Sebbe73

Aangemaakte reacties

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859708
    Sebbe73
      Lid sinds:
      21 April 2011

      [rquote=1920490&tid=146809&author=opel-mark]Inderdaad zo meet je de ruststroom, wel even in de gaten houden dat er een inschakelpiek kan zijn.

      310mA dat wil zeggend at ene 44AH accu in 141 uur volledig leeg getrokken wordt dat is net geen 6 dagen.
      Nou weet ik niet wat voor alarm erin zit, maar als hij het toch niet doet kun je eens kijken wat er gebeurd als je de stekker uit het alarm trekt, sommige alarmen trekken behoorlijk wat stroom.

      Ook een evt auto radio trekt iets stroom en evt een module voor op afstand bediende portieren, maar 310mA vind ik eigenlijk iets te veel van het goede.[/rquote]
      Heb ondertussen de batterij toch maar terug afgelegd, en ga morgen opnieuw langs bij de garage want dit kan inderdaad niet echt normaal zijn.

      Het alarm dat erin zit schijnt (schijnt, want ik heb het nooit werkend gekend) gewoon een alarm te zijn dat de claxon inschakelt en optisch de lichten. De auto radio is de gewone standaard (oude) radio, maar bvb. de buitentemperatuur werkt niet meer (staat ook op dat display). Op afstand bedienbare portieren zijn er niet.

      En inderdaad, ik heb al geprobeerd om de zekering van het alarmsysteem los te halen, maar die schijnt “langs achter” te zitten dus ik raak er niet aan (wil ook het hele boeltje niet losvijzen aangezien ik morgen toch naar de garage ga).

      Bedankt voor de reactie!

      In reactie op: Show hier je Astra Deel 1 #18132455
      Sebbe73
        Lid sinds:
        21 April 2011

        [rquote=1919977&tid=196&author=Mr.F]Mooie Astra! :)[/rquote]
        [rquote=1919988&tid=196&author=KadAstra-EF]En hele mooie foto’s !!!!!!!

        Groet, Rik[/rquote]
        Bedankt allebei! :)

        In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859705
        Sebbe73
          Lid sinds:
          21 April 2011

          Oh, en meteen nog een vraagje: volgende stap is dus één voor één de zekeringen uithalen en proberen te achterhalen waar de ‘clandestiene verbruiker’ zit; in het boekje van de auto staat echter dat de zekering van de diefstalbeveiliging ‘aan de achterkant’ zit. Moet ik dan langs binnen het hele boeltje gaan losvijzen en er trachten uit te halen? Kan ik daarbij geen kabels lostrekken??

          In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859704
          Sebbe73
            Lid sinds:
            21 April 2011

            Oké, mijn nieuwsgierigheid heeft het van m’n geduld gehaald en ik heb het gewoon geprobeerd met de stekker in een andere poort, en de schakelaar op 10A.

            Nu heb ik als resultaat dat de batterij een lekstroom zou hebben van 0,31A? Ik lees echter wel tegenstrijdige berichten omtrent wat normaal is. Hier vermeldde mantarobin dat dit maximaal 0,05ma mag zijn; bedoelde hij misschien 0,05A? Want ergens anders op het web vond ik dat het normaal rond de 0,20A schommelt (maar dat was wel voor een andere auto)…

            edit: ondertussen gemerkt dat een ‘normale’ lekstroom waarschijnlijk sterk afhangt van het type wagen (aangezien de aanwezigheid van alarm, technologische snufjes, enz. er veel kan toe doen). Iemand een idee wat een normale lekstroom is voor een Opel Astra F? (met een niet langer functionerend alarm, wat volgens mij al sinds het begin de schuldige zou kunnen zijn).

            Huidige lekstroom is 0,31A of (als ik het goed heb) 310mA, wat dus wel veel is.

