Timeku

Aangemaakte reacties

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288875
    Timeku
      Lid sinds:
      12 January 2014

      @KRSA2000 wrote:

      Ben benieuwd wanneer de “boehoe, mijn OPC is kapot komt” topic komt…

      Sent from my SM-P900 using Tapatalk

      die komt er niet hoor. Zo’n ding heb je voor 3 K dus wat kan je gebeuren.

      En daar komt bij dat Ethanol juist beter voor je motor is.

      Learn the facts before you answer….

      In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288873
      Timeku
        Lid sinds:
        12 January 2014

        @corsaboy,
        je hebt gedeeltelijk gelijk. Alleen wat iedereen lijkt te vergeten is dat ethanol gewoon alcohol is. Alcohol ja gewonnen door suikers.
        en alcohol (ethanol) is zeker niet meer corrosief dan benzine. Je lijkt er wel redelijk veel verstand van te hebben toch sla je daar de plank geheel mis.

        Ook wat rubbers betreft. Veel zijn vaak in de war met Methanol maar die M ervoor is een wereld van verschil, mijn maat rijdt een BMW op 1005 PK op Methanol maar mij niet gezien die zooi. Met Ethanol haalt hij 700 tot 850 PK.

        Ik heb officiële documenten van de chemie structuur van Ethanol. En het is absoluut niet Corrosief.
        Maar ik heb al teveel die discussies gevoerd, ga het ook niet doen. Het is ieder voor zich wat ze geloven of denken zonder er moeite voor te doen.

        Wel heb je 100% gelijk wat de ontsteking betreft maar dan moet je eigenlijk meer 100% E85 gaan rijden mocht je daar verschil uit willen halen. Custom map is zeker een aanrader ook.

        Wat de waarde betreft van Ethanol score je ook de 100 punten. Veel mensen vergeten dit en denken dat e85 een constante verhouding is. Dat is een fabel en vooral in de winter is dit bijna niet haalbaar. De grootste reden waarom grote tuners geen E85 tuning doen.

        Verder bedoelen jullie een closed loop (Fueltrims actief) en een open loop (full throttle) en dus volledige inspuiting.
        Om dan controle te houden moet je een WIDEband lamdasensor plaatsen AFR sensor.

        Maar goed nogmaals je kan foutloos op elke auto 25 liter ethanol E85 tanken en 25 liter benzine. Dat met die defecte OPC heb ik ook gelezen en durf wel te zweren dat dit gekomen is door een defecte injector.

        Ik raad hier ook niet aan om het 100% te rijden, want dan heb je echt wel alle aanpassingen nodig die tot nu toe gemeld zijn als je de moeite neemt naar boven te scrollen.

        Echter zoals ik er nu mee rijdt is er geen enkel probleem omdat mijn OPC voldoende injecteert.

        In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288868
        Timeku
          Lid sinds:
          12 January 2014

          @corsaboy wrote:

          Maar een originele ecu zal het niet snappen. Vergeet niet dat diverse compensaties worden uitgeschakeld op het moment dat je volgas gaat.

          Onder diverse omstandigheden zul je echt moeten overstappen naar een vrij programmeerbaar motor management systeem.

          Methanol en ethanol kan daadwerkelijk wel leidingen etc aantasten.

          Beide zijn een alcohol soort welke tijdens destilatie bijvoorbeeld eenvoudig te winnen zijn. En op het oog is het een kleurloze vloeistof.

          Oude slangen en leidingen net als rubbers zijn niet altijd ethanol bestendig. iig niet in grote hoeveelheden.

          Ik kan je foto’s van mijn kleppendeksel waar de methanol gewoon in de lak vreet.

          Moderne auto’s zijn al redelijk goed voorbereid op ethanol/methanol maar het is niet standaard zo.

          In de dragrace zijn ze al jaren gewend aan methanol motoren, de laatste 5 jaren worden er grote stappen gemaakt op ethanol. Maar er is nog veel te ontwikkelen en om zomaar te zeggen pleur er maar in gaat goed vind ik wel erg riskant.

          methanol ja ethanol nee niet schadelijk iedereen die dat zegt tuimelt in een broodtje aap wat op internet rondgaat en is te lui om zich erin te verdiepen.

