In de vierde versnelling, doortrekken naar 4000 toeren, dan gas loslaten, bingo!
Je kan bij wijze van spreken 10 minuten lang met 4000 toeren doorrijden zonder problemen, de storing komt als je je gas loslaat, niet eerder.
Ik heb nu een half jaar deze klachten…
Wat er tot nog toe gedaan is:– eerste bezoek: EGR los geweest en schoon gemaakt, EGR klep gecontroleerd.
– Tweede bezoek: met een soort spray het inlaatcircuit schoon gespoten.
– derde bezoek: Omdat bezoek twee niet hielp, alles eraf inclusief spuitstuk, en schoongemaakt.Het begint echt irritant te worden.
Hoe check je je luchtmassameter? Ik weet wel waar hij zit, maar hoe controleer ik de werking?
Ik heb inderdaad ergens gelezen: Waar de LMM vaak minder presteert bij een defect is het hoge belastinggebied, dus ook in hoge toerentallen. Dat zou dus inderdaad kunnen kloppen. Zal ik maar gewoon een nieuwe bestellen?Via Ebay is het meest eenvoudig voor mij. Daar worden bij LMM’s codes genoemd, het lijkt mij dat de volgende LMM de geschikte is, maar helemaal zeker ben ik niet: ‘LUFTMASSENMESSER LMM FÜR OPEL ASTRA G, H CORSA MERIVA VECTRA B VAUXHALL’.
Kan iemand me zeggen of er swirl kleppen in deze motor zitten? En zo ja, zou daar die storing vandaan kunnen komen?
Dank je voor je reactie. Daar ben ik uiteraard mee begonnen. Wat ik daar uit haalde is ‘slangen controleren op lekkage door (haar)scheurtjes’: check, niets mis mee. Dan ‘EGR nakijken en schoonmaken’: check, monteur gisteren de hele dag bezig geweest en echt alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Om bij de EGR klep te komen moest er een rond plaatje verwijderd worden wat erg vast zat, dus moertje op gelast, daar een boutje in en dan trekken, wat ook gelukt is. Ik bedoel daarmee te zeggen dat het geen monteur is die zoiets heeft van ‘dat zit wel erg vast, laat maar zitten’.
Nu kan ik wel van alles gaan vervangen, maar ik hoopte door mijn zo duidelijk mogelijke probleem-omschrijving, dat iemand het probleem zou kunnen specificeren. De monteur heeft laten weten dat hij het nu ook niet meer weet…Ik kan er nog aan toe voegen dat ik de storing niet kan veroorzaken in de eerste en tweede versnelling, er moet dus wel een bepaald vermogen gevraagd worden van de motor. Verder valt het me op dat de motor prachtig klinkt, maar er een soort ‘klopje’ bij krijgt vanaf 3300 toeren. Ik kan het uiteraard niet vergelijken met een andere Astra van hetzelfde type. De monteur zei dat dit extra klopje, een beetje een ratelig geluid, niks te betekenen had.
-
AuteurBerichten