Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Thnx voor je snelle reactie.
Ik had idd ook al zo’n idee, maar ik hoop niet dat ik ze verziekt heb samen met die figuren die ze uiteindelijk niet gekocht hebben.Zal deze week die gordels ff opzoeken, want die liggen natuurlijk weer op de meest onlogische plek :D
Hou je op de hoogte als t gelukt is…Grtz Werner
Weet je trouwens ook hoe de blokkering vd overige gordels werkt?
Dus de buitenste 2, die ik met de kopers vd vorige bank ook niet van de blokkering heb gekregen…Beste Wim,
inderdaad was ik reeds achter die kabel gekomen, die de blokkering veroorzaakt.
Voor het deblokkeren hoeft feitelijk de 8erbank er niet uit (bij mij lag ie er dan toevallig al uit, om de bekleding te wassen).Wanneer je de bank naar voor klapt, kun je met een schroevendraaier het slot van de 8erbank vergrendeling omhoog drukken.
Daardoor trekt de kabel de blokkering vd gordel eraf.
(gewoon maar ff ter info voor mensen die in de toekomst hetzelfde probleem krijgen)Alleen het witte kappie dat weggesprongen was, heb ik niet terug gemonteerd, omdat:
a: ik niet weet waar ie moet komen.
en:
b: ik niet snap waar ie voor zou moeten dienen.
(gordel functioneert weer, dus waarom moeilijk doen. bank er terug in et voila)In ieder geval bedankt voor je reactie Wim…
Ja ben weer zeer happy…
Motor schokt nog wel een beetje (met name stationair), binnenkort nog ff olie verversen, alle slangetjes e.d. nalopen en t gasklephuis cleanen.
Dan zal t verders wel in orde komen…Iedereen bedankt voor het meedenken.
Tot mijn vreugde deel ik mee dat de motor weer nettekes loopt.
Vanmorgen compressie gemeten, was allemaal in orde.
Door het meten vd compressie (met stekker ontstekingsmodule los) is er waarschijnlijk voldoende olie in de stoters gekomen, waardoor ie nu dus wel prima loopt.Na het meten was het namelijk; stekker aansluiten, starten en lopen…
Gelukkig geen gekkigheden dus…
Grtz….
Daarbij lijkt mijn visie het meest logisch qua backfire.
Oorzaken backfire lijken mij de volgende:
-inlaatklep te vroeg open (distributie niet op tijd)
-inlaatklep sluit niet goed (verbogen klepsteel)Of wat bij LPG vaak gebeurd (indirect ingespoten multipoint)
-inspuiting geschiedt te vroegCorrect me if i’m wrong…
Nou, zoals ik al eerder zei;
Het blok heeft na het warmlopen prima gedraaid. (op het functioneren van de waterpomp na)
Tevens was de compressie vóór demontage kop prima in orde… (alle cilinders dezelfde, goede compressie)Of je vraag stom is of niet, dat zal de toekomst uitwijzen.
Eerder gaf ik al aan jouw visie op eventuele vervorming van het onderblok zeker niet te willen uitsluiten, echter denk ik sterk aan het feit een klepsteel (of misschien meerdere stelen) te hebben verziekt tijdens montage van de kop. (nokkenas stond niet op tijd tijdens aandraaien kopbouten)…Financieel is het het proberen waard om alsnog de kop een keer te demonteren. Deze kosten zijn niet zo hoog, gezien ik alle onderdelen via internet bestel voor weinig…
Ben al met al vrijwel zeker van n kromme klepsteel.
Morgen meer hierover!!!Thx voor alle reacties iig en k zal t zeker laten weten als ie weer netjes loopt…
Dat ie het weer goed gaat doen ben ik van overtuigd, want vóór demontage van de kop liep ie ook nog goed, op de werking vd waterpomp na danStoters waren voor zover ik weet leeg.
Echter is het juist vaak de bedoeling hier wat olie in te doen vóór montage i.v.m. slijtage.
Dit heb ik niet gedaan, maar heb daarom de motor eerst een aantal slagen laten draaien op de startmotor met de stekker vd ontstekingsmodule los, zodat de motor niet zou aanslaan, maar wel de oliepomp draait en zodoende olie omhoog pompt in het blok (en daarmee dus in de stoters).
Dit kan het probleem lijkt mij dus niet zijn.
@b07:Krukassensor heb ik niets aan gedaan, op schoonmaak werk na dan.