          Methanol kan je zelfs blind/dood aan gaan puur gif! ethanol is zelfs te drinken als je zou willen :)
          Maar die discussie ga ik verder niet aan verloren tijd.

          Check de wikipedia maar en anders bel is de UTdelft heb ik ook gedaan zoals je helemaal bovenin dit topic kan lezen.

          In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288866
          Timeku
            Lid sinds:
            12 January 2014

            @commo 67 wrote:

            kan dit ook met bv cih motoren gebruikt worden? (wel met injectie systeem dan)

            alles wat op benzine rijdt.

            In europa is het verplicht sinds 2010 om tenminste 5% Ethanol in de benzine aanwezig te hebben. Dus je rijdt eral op. Toen kregen we E10 wat een keuze is (maar totaal niet schadelijk voor de motor, leidingen, benzinepomp,rails etc.)
            Echter E10 heeft minder Octaan dus minder zuinig.

            Ethanol hoger dan 60% krijg je een octaan van 104 meende ik. Dus E85 hier in duitsland voor 99 cent de liter heeft 104 octane. Ik tank daar 25 liter van. Dus 25 euro :) halve tank. overige is benzine (waar ook dus 5% ethanol in zit) en dat beetje moet je meetellen dus eigenlijk rijdt ik op 60 – 40 verhouding 60 is dus de ethanol.

            En zolang de motor (ecu en dus de injectoren) het kan bijtrimmen kan je dit gewoon tanken. Heb tot 35 liter geprobeerd maar dan geeft de ECU een Short en Long fuel trim error. Dan kan hij het inspuiten niet meer aan.

            Dat kan je weer oplossen door andere 30% grotere injectoren te kopen. Maar dan heb je probleem dat als je op benzine rijdt je teveel inspuit. Oplossing ben ik nu aan het maken, een switch die de injectoren 30% halveert.

            Dan kan je dus kiezen om 100% (50 liter) op E85 te rijden.

            Laat je niets wijsmaken dat ETHANOL leidingen weg vreet absoluut bullshit.
            Ik ken tuners die nu al jaren op ethanol 100% E85 rijden.

            Wel is het eigenlijk een must om een Air fuel ratio lambda sensor te hebben (wideband).

            Maar anyway verdiep je er maar is in. genoeg over te vinden.
            In brazil rijden ze er al 30 jaar op.

            gr, Tim

            In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288864
            Timeku
              Lid sinds:
              12 January 2014

              Jep allemaal waar wat je zegt. Ik rijdt zonder issues nu op 50 50 verhouding. Dus 25 liter ethanol en 25 liter benzine.

              Aangezien er in Europa 5% ethanol verplicht in benzine zit is dat wel FF een dingetje. En het feit dat e85 soms e90 is en soms in de winter zelfs e60. Maar op dit moment is de afr perfect en rijdt ik voor 55 euro volletank.

              Gr Tim

              In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288861
              Timeku
                Lid sinds:
                12 January 2014

                Ben al wat verder.

                Heb dit onderdeel nodig voor meer inspuiting gezien de z20let injectoren over capaciteit heeft.
                http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=740010&hid=1176&lhid=&lvid=&mid=189

                Overigens kan je dus wel zomaar e85 in je tank gooien. Ethanol tast niets aan is een feit wat je leest of ziet op internet zijn niet op waarheid gebaseerd.

                Sterker nog sinds 2010 rijdt iedereen met ethanol welliswaar de verplichte 5 procent maar zoals bij tango tank je soms euro95 en krijg je 10 tot 15 procent ethanol gratis erbij.
                Geen broodje aap kan je zelf testen dit.

                Wie vaak in frankrijk tankt tankt standaard e10 dus 10 procent ethanol.

                Het enige wat moet gebeuren om het goed te doen is de afstelling omdat ethanol 30 procent meer inspuiting vraagt ondanks dat dit eigenlijk moet rijden er mensen probleemloos zonder modificaties al 80k .

                Als dit onderdeel erop zit dan ga ik over op 100 procent.

                In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288859
                Timeku
                  Lid sinds:
                  12 January 2014

                  Mijn ervaring is dat 102 perfect rijdt. Alleen nu ik weet dat 104 beter rijdt oftewel e85 vindt ik het prijs verschil te hoog.
                  Bijna 80 cent per liter!

