hoi, sinds gister ben ik bezig me een 3.0 cdti y30dt die in een vectra zit.
het probleem:
– inhouden vanaf 2000 toeren, lijkt alsof abs aan gaat/ injectie wordt onderbroken
vollast houdt in, deellast is er voorbij de 2000 toeren te komen, dan vollast bij 4000 gaat t weer goed. in de vrij is elk toerental te halen.
egr is schoon, variabele schoepen kan ik niet testen, aangezien er een noodloop komt als je de stekker lostrekt van de schoeppenregelklep. De turbo spoelt wel op. ook met deellast in de 2e versnelling na 4000 toeren. echter wel tot een bepaald gedeelte
mapsensor loshalen werkte ook niet aangezien er een noodloop kwam.
ik vermoed dat de scv kleppen kapot zijn die op de pomp zitten. buitendienstoplossing 1957 heet op zn engels ‘field remedy 1957’ zoek daar maar eens op. in NL zijn er weinig van deze autos geleverd. in de uk iets meer, en dus is de kennis daar ook meer.
ik ga vandaag/morgen de brandstoffilter vervangen, als het dan is opgelost, of deels is opgelost is het de scv suction control valve, volgensmij ook wervelklep genoemd. ook voeg ik een pompreinigings middel toe. en evt een scheutje 2takt olie in het filter. als deze 3 dingen het probleem verhelpen is het 99% zeker 1 van de 2 scv kleppen.
Het egt systeem is uit te schakelen in de software. (dit kan ik ook maar zal geen effect hebben als de klep al openbijft staan doordat deze vast zit). dus ik heb niet de moeite genomen om de egr in de software uit te zetten (wat ik ook altijd doe met obd-tuningn/remappen.)
hopelijk heb jij er wat aan.