Hierop zat nogal wat vijlsel aangezien de waterpomp-poelie volledig was losgekomen van de pomp zelf.
Dit heeft de poelie beschadigd en het vijlsel zat dus aan de sensor.
Die sensor heb ik zoals gezegd schoongemaakt, maar niet verwijderd.Het verhaal over het aanhalen van de kopbouten terwijl de nokkenas in een compleet verkeerde positie stond klinkt mij nog altijd het meest plausibel… (niet het meest leuke mankement en reparatie-foutje, maar de waarheid is toch dát denk ik, helaas)
Hmm…
Dan heb ik vermoedelijk een serieus probleem.
Volgens mij stond de inlaatklep van cilinder 1 volle bak open tijdens het aanhalen vd kopbouten. (terwijl de zuiger van die cilinder uiteraard op BDP stond)
Tandwiel stond zo’n 60 graden tegen de klok in verdraaid ten opzichte vd juiste timing…Anders gezegd: ik zal morgen de compressie meten, maar weet de uitkomst denk ik al.
Geen compressie op cilinder 1. Inlaatklepsteel van cilinder 1 zal het probleem gaan zijn denk ik zo…
(positie kleppen op cilinder 4 (ook op BDP) zullen op arbeidslag hebben gestaan, enkel cilinder 3 had (deels) geopende kleppen dacht ik, maar die zuiger was beneden, dus no point)
Wegens lege accu heb ik geprobeerd compressie te meten d.m.v. handmatig de motor rond te draaien.
Cilinder 2 gaf wel enige compressie, maar cilinder 1 niets.
Zal dit morgen verder verifiëren met een degelijke meting.Ga jullie allemaal zeker op de hoogte houden…
Zit er verder nog aan te twijfelen of ik wederom de koppakking ga vervangen.
Deze is feitelijk ongebruikt. Kopbouten gaan hoe dan ook wederom vernieuwd worden als de kop er weer af moet.
Wat adviseren jullie over de pakking?
Als ik geld in overvloed had, zou ik het zeker doen. Geld heb ik echter niet in overvloed en dit is echt een twijfelgeval mijns inziens.
Pakking heeft nog niets geleden namelijk. Deze heeft hooguit 1 minuut in de (slecht draaiende) motor gelegen…Tja, deze discussie heb ik dus al dikwijls op dit forum gelezen.
Wanneer mijn compressie op 1 á 2 cilinders niet in orde blijkt zal ik zeker gaan testen en dan weet ik in elk geval voor mijzelf of het nu wel of niet zo is…Maar met andere woorden b07, jij zegt dus dat het wel degelijk mogelijk is dat ik 1 of meerdere klepstelen vern%^$%^kt kan hebben door het aanhalen van mijn kopbouten, waardoor er een klep is open gegaan die tegen de zuigers is aangekomen?
Of heb je eventueel nog andere theorieën waarom mn motor ineens zo beroerd zou lopen.
(daarbij even uitgaand van het feit dat mijn distributie op tijd zou staan)Zelf zou ik namelijk even niets kunnen bedenken.
Uitsluitsel over het op tijd staan vd riem heb ik feitelijk al gekregen in de vorm van uitleg over de merktekens vd poelies…
(zie jou eerdere post)Kop is gevlakt en kleppen zijn vacuüm gecheckt op dichtheid/afsluiting.
Dit was allemaal in orde…Afpersen leek mij (en het revisie-bedrijf) niet noodzakelijk aangezien alles wees op een lekke koppakking.
Deze had ik daarvoor speciaal meegenomen naar het revisie-bedrijf om zijn visie erop na te vragen…Dit bedrijf voert standaard de check uit of de klepstelen niet verbogen zijn (en de kleppen dus goed afsluiten), aangezien er nogal regelmatig klanten blijken te zijn die terug komen met een kop waarvan de klepstelen verbogen zijn.
Volgens hem komt dit dan door onzorgvuldigheid tijdens het vervoeren van de kop door de klant zelf.
Zelfs professionals schijnen volgens hem deze fout vaak te maken en de kop te vervoeren met de gevlakte kant (waar dus in sommige gevallen de kleppen onderuit steken) naar beneden.@Haasje:
De één zegt idd dat dit een vrijloopmotor is, de ander zegt weer van niet.
Zeker wil ik je expertise niet in twijfel trekken, maar tis hetzelfde verhaal als over vervangingstermijnen qua distr.riemen.
Ook daar zie ik nogal wat meningsverschillen in.