            In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859703
            Sebbe73
              Lid sinds:
              21 April 2011

              EDIT: deze post is niet langer nodig, kijk even naar de volgende aub! :)

              Oké, ik heb even de multimeter opengemaakt en de zekering was idd door; heb er een nieuwtje ingeplaatst en opnieuw de stroom gemeten, en kreeg opnieuw het resultaat “1 “. De multimeter die ik gebruik is quasi dezelfde als deze:

              Zoals ik eerder zei is het boekje in slecht vertaald Engels, en ken ik er zelf ook niet alles van, vandaar m’n vraag:

              Voordien plaatste ik de zwarte draad in de onderste “COM”-poort, en de rode erboven in V-Ohm-mA. Zelfs als ik dan de schakelaar op 200mA plaats, is het resultaat “1 “.

              Wil dit misschien zeggen dat ik de rode draad beter in de bovenste “10A m”-poort plaats? En dan ook de schakelaar op de rode “10A m”-setting?

              Ik vraag het liever even voordat ik het probeer, omdat ik toch niets wil kortsluiten :) Alvast bedankt!

              edit: ik heb ondertussen ook het volgende gevonden:

              Wanneer ik dus het stroomverbruik meet bij stilliggende motor, krijg ik die 1, wat dus wil zeggen dat het buiten het bereik van de meter valt.

              [rquote=1918554&tid=146809&author=mantarobin]nu meet je de (eventuele) lekstroom dit mag max 0.05ma zijn..[/rquote]

              Ik kan er dus al zeker van zijn dat het sowieso meer is dan 0.05ma, en dus niet normaal? Wil de “1 ” zelfs zeggen dat het méér is dan 200mA?? :wtf

              Nu blijft m’n vraag dezelfde van hierboven: mag ik de rode draad versteken en de schakelaar op 10A m plaatsen om het correcte getal te vinden?

              In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859702
              Sebbe73
                Lid sinds:
                21 April 2011

                [rquote=1919961&tid=146809&author=opel-mark]Je zekering van het amperegebied van de multimeter ligt er waarschijnlijk uit..

                Mark
                [/rquote]
                Ik dacht ook zoiets, maar wist niet of dat aparte zekeringen waren (zoals gezegd, ik ken er weinig van). En misschien omdat die waarde eerst “1 ” was, en dus te hoog, is de zekering misschien gesprongen. Straks eens proberen open te vijzen en checken!

                In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859700
                Sebbe73
                  Lid sinds:
                  21 April 2011

                  [rquote=1918596&tid=146809&author=Mr.F]Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de foto’s :)[/rquote]

                  Ben op je vraag ingegaan en heb in dit topic enkele foto’s geplaatst! :)

                  Voorproefje:

                  In reactie op: Show hier je Astra Deel 1 #18132443
                  Sebbe73
                    Lid sinds:
                    21 April 2011

                    Hallo iedereen,

                    Sinds kort m’n rijbewijs gehaald en ga nu rondrijden met het autootje dat eigenlijk van m’n moeder is, en zij op haar beurt had overgekocht van een oud dametje die het één keer in de week gebruikte om boodschappen te halen :)

                    Oude Astra F, maar heeft slechts 30k kilometer! Wel paar kleine (elektronische) mankementen, zoals je hier kan lezen. Was ook in dat topic dat iemand om foto’s vroeg, maar eigenlijk was het allesbehalve bij me opgekomen om foto’s te nemen aangezien ik ergens het idee had dat dit slechts nodig is bij mooie, nieuwe, flashy snelle wagens :)

                    Maar deze avond was ik er een ritje mee aan het maken toen ik plots merkte dat de koeltemperatuur iets langs de hoge kant was, dus heb me even langs de kant gezet (toch rustige landwegen), en aangezien m’n camera in de koffer lag enkele foto’s genomen. Hieronder resultaat!

