Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Vlak bij leeuwarden, maar heb wel eens begrepen dat je dat ook zelf kunt doen. Weet iemand hoe dat moet?
Wie weet welke storing kan optreden, waardoor het motorlampje gaat branden bij stationair draaien. Dat is dan tenminste na een stukje rijden en dan stoppen???
Hij doet het alweer! Het pinnetje was losgeschoten van de lamp. Even vastklikken en hij doet het weer.
Bedankt voor info
He bedankt! Ik zal eens even aan de stekker wiebelen en als dat niet lukt, dan wil ik er wel een van je kopen.
Hier kunnen we wel wat mee!
Maar Wim… Volgens mij die kopbouten. Volgens mij is dat toch 25 Nm >60graden>60graden>60graden?
Ik voel geen randje in de cilinders, dus ik ga ervan uit dat die allemaal goed zijn. Kopbouten zijn idd trekbouten, maar denk je dat het veel kwaad kan als ik weer gebruik? De motor heeft er immers geen draaiuren op staan. Maar ja, wat je zegt…als je ze een keer hebt opgetrokken, dan is de ‘rek’ er waarschijnlijk wel uit.
Die koppakking blijft natuurlijk ook een gok.
Heeft iemand er hier ervaring mee, om een koppakking te gerbuiken die al eens is gebruikt voor zeer korte tijd. De koppakking zelf is dus niet lek geweest.
Heeft iemand nog de aanhaalmomenten van de krukaslagers voor mij?
Ik wil best wel even wat fotos maken, maar hoe kan ik ze hier dan downloaden?
Ik zie verder ook niets vreemds aan de zuigers, zit een klein beetje roetaanslag op de kroon, maar voor de rest kan ik geen schade ontdekken. Ook zitten de horizontale olie streepjes op de zuigerhemp er nog op en is er geen rare slijtage.
Gr
Zuigers eruit gehaald en zuigerveren in tientallen stukjes. Lijkt me een duidelijk verhaal dus.
Ik heb gekeken naar de cilinderwanden en het lijkt me als daar enige vorm van slijtage is, dat je dat dan wel moet voelen als je met je vinger over de cilinderwand gaat. Maar daar is geen slijtage te voelen.Nu heb ik dus die koppakking met kopbouten die er nog geen half uur aan draaiuren op hebben zitten. Zou ik deze kunnen hergebruiken of MOET ik deze weer vernieuwen? Ik weet dat het natuurlijk beter is, als ik ze wel vervang, maar wat is de kans van slagen als ik ze wel hergebruik?
Kop is eraf gehaald en heb de kop en kleppen bekeken. Ik heb daar niets raars kunnen vinden.
Ik heb gisteravond een laag motorolie boven op de zuigers gegoten en vanochtend was er nog een goede laag olie in cilinder 2 en 3 te zien. Echter in cilinder 4 was alle olie weg en op cilinder 1 was er nog een klein laagje olie te vinden.
Dit samen met de compressie test, denk ik dat de zuigerveren op cilinder 1 en 4 slecht zijn.
Nu heb ik nog een onderblok liggen en wil de zuigers vervangen van cilinder 1 en 4. Kan ik dit doen met de motor op z’n plaats? Dus carterpan eraf, lagers loshalen, zuigers eruit en nieuwe erin?
En wie kan mij vertellen met wat voor moment de zuigerstangen weer vastgezet moet worden.
Ja, denk dat er niets anders op zit…
Maar alles even op een rijtje.
Lage compressie op cylinder 1 en 2, normaal op 3 en 4.
Hoge carterdruk, bij afhalen olievuldop spuit het er bijna uit.Dan zou je bijna zeggen dat het langs de zuigers lekt, maar dan lijkt me dat je dat met een compressietest niet kunt zien. Want al zou het lekken, dan kom je volgens mij nog steeds op een hogere druk. Ik heb ze ook bekeken( van boven), inclusief cilinderwand en heb niets vreemds gevonden.
Dan gok ik er toch op dat het de kleppen zijn… Maar dan toch vreemd, dat ze tegelijktijd op 1 en 4 kapot zijn.
En als ik het dan goed heb, dan zou het een inlaatklep moeten zijn, want dat verklaart dan de hoge carterdruk.
Klopt mijn beredenatie een beetje?
Zal in elk geval de kop er weer eens afhalen. Ik heb de kleppen de afgelopen keer ook bekeken, maar heb geen duidelijk verbrande klep gezien. Kan het ook zo zijn dat de klep flink lekt, zonder dat je het zelf ziet van de onderkant?
Ok….Vervolg…..
Heb de compressie laten meten en daaruit bleek dat cylinder 1 en 4 3bar druk hadden.
Cylinder 2 en 3 hebben een goede druk van 13/14 bar.Wat zou er aan de hand kunnen zijn, dat er plotseling 2 van de vier cylinders zo een lage druk vertonen. En juist 1 en 4? Zou dat te maken kunnen hebben met de koppakking? Lijkt me niet, want deze is nieuw en heeft nog geen kilometer gelopen.
Zuigers zou kunnen, maar twee in een keer… Zelfde geldt wat mij betreft voor de kleppen.
Wie o wie….
Ja, koppakking is vervangen omdat de motor al slecht liep en mij verteld werd dat een lekke koppakking de oorzaak was. Ik verloor overigens wel wat olie.
Gasklephuis is al compleet vervangen.
EGR is compleet nieuw.
