Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Niet alleen de sensoren geven dit aan, maar bij de readyness test is er ook een overschrijding van CO gemeten, dus et is ook daadwerkelijk een te hoge uitstoot. Ik wacht nog steeds op ontvangst van de katalysator. Ik zal laten weten wanneer deze is gemonteerd en hoe het is afgelopen. Ik heb al een mooie offerte liggen voor een andere auto, dus als de kat past en geen problemen geeft kan de auto apk goedgekeurd worden en ga ik de auto verkopen. Ik weet dat ik misschien een volgende eigenaar met hetzelfde probleem opzadel, maar dat is niet anders. Het scheelt mij netto ruim 2000 euro.
De garage wilde niet jouw suggestie uitvoeren (korting op de originele katalysator i.p.v. vergoeden imitatatie). Ik ben nog in afwachting van ontvangst van de imitatatie. En daarna hopen dat hij past (dat zou wel moeten lukken), en geen storingen geeft zodat er meteen een apk op kan. Anders heb ik een groter probleem.
Sorry sorry sorry het was P0420. En dat is wel de katalysator
Dank je voor je uitgebreide reactie.
Er is een foutcode P0402wat duidt opde werking van de katalysator.
De uitstoot CO is te hoog.
Verder is er aan de auto niets te merken. Geen verlies vermogen (afgelopen zomer met 5 personen in de bergen gereden zonder problemen), en ook geen stank of rookpluimen of lekkages.
Alleen dus het motormanagement lampje i.c.m. storingscode en verhoogd uitstoot CO.
Het kan pure pech zijn. Normaal zou een katalysator 150k mee moeten kunnen maar het kan volgens mijn garage ook voorkomen dat hij al tussen 80k en 120k vervangen moet worden.
En waarom zo ontzettend duur? Er zitten edelmetalen in, maar dat is ook zo bij andere katalysatoren. 2300 euro voor alleen de katalysator (origineel) ga ik echt niet betalen op een auto die nog 10-12k waard is bij inruil.
Vandaar dus een imitatie besteld van JMJ. Deze wordt uit coulance betaald door het bedrijf waar we de auto 1,5 jaar geleden hebben gekocht. Ik mocht kiezen tussen deze oplossing of de originele zelf betalen dat zij hem gratis monteren.
Ik kan natuurlijk nooit meer bewijzen/achterhalen of deze problemen ook al bij verkoop speelden, maar het lampje ging in 3 maanden na de verkoop voor het eerst aan (en ook na een aantal weken weer spontaan uit).
Omdat er verder aan de auto dus niets te merken was, is een katalysator vervangen natuurlijk niet logisch, echter kan ik me nu wel voor mijn kop slaan dat ik toen niet heb ge-eist dat er door de verkoper dan wel verder moet worden gezocht.
Een reden dat ik dat niet heb gedaan is o.a. dat het bedrijf op 2 uur rijden ligt. Wel weer wat geleerd dat dat geen reden moet zijn om binnen de garantietermijn actie te ondernemen
-
AuteurBerichten