                    Bij deze laatste had ik me ff geparkeerd aan een fabrieksterrein omdat ik ook eens de klok/radio goed wou instellen; kwam de baas al meteen afgewandeld om te kijken wat ik aan het doen was! :P

                    In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859699
                    Sebbe73
                      Lid sinds:
                      21 April 2011

                      [rquote=1919211&tid=146809&author=JHR]probeer het eens over de plus.

                      als je in de buurt van zwolle of apeldoorn woont wil ik je wel helpen.

                      groetjes jurrian[/rquote]

                      Heb het geprobeerd, zelfde resultaat: 0.00 :hmmz

                      Het rare is echter dat het die eerste keer wél werkte, en verschillende cijfers aangaf en dan uiteindelijk “1 “. Zou er misschien wat stukgegaan zijn aan de multimeter? Voltage meten werkt wel nog steeds…

                      Bedankt voor het aanbieden van hulp overigens, maar ik woon niet bepaald in de buurt :)

                      P.S.Heb vandaag ook gemerkt dat mijn buitentemperatuurmeter niet werkt; er staat gewoon “–.- °C” aangegeven :(

                      In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859696
                      Sebbe73
                        Lid sinds:
                        21 April 2011

                        Oké, ik kon niet bij de garage terecht vandaag maar heb ondertussen mezelf wel leren werken met die multimeter (althans, dat hoop ik toch). Hier even mijn bevindingen:

                        1.Accu in stilstand gemeten: 12,5V
                        2.Accu bij draaiende motor: 14,4V

                        Ook als ik de grootlichten, radio, verwarming en zo aanzet blijft de spanning rond de 14,4V – en daaruit leid ik af dat zowel de dynamo als de accu nog goed werkt?

                        Dan heb ik zoals hier voorgesteld de massaklem afgenomen (negatieve pool), meter op 20mA-stand gezet, zwarte pen op massapool en andere (rode) pen op motorblok gezet.

                        Raar resultaat echter: de cijfers sprongen rond, variërend van 0.35 naar beneden en dan plots gewoon “1” langs de linkerkant van het scherm (zonder een . decimaal dus). Dan bleef het cijfer op deze “1 ” staan. Betekent dit 1 ma?

                        Het rare is: als ik het nu nog probeer, op exact dezelfde manier, dan is het altijd -0.00; hoe ik de pennen ook hou. Ik heb zelfs al even terug de motor aangelegd, opnieuw spanning gemeten, is nog altijd hetzelfde, daarna opnieuw proberen stroom te meten op dezelfde manier als voordien, maar nu is het altijd “-0.00″…

                        In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859695
                        Sebbe73
                          Lid sinds:
                          21 April 2011

                          Multimeter bleek al op voorhand kapot te zijn :D Maar morgen ga ik ff langs in een andere garage, misschien weten ze daar meer raad dan in die officiële dealer van deze namiddag :)

                          [rquote=1918609&tid=146809&author=Mr.F]Van de Astra natuurlijk! :)[/rquote]
                          Ah, veel speciaal is er nochtans niet aan hoor :D Hij ziet eruit als alle andere! Heb er dan ook geen foto’s van. Als hij eindelijk helemaal in orde is geef ik hem wel eens een goede wasbeurt, en dan neem ik misschien wel es een foto :)

                          In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859692
                          Sebbe73
                            Lid sinds:
                            21 April 2011

                            [rquote=1918554&tid=146809&author=mantarobin]Wat ik ff zou doen in dit geval, de lekstroom meten (kijken of er clandestiene dit zijn ongewilde verbruikers aanwezig zijn) dit door je door te meten door de massklem van je accu eraf te halen, dan je een meetpen van de multimeter op de massapool en de andere op een masspunt (motorblok oid) nu meet je de (eventuele) lekstroom dit mag max 0.05ma zijn..