Bobine en bougiekabels vervangen (bougies nog niet)Zwarte rook kan komen door de sensor, maar zelf denk ik eerder dat er olie mee gaat door het luchtinlaatkanaal.
Hij in het begin goed en toen plots kwamen deze problemen. Ik vraag me dus af wat al deze symptomen bij elkaar betekenen.
Compressie heb ik overigens nog niet gemeten.
Vonkt wel overal, maar heb het idee dat het op cylinder 1 en 2 wat minder is.En Wim. Waar zit de temperatuursensor die jij bedoelt?
Gemak dient de mens…. Bedankt!
Bedankt dat je het hebt samengevoegd, ik wist niet dat dat kon, dus leek het me beter om een nieuw topc te starten. Kon de topic naam namelijk niet veranderen.
Maar, de kop is idd gevlakt.
Wat ook vreemd is (of misschien niet) is dat er ook wat olie in de lucht inlaat zit, die zwarte kunstof box voor het gasklephuis. Dat hoort volgens mij ook niet, want neem aan dat ik op deze manier olie ga verliezen.
Hallo,
Dit is even een nieuw topic, want heb een nieuw probleem. Mij werd verteld, dat de motor niet goed liep vanwege een lekke koppakking, terwijl deze juist net nieuw was. Maar toch…Koppakking vervangen.
Maar nu….Timing staat goed en loopt precies hetzelfde als eerst met nog steeds hetzelfde probleem. Rokende uitlaat, schokkende motor, slaat uit als je het gas loslaat, loopt netjes in hoog toerental.
Mij werd verteld bij de garage dat dit te maken heeft met een lekke koppakking, die ik dus vervangen heb, want verhaal klonk aannemelijk. Ook werd ik gewaarschuwd voor verbrande kleppen, maar die heb ik bekeken en niets gevonden.
Dus wie heeft een idee, wat het probleem zou kunnen zijn?????????????????
Misschien verhaal met hydraulische klepstoters???
EGR klep???
Roept u maar!
Ik ben er al achter! De markering op de multieriem zit ongeveer 180 graden verschil tussen de krukaspoelie. Dus bij op tijd zetten, staat deze markering naar boven. Als ik dan de multiriempoeliemarkering aflees op de motor, dan zitten er 8 tandjes verschil tussen die markering en het pijltje op het blok.
Maar nu….Timing staat goed en loopt precies hetzelfde als eerst met nog steeds hetzelfde probleem. Rokende uitlaat, schokkende motor, slaat uit als je het gas loslaat, loopt netjes in hoog toerental.
Mij werd verteld bij de garage dat dit te maken heeft met een lekke koppakking, die dus vervangen, want verhaal klonk aannemelijk. Ook werd ik gewaarschuwd voor verbrande kleppen, maar die heb ik bekeken en niets gevonden.
Dus wie heeft een idee, wat het probleem zou kunnen zijn?????????????????
Misschien verhaal met hydraulische klepstoters???
EGR klep???
Roept u maar!
Kan iemand mij vertellen hoeveel de markering van de krukaspoelie verschilt met die markering op de multiriem poelie.
Dus als het tekentje van de krukaspoelie onder staat, waar staat dan dat tekentje van de multiriempoelie.
Ok, bedankt voor de info!
Zal morgen weer eens kijken of ik die markering kan vinden. Ik wist wel van tevoren dat het een vrijloopmotor was, dus hoefde ik niet zo voorzichtig te zijn. Ik heb hem ook een keer met de hand rond getornd, alvorens ik hem startte.
Maar nu weet ik nog steeds niet wat dat vlakke gedeelte nu is op de multiriem poelie? Er zitten allemaal tandjes en dan een vlak stukje. Ook zit er een “pijlte” op de kunstof kap.
Ben benieuwd of dit overeenkomt met het merkje op de krukspoelie…, want als de cylinder in TDC staat dan komen deze merkjes ook overeen.
Ahum… dat is mijn fout idd….
Maar dan het krukastandwiel. Dat merktekentje, is dat de schijf waar je multiriem overheen draait, of moet ik deze eraf halen om dat tekentje te zien?
Ik kom er zo niet direct uit met die merktekens, want als ik recht tegen het vliegwiel aankijk, zoals dat staat aangegeven in het schema, dan zie ik verder geen merktekens, maar alleen een paar nummers. Ook aan de onderkant van dat vliegwiel op de motor zie ik geen punt waar ik die markeringen mee gelijk kan zetten.
Dat onderste plaatje moet wel gewoon het vliegwiel voorstellen toch?
He bedankt!
Maar nu vraag ik me nog steeds af wat dan dat vlakke plekje is op het vliegwiel? En wat is dat merktekentje aan de voorkant van het blok, waarmee je iets moet aflezen op je vliegwiel?
En als ik hem op tijd zet volgens dat schema, dan zit de zuiger ook niet op TDC, als de kleppen van cylinder 1 dicht zitten. Klopt dat?
Ik heb nog niet bij mijn eigen motor gekeken of ik ook nog andere markeringen heb.
Krukas merkteken naar beneden? Ik heb aan de voorkant boven een merjke zitten op het blok en op het vliegwiel zit een vlak stukje, moeten die merkjes niet overeenkomen?
Wat betreft het vullen van de lichters? Hoe zou ik dat moeten doen? Er zit toch gewoon een bovenliggende nokkenas in die de veerbelaste kleppen naar beneden drukt?Gr.
-
AuteurBerichten