Op dat gebied stel ik altijd maar, bij twijfel altijd vervangen, dan ben je op tijd.
Daarom wil ik ook de discussie niet aangaan of het nu wel of geen vrijloopmotor is.
Als morgen mijn compressie niet in orde blijkt, zijn er 2 opties in mijn optiek.
Ofwel, de riem staat niet op tijd en de inlaatkleppen worden te vroeg geopend (reden backfire)
Ofwel, één of meer klepstelen hebben toch een tikje gehad.
Bij beide opties zal de riem er weer af moeten en zal ik gelijk gaan kijken of ie vrij loopt of niet.
Het zou kunnen zijn misschien dat ie aanvankelijk vrijloopt, maar het revisie-bedrijf waar ik de kop heb laten vlakken werd mij verteld dat de kop aardig krom was en hij goed kon zien dat ie erg warm geweest is.
Aan de kop kon ik zien dat er behoorlijk wat materiaal verwijderd is bij het vlakken.
Zou het zodoende niet mogelijk zijn dat daardoor de kleppen nu wél de zuigers kunnen raken?Tevens, de motor heeft goed gelopen na het warmlopen (en daarna afkoelen). Compressie was ook op alle cilinders goed/hetzelfde.
Ik moet zoals gezegd eerst bezien of dit probleem nu ligt aan de kop of aan het onderblok.
Zoals Haasje zegt; mogelijk is het onderblok toch te heet geworden.
Dat verhaal wil ik zeker nog niet uitsluiten, maar moet dus eerst e.e.a. gaan meten en controleren.
Is de kop waarover je het hebt helemaal ok?
Is deze reeds gevlakt en wat wil je ervoor hebben indien dit toch het probleem zal zijn?grtz…
Precies zoals ik d8 idd…
Bovenaan zit er een V-vormige inkeping in de kap, waar de inkeping in de nokkenas-poelie mee gelijk moet staan.Onderaan zit een kleine inkeping in de kap en een pijltje op de krukas-poelie.
Dit staat helemaal juist en ook de spanrol en waterpomp staan goed…
Riemspanning is in orde, maar dat zou geen effect mogen hebben op de loop van de motor, enkel op slijtage…Zojuist geprobeerd mn compressie te meten, maar de accu is leeg nu :swear
Morgen krijg ik ff assistentie in de vorm van familie met een lopende wagen en dus een goeie accu.
Dan nogmaals mn compressie bekijken, dan weten we weer meer.Er is een kleine kans dat ik tijdens het aanhalen van de kopbouten een klep(steel) verziekt heb, aangezien ik de nokkenas toen nog niet op tijd had staan.
In dat geval kan het hele spul dus weer uit elkaar en zou ik me ogen uit me kop schamen.
Lees hier alleen wel verhalen dat de kleppen bij een szr de zuigers nooit zouden raken.
Het zou wel het backfire-en kunnen verklaren…Ik zal even kijken of ik snel nog wat fotookes kan plaatsen…
Iemand een idee hoe ik die naar dit forum kan uploaden?
Ben best bekend met computers, maar niet met fora…Vast bedankt…
Ow ja,
De motor heeft trouwens nog wel gelopen na het warmlopen.
Dus een kapotte bougie door de hitte lijkt mij dan niet het geval…Ik ben automonteur geweest (9 jaar geleden), dus ik weet idd dat 1 tandje verschil problemen zou kunnen geven.
Vandaar de vraag of ie missch toch niet precies op tijd staat.
Die vraag was misschien wat onduidelijk geformuleerd, maar missch heeft iemand een foto o.i.d. van hoe de poelies moeten staan.
Anders zou ik zelf even een kiekje kunnen schieten en hier plaatsen.Qua bougiekabels, die heb ik allemaal laten zitten. (dwz: niet los gehad van de ontstekings module)
Kapotte bougies door hitte heb ik nooit van gehoord, maar klinkt plausibel…
Alleen backfire kan ik hiermee niet rijmen.Een vriesstop (of vorstplug zoals sommigen het ook wel noemen) zorgt ervoor dat je blok niet kapot vriest.
Als water bevriest zet dit uit en dat ijs drukt dan die stop eruit, ipv dat je blok scheurt…Bedankt voor de snelle reacties tot zover iig…
Ga straks of morgen de compressie nog maar eens meten, dan weet ik iig zeker dat het daar niet aan ligt.
(of juist wel :D ) -
AuteurBerichten