origineel gepost door wim-v6
dan hebben we het over een Alternator Bas.
Als dit al speelt vanaf het moment dat de nieuwe Alternator is geplaatst, is deze vanaf het begin niet goed geweest.
nu heb je mazzel dat je een 1.7TD hebt, eentje zonder motorregeling, een elektrisch gestuurde motor gaat hier nog eens rot van lopen ook namelijk.
Ook de toerenteller krijgt zijn signaal vanaf deze dynamo, dus de alternator zelf vervangen is de beste optie.
Spanning zal schommelen tussen de 12,5 en 14,5 volt
tenmisnte in de meeste gevallen.
Normaal moet de spanning vlak tussen de 13,8 en 14,5 volt zitten met stationair draaiende motor en bij verhogen motortoeren.
Willem
Ik ben bang dat het de alternator is, die zelf vervangen is niet simpel (loopt olieleiding naartoe..)
Maar hoe kan het dan dat de alternator wel goed zou werken als de motor koud staat? Een alternator is niet meer dan een boel wikkelingen en een chasis, borstels worden er niet in gebruikt (alternator is idd een 3fasige wisselspanningsgenerator)? Dus zou ik mss eerder denken een elektronica-fout?
Waar zit de spanningsregelaar juist?
edit: borstels worden er blijkbaar wel in gebruikt. Maar deze zijn spik-splinter-nieuw dus da kan het toch niet zijn denk ik?
Is het doenbaar en verstandig om een nieuwe spanningsregelaar te monteren?