                  In reactie op: Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95 #18288858
                  Timeku
                    Lid sinds:
                    12 January 2014

                    107? ik ken alleen aral 102 en shell Vpower en firezone 102.

                    Overigens wil ik niet op Methanol rijden maar op Ethanol. En idd het is een risico maar die moet je nemen in dit leven om iets te bereiken :).

                    Ik dacht 1 maand geleden dat het risico hoger dan 70% lag maar ondertussen weet ik dat ik alleen even rekening moet houden dat ik eigenlijk nog 30% meer inspuiting hoor te krijgen. Daarin tegen zal er niet indirect iets misgaan want Ethanol heeft een koelend effect in de verbrandingskamer.

                    Ik heb in ieder geval leden horen praten hierover die er ook op reden. Ben dan ook erg benieuwd naar hun bevindingen zover.

                    overigens is dat filmpje 100% onzin en achterhaald. Want ze praten over speciale brandstof leidingen etc omdat Ethanol rubber aanvreet en aluminium maar dat is dus absoluut niet waar.
                    gr, Tim

                    In reactie op: Z20let misfires wat kan het zijn? #18263156
                    Timeku
                      Lid sinds:
                      12 January 2014

                      ik lees in autodata2 dat de afstand 0.9 – 1.1 mm moet zijn. (Bosch)
                      Heb nu NGK 0.8mm… kan natuurlijk de oorzaak zijn maar acht ik erg klein. maar ga morgen eerst maar eens alle sensoren doormeten!

                      In reactie op: Z20let misfires wat kan het zijn? #18263155
                      Timeku
                        Lid sinds:
                        12 January 2014

                        hmm de bougies die destijds de dealer geplaatst heeft waren er 2 van geknapt (GM merk) en hadden 2 electrodes.
                        Echter de NGKs hebben ook 2 electrodes. Hoe kan je deze met een voelermaat afstellen? of zijn er speciale voor?
                        want de massa loopt als een halve maan langs de kern. Dus hier krijg je geen voelermaat tussen.

                        In reactie op: Z20let misfires wat kan het zijn? #18263153
                        Timeku
                          Lid sinds:
                          12 January 2014

                          Zaterdag heb ik een compressie test gedaan en alle 4 cilinders scoren boven de 11. Geen enkele heeft afwijking.

                          Ik had geen foutmeldingen.

                          Als ik de lmm eraf trek dan komt de auto in een limp mode gele sleutel op dashboard. Gek genoeg loopt dan de auto goed..?

                          Nu vraag ik mij af… worden de injectoren ook opgeschroefd in deze modus.. ik weet wel dat alle sensoren default setting worden gezet. Dus als een o2 sensor bijvoorbeeld kapot is krijgt de ecu opeens weer een goede waarde.

                          Enige idee waar te beginnen? Ik heb overigens injectiereiniger van forte maar tank moest bijna leeg zijn en dan ff flink gassen.

                          Iemand enige idee?

                          Gr tim

                          In reactie op: vraag over de bougies zafira a opc #18226228
                          Timeku
                            Lid sinds:
                            12 January 2014

                            bij mij was het de LMM (luchtmassameter). En dan moet je geen PIERBURG nemen die hebben standaard uit de factory al een dikke afwijking. Bosch is het beste.

                            In reactie op: Bij achter uitrijden, geur in de auto Zafira A OPC #18225448
                            Timeku
                              Lid sinds:
                              12 January 2014

                              ik heb gelezen dat er dan olie via de turbo binnenkomt. kan je makkelijk testen door de slangen van de intercooler eraf te halen. Daar mag amper olie inzitten. de bovenste slang aan je intercooler is er met 1 min af. even met je vinger erin. Wat ik begreep mag deze wel iets vochtig zijn met olie maar niet een hele natte vinger zeg maar ;).
                              Is bij het vervangen van je Turbo wel de intercooler schoongemaakt? die zitten soms vol met olie!

                              In reactie op: please help ff, problemen OPC Zafira A #18230581
                              Timeku
                                Lid sinds:
                                12 January 2014

                                oja onlangs heb ik de Olie restrictiebout geplaats.
                                Dus die is in bezit.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)