                            Is dit goed, dan zou ik een voor een de zekering eruit trekken en kijken of de waarde dan zakt bij een bepaalde zekering…[/rquote]
                            Aha, blijkbaar hebben we tóch een multimetertje :) Maar ik ben echter geen krak in electronica en weet niet goed hoe het te gebruiken, en bovendien is de handleiding in slecht vertaald Engels…

                            Als ik het goed begrijp dien ik de stroom te meten, dus op één van de “DCA”-standen te zetten? (i.t.t.DCV of ACV); maar hoeveel? 200µ, 2000µ, 20m, 200m? En dan verbinden met wat? Ik las ergens dat je toch goed moet oppassen om geen kortsluiting te veroorzaken…

                            Misschien toch maar beter overlaten aan iemand anders? :)
                            [rquote=1918596&tid=146809&author=Mr.F]Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de foto’s :)[/rquote]
                            Welke foto’s? :)

                            In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859690
                            Sebbe73
                              Lid sinds:
                              21 April 2011

                              [rquote=1918554&tid=146809&author=mantarobin]Wat ik ff zou doen in dit geval, de lekstroom meten (kijken of er clandestiene dit zijn ongewilde verbruikers aanwezig zijn) dit door je door te meten door de massklem van je accu eraf te halen, dan je een meetpen van de multimeter op de massapool en de andere op een masspunt (motorblok oid) nu meet je de (eventuele) lekstroom dit mag max 0.05ma zijn..

                              Is dit goed, dan zou ik een voor een de zekering eruit trekken en kijken of de waarde dan zakt bij een bepaalde zekering…[/rquote] Goed idee. Heb echter wel geen multimeter, maar die kennis van m’n pa wel (volgens mij is dat hetgeen wat hij deze ochtend heeft gedaan: twee fijne pinnetjes tegen de batterij gehouden, en toen zei hij me “dat er stroom weglekte” (ik weet wel niet hoeveel ma)) – Overigens heb ik er daarnet aan gedacht om de zekering van de diefstalbeveiliging uit te trekken, maar volgens het boekje zit deze “achteraan de zekeringdoos” (waarschijnlijk voor de, sic, veiligheid) en daar raak ik niet aan, zelfs niet als ik wat losvijs.

                              Daarnaast stond de auto weer gewoon stil hier op de koer, en kreeg ik de ene schok na de andere – en niet gewoon een licht schokje, maar serieuze knetterschokken. Dat kan toch niet normaal zijn?!

                              In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859688
                              Sebbe73
                                Lid sinds:
                                21 April 2011

                                By the way, in de garage vroegen ze zich zelfs af “of de Astra F wel een alarm had” (zonder naar mijn wagen te kijken), wat ik nogal raar vond voor een officiële Opel-dealer. Ik vond hier dit topic over de diefstalbeveiligingsled, en ook deze foto waaraan je kan zien of je wel een alarm hebt: (niet mijn foto!)

                                Ook langs de binnenkant kun je het zien aan de interieursverlichting. Ook het feit dat ik wel degelijk het lampje heb dat knippert. Nu, ik heb even onder de kap gekeken en heb denk ik die “motorkopschakelaar” gevonden, en die is inderdaad verbonden met de batterij. Er is echter niet veel aan te zien, maar aangezien hij wel verbonden is met de batterij, deze stilletjes leegloopt én het alarmsysteem niet langer werkt, is dat misschien een aanwijzing?

                                In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859687
                                Sebbe73
                                  Lid sinds:
                                  21 April 2011

                                  Dat van die schokken ligt misschien aan het weer? Denk niet dat het veel met schoenen zal te maken hebben, want mijn zolen zijn uit hetzelfde materiaal als nike’s en ik krijg dus wel schokken. Soit, het gaat hem niet hoofdzakelijk om die schokken, maar wel om de batterij die leegloopt en de eventuele link met het alarmsysteem :)

                                  In reactie op: Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij #17859684
                                  Sebbe73
                                    Lid sinds:
                                    21 April 2011

                                    [rquote=1918454&tid=146809&author=2000]Ik zou even het ruststroom verbruik meten, dan weet je of het in de auto elektra zit, of dat het toch een slechte accu is.[/rquote]
                                    Bedoel je dan meten hoeveel de batterij geeft als de auto volledig stilstaat/contact afligt? Omdat ik dat deze ochtend heb laten doen, en die persoon zei me “dat het niet aan de batterij ligt”, maar dat er wel stroom wordt “afgetapt” terwijl alles eigenlijk af zou moeten liggen… Een cijfer weet ik echter niet :(

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)