Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Sorry.
Nu wel?De beloofde foto’s:
Zo zag de cilinderkop er 4000/5000km geleden er in ieder geval niet uit. :???:
Cilinders lijken okee hoewel ik denk dat daar niets uit op valt te maken van foto’sblote oog.
Wat opvalt zijn de vlekken bij 1 en 2. Daar is het ook natter van de olie. Maar geen idee of het iets zegt.
Nokkenassen nog niet los gehaald dus over de staat van rubbers kan ik niets zeggen.
Klepstelen binnenkant zijn schoon.
@-DOMI- wrote:
Graag gedaan, hopelijk heb je nu meer geluk ;)
Ben benieuwd naar de foto,s en je motorkeuze :DIk klaag niet: 320.000km met nauwelijks onderhoud. Al had ik graag gezien hoever ik het kon rekken, maar kennelijk houdt het hier op. Jaren geleden lekke radiator gehad door steenslag. Daarbij zal vast de koppakking beschadigd zijn en in de loop der jaren steeds verder kapot gegaan zijn. Ik heb nog lang door laten rijden met de lekke koppakking met koelwater verlies omdat ik er niet aan wilde dat het de koppakking was. Ik heb eerst de distributieriem + waterpomp vervangen. De waterpomp was helemaal verrot: er zat geen schoep meer aan. Daarna nog op zoek geweest naar andere lekkages. In die tijd is het blok dus meerdere malen veel te heet geworden.
Ondanks dat de X16XEL een blok van “mindere” kwaliteit zou zijn ben ik er wel over te spreken. Prima blok tot je tegen dit probleem aanloopt. De “nieuwe” is ook een X16XEL al is dat min of meer toeval. Ik ben er niet perse naar op zoek gegaan. Hopenlijk kom ik weer een eind met deze. Ik heb er wel vertrouwen in.
Verder denk ik dat je gelijk hebt m.b.t. een krom blok. Voor jouw is het helemaal duidelijk eigenlijk, met een complete koprevisie achter de rug. Ik ga er zeker vanuit dat dat bij mij ook het geval is.
@marijnl1988. Ik ben wel benieuwd of bij jou een kopwissel gaat helpen.@marijnl1988
Zelfs een kopwissel of een complete revisie van de cilinderkop zou teveel zijn geweest voor onze wagen. Daarbij is het onderblok meerdere malen zeer heet geweest. Een vriend van mij heeft aan een oud ANWB man met een eigen sleutelbedrijf ook het probleem nagevraagd. Zijn antwoord was hetzelfde als -DOMI-: Blok X16XEL te heet = krom onderblok. Bij ons was er geen sprake meer van blauwe walm bij starten, maar sprake van een continue bizar rookgordijn.Toch is het wel interessant.
Omdat ik de cilinderkop van de oude af ga halen (en aan ga bieden voor iemand die een complete revisie daarvan ziet zitten) zal ik gaan kijken wat de staat van de kleppen/kleprubbers en cilinders + zuigers is. Geen idee wat ik zou moeten zien, maar ik zal foto’s plaatsen.@-DOMI-
Ja. Wij zijn deze week druk geweest met een andere auto uitzoeken.
Een blokwissel: daarvoor zijn (voor ons) de kosten te hoog. Ik ga dat nooit redden voor € 500,-. Daarnaast kost het teveel tijd: mijn vrouw heeft een auto nodig voor haar werk. We hebben een andere Vectra inmiddels voor de deur met 130.000km:Alle vorig jaar vernieuwde onderdelen gaan van mijn oude auto af en in reserve voor de “nieuwe”.
Verder overweeg ik lid te worden van de plaatselijke sleutelclub om deze wagen wel behoorlijk te onderhouden.
@sjoerdie: heel dank voor je aanbod. Maar dus niet meer nodig.
Alle anderen en speciaal -DOMI- heel erg bedankt voor de reactie(‘s). Het heeft mij enorm geholpen, na lang lopen stressen, om een beslissing te nemen en in te zien dat het einde verhaal was voor de oude.€ 500,-? Daar doe ik het waarschijnlijk voor. Mocht dit probleem bij mij niet ontstaan zijn had ik deze zomer ervoor gezorgd dat het uiterlijk van mijn wagen weer goed in orde zou zijn geweest.
Ik denk dat je een bijzonder goede deal hebt gemaakt met een 90k blok voor het door jou genoemde geld en de inbouw. Ik zie ze er niet voor.
Van de kleprubbers ga ik niet meer uit. Mede naar aanleiding van jouw verhaal met complete koprevisie. Onze problemen komen exact overeen.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat kleprubbers op vrijwel gelijk moment de geest geven boven elke cilinder. Zoals door iemand eerder genoemd in dit onderwerp kan ik mij wel voorstellen dat kleprubbers omhoog schuiven door ineens hogere compressie. Maar dan had het probleem, denk ik, vrijwel gelijk moeten ontstaan en niet pas na 1000 of 5000km.
Ik vind het aantrekkelijk een blok (met garantie) voor de door jouw genoemde prijs. Ik ben zeker geen techneut. Wat ik weet of heb gedaan de laatste anderhalf jaar is meer met trial and error en dan vooral de error. Ik heb ook geen garage of beschikking over een brug. Anders was ik zeker ‘s-avonds lekker gaan sleutelen. Wat ik gedaan heb is allemaal op de stoep geweest. Mijn buren zullen dat zeker niet allemaal waarderen, dus ergens moet dat stoppen en dan zou het nog snel moeten omdat mijn vrouw de wagen voor het werk nodig heeft.
