Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
haha, thx nogmaals voor je snelle reactie!
Ik zat mezelf namelijk gek te maken of ik niet beter die grotere accu kon nemen omdat voorheen ook in mijn auto een grote zat….
maar nu je zegt dat deze klein accu ook goed voor me auto is ben ik gerust gesteld.
gr, Sha
thx voor je reactie Mckaamos.
vandaag had ik de ANWB gebeld om mijn auto te komen starten en die verkopen ook accus. Hij liet mij 2 verschillende accus (allebei zelfde merk) zien met verschillende ampere. eentje was van 660 Ah (die was de grote dus) en die andere was 510 Ah (de kleine dus). de grote zou mij € 156 gaan kosten en de kleine € 141.
toen vroeg ik welke accus ik het beste voor mijn auto kon gebruiken en hij adviseerde mij die kleinere te nemen van 510 Ah omdat ik geen grote afstanden met mij auto mee rijd (dagelijks rond 40 Km) en dus dat een grote accu bij mij niet volledig zal opgeladen worden waardoor de levensduur van de accu korter worden omdat telkens aan gedeelte van de accu afsterft.Nu heb ik dus die kleine accu van 510 Ah (62 Ah capaciteit) genomen voor € 141 en de auto start weer helemaal goed. alleen vraag ik me af of ik niet die grote moest gaan nemen… want ik mijn auto zat ook een grote van 640 Ah (maar die was niet de originele accu, was van de vorige eigenaar)….
heb ik de goeie genomen Mckaas?
gr, Sha
thx voor je reactie,.
maar wat kan ik nu het beste doen? moet ik de auto naar de dealer brengen zodat ze het uitlezen? wordt mij dan precies verteld wat er stuk is en vervangen moet worden of gaan ze zeggen dat het probleem aan dit en dit en dit kan liggen, zodat het niet specifiek is…. aan zo een antwoord heb ik dan niks aan want ik ga niet alle onderdelen stuk voor stuk vervangen tot ik de juiste (boosdoener) heb gevonden…
Sha
dank jullie voor je reactie tot nu toe!
srry was een weekendje weg dus vandaar geen reply.
maar om ff op terug te komen, ik heb een Opel astra coupe 2.2 liter benzine van 2001. ( Z22SE)
vanmorgen toen ik de auto ook starte begon ESP lampje branden (dus deze keer niet samen met ABS lampje) en de kilometers teller begon telkens op en neer te gaan: van 0 naar 40 km springen en weer terug en weer naar 30 km enzo…) dit terwijl ik de auto aan had (dus gestart) en ook zat hij in zijn vrije versnelling en ook had ik de koppeling niet ingedrukt….
kunnen jullie nu hieruit wat concluderen?
grtz,
Sha
nee heb de auto nog niet naar de dealer gebracht. laatste 2 dagen blijven de lampen bij starten niet meer branden, maar dit is wel tijdelijk denk ik..
willem, hoeveel gaat het me ongeveer kosten in het ergste senario? en als het meevalt?
thanks.
Sha
hey Willem,
bedankt voor je reactie.
Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik de auto naar de dealer brengen of kan ik zelf een en andere doen?
Alvast bedankt!
Sha
ok thx voor al je reacties! nu maar wachten tot het maandag wordt.. hou je op de hoogte als er wat mis is.
gr, sha
en hoe kan ik dat doen? wat moet ik precies doen en waar moet ik dan op letten?
Sha
ik zal maandag de auto met een vriend naar de garage slepen en de radiateur daar vervangen + wat plaatwerk achter de bumper.
ik hoop dan dat na de vervanging alles weer normaal en goed werkt.
wat kan ik verwachten na de vervanging van de radiateur, als er wel wat aan de motor beschadigd is Willem? zal ik een andere geluid horen straks of merk ik wat aan de prestatie van de auto of gaat er een lampje op mijn dashboard branden?
Sha
de koelvloeistof is wel hard gelekt, want de volgende dag wou ik ff testen waar de gaatje zat en goeide wat koelvloeistof en toen zag ik dat een dikke straal koelvloeistof van onder de auto kwam:( hij was dus binnen 1 min weer leeg… want die potje van de radiateur was gebroken en je weet hoe groot die zijn en dus hoe groot de gaat is…
toen ik de auto na de botsing (dus nadat ik die 500 meter zonder koelvloeistof had gereden) bij me huis had uitgezet, hoorde ik wel zo een harde ventilatie geluid die ik normaal NOOIT hoorde! en het bleef ook zeker 10 min aan. denk dat dat de elektronische (nood) koelingsysteem van de motor was? :S
iig maak ik me nu dus zorgen of mijn motor ook beschadigd is of niet :( en hoorde van mensen dat ik onderkant van de oliedop moest gaan kijken of ik een witte suspensie zag en als ik dat wel zag waren mijn koppakkingen voor 70% kans stuk… heb dat gedaan maar de onderkant van de oliedop was mooi donkerbruin(olie).
wat denk jij?
