Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nou hierbij een update na een maand.
Auto doet het super. Vermogen is volop terug, op de dyno voor een testrun deed ie 127 pk en 169nm (zit een ander luchtfilter op, bedoeld voor de belevings pk’s) en heb de olie nieteens hoeven bijvullen na 1200km. Hij zweette wat uit het klepdeksel, maar een nieuwe pakking heeft ook dat probleem verholpen.gr Rowan
Nou we zijn een paar dagen verder en de auto doet het weer als vanouds. Heb ff goed lang stuk gereden en brandstofverbruik is significant verbeterd en de auto is stuk pittiger. Nokkenas sensor problemen zijn ook verholpen. Tis weer een fijn wagentje.
Bedankt allen!zal later nog een update geven over olieverbruik maar moet daarvoor eerst nog ff wat kilometers maken
Beste @the-duke
ik deel de mening volledig, snap ook echt niet hoe de auto sochtends nog prima reed en smiddags de brui er aan gaf. Vandaar dat wij ook elektronisch zaten te zoeken. Echter merkte mijn vader op dat er bij de uitlaat nauwelijks lucht uit kwam en een hele sterke benzine lucht. Dus toen verder gaan graven. Katalysator zit dusdanig dicht dat er zelfs met perslucht amper iets doorheen komt. Het enige wat ik weet is dat de auto de afgelopen 3-4 jaar door de vorige eigenaar heel weinig is bereden, Max 3000 km in al die tijd. Kan zijn dat ie nooit goed is warmgestookt en is gaan verstoppen. Maar waarom dat ‘s ochtends op smiddags zo om kan slaan is me een raadsel, ‘s ochtends heb ik m goed warmgedraaid na een rit van 50km richting school, en na een uur of 6 wilde ik weer naar huis en toen hield ie er mee op. Echt geen flauw benul hoe dat kan. Overigens is het de originele uitlaat, van kat tot einddemper.
gr Rowan
Beste leden hierbij een update,
vandaag hebben we de uitlaat verwijderd, eerst einddemper middendemper, om te kijken voor eventuele restricties. Dat hielp niks en toen als laatste toch maar de kat eraf gehaald. Bruut geweld bij het starten en met dank aan een bakblik niet alle bekabeling gesloopt, maar de auto liep veel beter en ging bijna tot 7000Rpm. Kat na verder inspectie met perslucht onderzocht en zit helemaal dicht. Nieuwe is besteld en hopelijk is het probleem dan helemaal verholpen. Jullie allemaal bedankt voor het meedenken en de moeite die jullie hebben genomen, superbedankt!
mvg
rowan
Nou hierbij een update;
nieuwe nokkenas en krukas sensor geïnstalleerd. Beiden hebben het probleem niet verholpen. BCM gecontroleerd op vocht en dergelijke maar was droog. Nieuwe bobine van Sagem heeft ook niks uitgehaald. Brandstof unit gecontroleerd, brandstof druk is goed, ook onder belasting. Het houd zo wel een beetje op. Wil iedereen in ieder geval wel bedanken voor de tips tot dusver.
grrowan
Ja motor hebben we nagekeken die staat keurig op tijd volgens de originele tijdsmarkeringen op zowel krukas als nokkenas (zie foto) . Sensor is een nieuwe van VDO besteld, die komt morgen dan gaan we dat proberen.
Nou vandaag even wat onderzoek gedaan. Massakabeltje naar de ECU heeft niks opgeleverd. Toen nokkenas sensor verwijderd en gekeken wat er gebeurd. Auto startte wel, best moeizaam maar deed het wel. Daarna exact dezelfde symptomen als met de sensor eraan. Geen toeren willen maken, blijven steken op 4000. Het verschil met de sensor eraf is dat de auto,als je na een dot gasgeven teruggaat naar stationair toerental, nu niet meer misfired. Dat deed ie met de sensor eraan wel. Dan gaf je gas tot 3500 RPM, zakte hij terug naar stationair en liep vervolgens heel beroerd. Zet ik de auto uit en start ik hem daarna weer, dan loopt ie weer prima. Sensor zelf zag er wel prima uit, paar beschadigingen, maar niks lag bloot, zoals je wel mag verwachten na 18 jaar. Het is nog de originele Siemens sensor.
gr Rowan
<p style=”text-align: left;”>Het is wel precies wat jij zegt, hij doet inderdaad echt maar Max 4000 toeren, schommelt dan tussen 3200 en 4000 maar dan houd het wel op. Maar ja alleen P0341-4 codes die hij geeft. Is wel op een basis obd 2 scanner.</p>
Beste Opeltje17,
thx voor die tip, heb de originele bobine nog liggen en zal ff kijken of ik een valeo type op de kop kan tikken. Gok dat valeo sws handig is met al die sensors en dergelijke.
gr
rowan
<p style=”text-align: right;”></p><p style=”text-align: center;”>Beste @the-duke,</p>
dankjewel voor de tips ik ga morgen dat nog eens bekijken. Kreeg via de specialist ook nog te horen dat het weleens de nokkenas sensor kan zijn, die bedrading wil nog wel eens slijten en dan ontregelt ie zichzelf, dus ga ook dat nog even proberen. Accuspanning was goed en hij laad ook gw op. Massakabeltje zal ik even leggen idd om dat even uit te sluiten. Enige codes zijn de misfires, meer niet. Dus we gaan morgen nog even proberen.Nou na wat onderzoek, bleek er geen EGR, op te zitten, er zit wel een afdekkapje op de plek waar die hoort, lijkt van de fabriek af, weet niet of deze motor zonder is geleverd, het is een Z18XE uit 2006. Met starter vloeistof nog rondom de inlaat gespoten voor eventuele lekken, maar mocht niet baten. Hij gaat nu naar een specialist in Dieverbrug, hopelijk kunnen die het probleem oplossen. Zal de uitkomsten daarvan uiteraard delen. Mocht iemand nog andere tips hebben dan heel graag. Dank voor alle hulp tot dusver.
gr
rowan
Beste @the-duke,
Dankjewel voor de reactie. Ik ga vanmiddag kijken of dit eventueel het probleem is.
Gr
Rowan
Dank voor de reacties. Compressie is 15,5-16 bar over alle cilinders, brandstofdruk blijft goed ook tijdens gas geven. Samen met lokale garage alle waardes uitgelezen en ook zij zeiden dat er niks geks opvalt. @the-duke, er is bosch LMM en Bobine geplaatst met NGK bougies, deze zijn allemaal doorgemeten en tonen goeie waardes. Heb de originele LMM ook nog en ook die geeft exact dezelfde waardes als de nieuwe. Hoe moet dat met de EGR plunjer, want na wat verdere diagnose doet hij ook misfiren op alle cilinders, soms alleen 1 en 2, soms 3 of 4 en soms allemaal, zie dat best het probleem zijn.
gr rowan
-
AuteurBerichten