Ik zal eens zoeken voor een foto. Maar een recente heb ik vrijwel zeker niet of die moet ik morgen maken. Maar stel je maar iets voor met roest op deuren, deuk onderkant voorspatbord, onderkantbalken roest en een voorbumper die vast zit met tie wraps. Ook vertonen m’n lichtmetalen velgen slijtage waardoor mijn banden snel leeglopen. Een deur heb ik overgespoten maar het verschil is duidelijk te zien door verkeerd gedroogde blanke lak:cry
Hoewel vervelend voor je denk ik dat je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Nu ik nog :???:
Toch nog een vraag, maar meer omdat ik het wil kunnen begrijpen:
Waarom zorgt een krom onderblok enof ovale getrokken zuigersveren voor veel olieverbruik als de compressie goed is?
Heeft dat te maken met temperatuur: koudwarm en het verschil in dikte van materiaal van blok en zuigers o.i.d.?@-DOMI-
Geweldig verhaal en project zo’n motorwissel. :thumbup (edit: hoewel de reden natuurlijk minder was)De andere kant van je verhaal is inderdaad vrijwel een exacte kopie van ons probleem. Ik ga het dan ook niet meer zoeken enof kosten maken m.b.t. problemen in de kop. Jij hebt een complete koprevisie gedaan en toch exact hetzelfde probleem. Bedankt daarvoor: gaat mij een hoop tijd, geld- en kopzorgen schelen. Ik heb moeite met dingen “opgeven”, maar dat leidt zeker niet altijd tot de beste resultaten.
Dan moeten we hier thuis snel een beslissing nemen: wordt het motorwissel of andere Vectra … die ken ik inmiddels een heel klein beetje.
Omdat ik het altijd vervelend vindt als posts niet doorlopen, zal ik zeker doorpostenmelden. Tot zover in ieder geval heel veel dank voor ieders tijd en reactie.
CarloAstra, -DOMI- en remutr: Allen dank voor jullie reacties.
@CarloAstra wrote:
Qua compressie springt er niet echt eentje uit. Dus denk dat rubbers omhoog zijn gekropen… maar hiervoor gebruikte de motor ook al olie?
Nee, nauwelijks. Als ik in het leven van de Vectra (voor dit probleem dan) 3x een tankje van 4 liter gekocht heb zit ik al wat aan de hoge kant. Nou moet ik wel zeggen dat ik het niet zo nauw genomen heb met het oliepeil/peilstok. Pas als ik geratel hoorde was het voor mij een signaal dat er wat bij moest. Is er een reden waarom de rubbers omhoog geschoten kunnen zijn? Kan dat met het vervangen van de koppakking te maken hebben? Ineens weer hogere compressie o.i.d.?
@-DOMI- wrote:
De X16XEL motoren staan er om bekent dat na een lekke koppakking het wel eens mis kan gaan omdat het geheel wel eens erg heet kan zijn geweest. De onderblokken willen dan wel eens vervormen. De onderblokken zijn niet van de beste kwaliteit.
Wat vervormd er dan precies? Is dat het krom trekken van het vlak waar de kop op rust of praten we dan over het vervormen van cilinders en/of zuigerveren? Dat nieuwe blok ziet er wel geweldig uit, maar ik durf niet te vragen wat daar ongeveer de kosten van zijn. Ondanks dat ik vorig jaar alle schokbrekers + 2 veren, distributieriem + waterpomp, 4 schijfremmen + blokken, 2 wiellagers, handremschoenen, thermostaat, compleet uitlaatsysteem en deels remleidingen heb vervangen rechtvaardigt de algehele conditie van mijn Vectra een motorwissel waarschijnlijk niet. Ik neem aan dat dan alleen het (onder)blok vervangen wordt en alle toebehoren: koppeling, versnellingsbak, startmotor etc. dan van het oude blok overgezet worden. Andere optie is andere Vectra kopen en alle gemonteerde spullen er weer afhalen voor gebruik nieuwe Vectra t.z.t.
@remutr wrote:
Als je nog wel vermogen heb denk ik toch je klepseals die overleden zijn. Jullie x16xel,s hebben er echt veel kilometers opzitten, die van mij zit na bijna 17 jaar op 165000 km
Ik kan er ook nog moeilijk afscheid van nemen omdat dit blok nog prachtig lijkt te lopen. Ik heb ook regelmatig gelezen dat het blok van mindere kwaliteit zou zijn …. maar met mijn 320.000km en nauwelijks onderhoud ….
Ik vind het moeilijk schatten omdat het verlies van vermogen zo geleidelijk gaat. Maar met een compressie van 17 is dat nog ongeveer “af fabriek”. Wat ik mij weer moeilijk voor kan stellen met 300k+.
Ik moet er nog wel bijvertellen dat mijn vrouw vanavond vertelde :hmmz dat hij tijdens de lekke koppakking meerdere malen dik in het rood is gekomen. Maar dat leek opgelost.
mvg
S.Dank voor je reactie.
Nee, helaas niet. Achteraf een beetje te stom voor woorden: ze zaten gewoon in/bij de koppakkingset.
Ik dacht dat er met de compressietest ook de kleprubbers werden getest, maar nu je het zegt kan ik mij voorstellen dat dat inderdaad niet het geval is: als de kleppen bijvoorbeeld dicht staan? Zoiets?Maar waarom zouden dan “ineens” meerdere kleprubbers slecht zijn? Ik heb namelijk in op elke bougie olie”nattigheid.
-
AuteurBerichten