Sha
zal morgen dan gaan kijken of ik de nummer kan vinden, maar ik kan er amper bij de radiateur want er staat ook nog eens de radiateur van airco precies voorop geplakt… dus ben benieuwd of ik iets kan vinden/zien.
maar iig thx voor je reply’s!
btw 1 ding: toen mijn radiateur ging lekken (was tegen zo een paaltje langs de weg gebotst) heb ik nog rond 500 meter zonder koelvloeistof met de auto gereden. helaas heb ik toen niet op de temperatuur meter gelet (maar denk dat hij zoizo helemaal de rode zone, 100 graden +, vlug zal bereiken zonder koelvloeistof).
ik vraag me nu dus af of mijn motor beschadigd is voor die 500 meter zonder koelvloeistof? want zie hier en daar dat mensen over beschadigde koppakking hebben enzo…
wat vind jij ervan Willem?
thx!
Sha
hmmm, want ik heb al 1 radiateur gekocht en op de verpakking staat alleen vermeld dat het op de volgende modellen past:
opel astra 1.6 8v/16v AC 98-
opel astra 1.8 16v AC 98-
opel astra 2.0 16v AC 98-dat getal 98 achter elke type is de bouwjaar, dus neem aan dat ze bedoelen vanaf 98 tot heden?
en de radiateur komt van NARIM (radiateur importeur).
als ik dan naar je reactie kijk Willem dan heb ik denk ik wel de goeie radiateur binnen…
hier geef ik je de link van welke radiateur ik nu heb:
http://www.narim.nl/radiateuren/opel/astra/o33.739_54232.html
Sha
heb vandaag de auto weer naar de dealer gebracht en liet het uitlezen… er kwam weer dezelfde fout code namelijk:
– P0141 aanwezig, verwarming lamdasonde storing circuit (rij 1 sensor 2)
de man zei ook dat hij het raar vond omdat ik de sonde heb vervangen en toch brand de storings lampje… hij keek ook naar de waarden die de 1ste en 2e sonde uit gaven : de 1ste sensor gaf de correct waarden tussen 0 en 1000 mV maar er viel op dat de 2e sonde dat ik dus nieuwe had kocht en vervangen telkens bijna een vaste waarde gaf bij meer gas en minder gas.
hij maakte ook een ritje met de auto en ook tijdens ritje meette hij de waarden van allebei de sondes en ook toen viel het op dat de eerste sonde elke keer een andere waarde gad en die waarden redelijk hoog waaren, b.v van 800 mV sprong die naar 300 mV en weer omhoog. maar de 2e sonde gaf integenstelling constant een erg lage waarde van onder 100 mV en hij zei dat het daardoor kwam dat de storings lamje telkens gaat branden na resetten :(
de man vertelde mij dat het wel aan de bedrading en de stekker van de 2e sonde kan leggen maar ook dat het miss omdat het geen originele sensor is. hij vertelde mij dat ik wel een diagnose bij hen laten maken zodat we mij precies kunnen vertellen waar in de bedrading het probleem ligt…
nu lees ik hier en daar op internet dat mensen de draden van de stekker aan de ECU gaan solderen, maar dat is bij mij niet gedaan. kan het daardoor liggen dat de storing lamje telkens gaat branden?
ik hoop dat jullie mij met deze info verder kunnen helpen :(
p.s de sensor is ook geen universele sensor maar wel van een bekende fabrikant die de lambdasondes van de verschillede merken auto maakt. mensen hebben het hier vaak over de ORIGINELE lambdasonde van de dealer, maar Opel maakt zelf ook geen lambdasonde en die laat het ook door de fabrikanten als Bosch en NGK etc maken… en mijn sonde is ook van het merk NGK…
gr, Sha
hmmm, ik zal de auto dan morgen weer naar de dealer brengen voor uitlezen…. als het moet dan moet het :( en zal de resultaten hier weer updaten.
btw, in het begin toen ik de auto kochte en de check-engine lampje brande (dus voordat ik de nieuwe lambdasonde gemonteerd had) ruikte ik ook benzine geur in de auto. maar nu een tijdje niet meer, tenminste zo ervaar ik het. kan dat ook aan die stukke lambdasonde gelegen hebben? of kan het een andere oorzak zijn, die ook teveens voor de storing lampje nu zorgt?
ook bij het opstarten van de auto hoor ik de eerste 3 sec een grovere geluid van de motor (lijkt alsof een diesel motor start) en heb van mensen gehoord dat dat door de distributie ketting komt en die wss in de toekomst vervangen moeten worden…?
gr, Sha
-
AuteurBerichten